ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سورن پلاس
اخبار خودرو

سورن پلاس؛ مشخصات، آپشن‌ها و قیمت

بسیاری از ما سمند را تحت عنوان خودروی ملی میشناسیم. این خودروی نه چندان ایمن از سال 1380 به بعد با فیس لیفت های مختلف و صد البته بسیار مشابه ای مثل سمند، سمند سال، ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

بسیاری از ما سمند را تحت عنوان خودروی ملی میشناسیم. این خودروی نه چندان ایمن از سال 1380 به بعد با فیس لیفت‌های مختلف و صد البته بسیار مشابه‌ای مثل سمند، سمند سال، سمند lx، سمند سورن وارد بازار شده و توانسته به دلیل تک قطبی بودن صنعت خودروسازی داخل کشور فروش نسبتا خوبی را نیز تجربه کند. البته بعد از مدت‌ها ایران خودرو دست به کار شد و سورن را با برخی تغییراتی راهی بازار کرد. در ادامه با همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر سورن پلاس و مشخصات آن:

سورن

به تازگی (خرداد ۹۹) تصاویری از هشتمین فیس لیفت این خودرو یعنی سمند سورن پلاس جدید که گفته می‌شود سال آینده راهی جاده‌ها خواهد شد منتشر شده است.

با دقت در تصاویر سورن پلاس متوجه خواهیم شد که این فیس لیفت نیز تفاوت ظاهری چندانی با فیس لیفت‌های قبلی نداشته و در حقیقت، ایران خودرو تغییرات کوچکی را در چراغ‌های جلو و عقب، سپر جلو و عقب، رینگ‌های آلومینیومی و نمای داخل کابین اعمال کرده است.

سورن سال

با توجه به این تصاویر، رینگ‌های آلومینیومی این فیس لیفت جدید جذاب تر شده که این تغییر کوچک به نوبه خود برای ایران خودرو یک گام مثبت فوق العاده بلند محسوب می‌شود!

طراحی کلی چراغ های عقب و جلو تغییر چندانی نکرده و مهندسان طراح پس از تلاش ها و محاسبات فراوان تنها به تغییر گرافیک داخلی چراغ ها اکتفا کرده اند که صد البته بسیاری از فروشگاه های مخصوص وسایل جانبی خودرو نیز این آپشن لوکس را ارائه می دهند!

سورن سال

با توجه به تصاویر این سورن پلاس به نظر می رسد که باید به مهندسان و مدیران ایران خودرو یادآوری کرد که هدف از ارائه فیس لیفت یک خودرو اصلاح مشکلات ظاهری و گاها فنی آن در راستای افزایش محبوبیت و کیفیت است.

در واقع با کوچک یا بزرگتر کردن چراغ های خودرو، تغییر داشبورد و جلوپنجره و یا حتی اعمال تغییرات کوچک در رینگ ها و کابین نمی توان فیس لیفت جدیدی را راهی بازار کرد.

از نظر بسیاری از کارشناسان چنین مدل هایی فیس لیفت محسوب نمی شوند. البته ایران خودرو توانسته است با همین فرمول هفت فیس لیفت جذاب و تقریبا مشابه راهی بازار کند که مصرف کنند داخلی نیز از سر اجبار و ناچاری مجبور به خرید آنها است!

سورن سال توربو

سمند؛  فیس‌لیفتی قدیمی و مشکل‌زا بر پایه 405 

عموما فیس لیفت ها در سه گروه طراحی مجدد (Redesign)، تغییرات ظاهری عمده (Major Facelift) و جزئی (Minor Facelift) تقسیم بندی شده که قطعا ایران خودرو تنها در دسته آخر تخصص دارد.

واقعیت این است که سمند خود بر پایه پژو 405 ساخته شده و در واقع بر روی شاسی و پلتفرم این خودرو سوار است. با توجه به مشکلاتی فراوانی که دامنگیر نسخه ها و فیس لیفت‌های متفاوت این خودرو شده دیگر تغییرات جزئی کارساز نبوده و احتمالا ایران خودرو تنها با طراحی مجدد می تواند از این مشکلات رهایی پیدا کند.

در واقع تغییرات جزئی و عرضه فیس لیفت های متنوع نمی تواند مشکلات فراوان سدان ملی را حل کند. خطوط و فرم کلی بدنه سمند قدیمی شده و احتیاج به نسلی جدید دارد.

سورن سال

نقاط کور خودرو به همراه ستون های نسبتا پهن، صندلی های نامناسب، صدای بالای موتور، مصرف بالای سوخت و وضعیت نه چندان مناسب سیستم تعلیق و کمک فنرها تنها گوشه ای از مشکلات سمند است که مصرف کنندگان به ستوه درآورده است.

باید در نظر گرفت یکی از عمده نقاط ضعف تقریبا تمامی خودروهای ایرانی کیفیت و ایمنی پایین آن هاست. ایران خودرو می تواند با طراحی مجدد یک مدل ایده آل یا به عبارت دیگر عرضه خودرویی بر روی یک پلتفرم بهتر با این چالش قدیمی و پیچیده مبارزه کرده و سیل عظیمی از مشتریان جدید را به سمت خود روانه کند.

سورن سال

مشخصات فنی سمند سورن پلاس

با وجود تمام این مشکلات اما ایران خودرو سورن پلاس را راهی بازار کرده اما مشخصات این خودرو از چه قرار است؟

سورن پلاس مجهز به موتور EF7 با حجم 1.7 لیتر و حداکثر قدرت 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن متر بوده و می تواند استانداردهای آلایندگی یورو 5 را پاس کند. نکته حائز اهمیت در خصوص سورن پلاس مطابقت این خودرو با استاندارد یورو 5 است که البته با عرضه بنزین معمولی یورو 2 در پمپ بنزین های کشور در تضاد است.

سورن سال

یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز نیروی تولید موتور این خودرو را به چرخ های جلو آن منتقل می کند. قوای محرکه و جعبه دنده سورن پلاس در بسیاری از محصولات دیگر ایران خودرو نیز مشاهده می شود و همین موضوع می تواند به خریداران اطمینان دهند که خودرو مذکور در این دو بخش مشکلی در خصوص قطعات و خدمات پس از فروش نخواهد داشت.

از جمله امکانات سورن پلاس می توان به ترمزهای ABS+EBA، رینگ های دو رنگ، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین کنار راننده، سه عدد سنسور دنده عقب و رمان هیدرولیک، آینه های جانبی مجهز به راهنما با تنظیم برقی، چراغهای LED جلو، چراغ روز ( Day Light)، مه شکن های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو، کمربند ایمنی 3 نقطه ای سرنشینان عقب، شیشه دودی، شیشه درب های عقب و شیشه عقب، کلیدهای کنترل صوتی روی فرمان MFC، بازکن قفل درب صندوق از داخل خودرو همچنین ایزوفیکس و کروز کنترل اشاره کرد.

نسخه جدید دیگری نیز به تازگی از سورن پلاس راهی بازار شده است که به سورن پلاس مالتی مدیا معروف است.

نسخه جدید سورن پلاس چیدمان جدیدی را در بخش کنسول میانی داشبورد دارد و نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه به آن اضافه شده است. در این تغییرات شاهد هستیم که پنل تهویه اتوماتیک سورن پلاس تغییر کرده و مانند نسخه های اولیه این سدان شده است.

سورن پلاس

شرایط فروش و قیمت سورن پلاس

سورن پلاس از پاییز سال ۹۹ راهی بازار کشورمان شد و ایران‌خودرو این محصول را از طریق سیستم قرعه‌کشی و به صورت پیش‌فروش به خریداران آن عرضه کرد. در زمان تحویل سورن پلاس در پاییز ۹۹ این خودرو با موعد تحویل سه ماهه و یک ساله در بازار عرضه می‌شد.

در حال حاضر خریداران سورن می‌توانند این محصول را از طریق کارخانه با بهایی برابر با ۲۵۰ میلیون تومان خریداری کنند. البته بهای سورن پلاس در بازار آزاد در مدل ۱۴۰۱ برابر با ۳۳۹ میلیون تومان بوده و نسخه ۱۴۰۰ آن نیز قیمتی معادل ۳۲۸ میلیون تومان دارد.

لازم به ذکر است که نسخه ۲۵۰ میلیون تومانی سورن پلاس از سیستم مالتی مدیا برخوردار است و نسبت به نسخه‌های پیشین مجهزتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (52 مورد)
  • infinity
    infinity | ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

    کم مونده وانتشم بسازن ?

  • infinity
    infinity | ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

    یه سوال مشخصات فنیش با elx یکیه ؟ یعنی فقط طراحی رو تغییر دادن یا تو موتور هم تغیراتی هست؟

  • imaliw
    imaliw | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

    هر ایرانی یک قوطی حلبی دویست ملیونی ::////

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی