ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شبکه بانکی شتاب ایران به شبکه میر روسیه وصل خواهد شد

یکی از مشکلاتی که تحریم‌ها برای کشور ما و مبادلات بانکی به وجود آورده، عدم توانایی برقراری اتصال با بانک‌های خارجی است. کارت‌های عابر بانک داخل کشور ما در اکثر نقاط دنیا بلااستفاده هستند و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

یکی از مشکلاتی که تحریم‌ها برای کشور ما و مبادلات بانکی به وجود آورده، عدم توانایی برقراری اتصال با بانک‌های خارجی است. کارت‌های عابر بانک داخل کشور ما در اکثر نقاط دنیا بلااستفاده هستند و کارکردی برای گردشگران و یا تجار ندارند. از چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر اولین اتصال کارت‌های شتاب ایرانی با سیستم بانکی روسیه به گوش می‌رسید که ظاهرا قطعی شده و به گفته «مسعود کرباسیان»، وزیر امور اقتصادی و دارایی این امر تا چند روز آینده به مرحله نهایی خواهد رسید.

کرباسیان ضمن تایید این قرارداد تاثیرات آن را روی مساله توریسم تاکید داشته و البته برای محقق شدن کامل این فرایند گفته که دولت نیاز به زمان دارد:

«انعقاد و نهایی شدن این قرارداد اثر مهمی در زمینه رفع نیازهای توریست ها دارد و همچنین بحث‌های زیادی از جمله مباحث تجاری و ارز ملی مطرح است که باید دنبال شود و به همین‌خاطر زمان بیشتری هم می گیرد، البته تاکید می‌کنم که رابطه کارگزاری بانک های ایران و روسیه به خوبی در حال اجراست.»

«پوریا محبی» کارشناس انفورماتیک کشورمان از اینکه نهایی شدن این فرایند با این حجم از تاخیر مواجه شده متعجب است و اعتقاد دارد که با وجود تحریم‌ها و روابط خوب ایران و روسیه، این اقدام باید مدت‌ها پیش انجام می‌شد. وی به دیجیاتو می‌گوید:

«از اوایل امسال آقای «ابوطالب نجفی» خبر از راه‌اندازی این سیستم تا آخر بهار 96 داده بودند و در ادامه خود بانک مرکزی نیز در پاییز امسال بعد از مدتها سکوت خبری اعلام کرد که تا پایان پاییز کار تمام خواهد شد. جدا از اینکه به جریان انداختن چرخه اتصال به بانک‌های روسی در سال 1396 هم به خودی خود دیر است، ولی گویا بالاخره تا قبل از پایان امسال شاهد برقراری نهایی آن خواهیم بود.»

او قرارداد برای توسعه یک سوییچ بین‌المللی را اما مکمل این طرح عنوان می‌کند و اعتقاد دارد تا این قرارداد بسته نشود عملا اتفاق خاصی در چرخ اقتصادی کشور نخواهد افتاد:

«قفل اتصال بازار ایران با بازار جهانی با توسعه زیرساخت یک سوییچ همگام با استانداردهای بین‌المللی شکسته خواهد شد. البته پیش‌تر نام BPC مطرح شده بود و الان نام شرکت میر به میان آمده که شرکت دوم نام شناخته‌تری در بازار تجارت دنیاست. اما به نظر می‌رسد که این توسعه اگر با گزینه‌های دیگر بانک مرکزی مثل شرکت‌های پرداخت بین‌الملل UPA چین و JCB ژاپن می‌توانست بهتر باشد چرا که برندهای شناخته شده تری در بازار جهانی هستند.»

«نوید فلاحت» کارآفرین استارتاپی با مقایسه مساحت پهناور ایران نسبت به کشورهای اروپایی، ارتباط اقتصادی ایران با سایر ملل را ضروری می‌داند و جهانی شدن را به نفع تمام استارتاپ‌های ایرانی می‌داند. او به دیجیاتو می‌گوید:

«البته هنوز اکوسیستم جامعه کسب‌وکارهای ما درگیر بازار داخلی است و چندان روی بازار بین‌المللی تمرکز نداشته است ولی شاید یکی از علت‌های این امر همین مهیا نبودن شرایط بوده که حالا با فراهم آمدن چنین موضوعی شرایط می‌تواند تغییر کند و موج جدیدی از استارتاپ‌های برون مرزی را با خود به همراه داشته باشد.»

وی در نهایت این خبر را خبری خوش یمن عنوان می‌کند و تعامل در شبکه بانکی کشورها را با توجه به وضعیت تحریم‌های فعلی امری مثبت تلقی می‌کند که می‌توان آن را در استارتاپ‌های گردشگری حتی به صورت صحیح به کار برد.

در ماه آگوست سال ۲۰۱۷ بانک مرکزی روسیه و بانک مرکزی ایران یادداشت تفاهم مربوط به همکاری متقابل را در چارچوب جلسه کارگروه مربوط به همکاری مالی-بانکی کمیسیون دائم همکاری اقتصادی تجاری ایران و روسیه امضاء کردند. سیاست اصلی بانک مرکزی ایران در جهت ایجاد مکانیزمی برای استفاده از ارزهای ملی دو کشور بود. حال بعد از گذشت حدود شش ماه در چهاردهمین کمیسیون مشترک ایران و روسیه این قرارداد به مرحله نهایی رسیده و قرار است که ارتباط بین شبکه «شتاب» ایران و «میر» روسیه بعد از انجام مراحل فنی توسط بانک مرکزی کشورمان، شکل بگیرد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • sj.fire
    sj.fire | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    خبر بدی نیست...
    حداقل میشه به عنوان واسطه ازش استفاده کرد
    امیدوارم به درد توسعه دهنده ها و استارت آپ ها بخوره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی