ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کلاه واقعیت مجازی سونی درک پشه از محیط را شبیه سازی می کند

سونی به تازگی در رویداد SXSW مجموعه ای از پروژه های آزمایشی خود را به نمایش گذاشته که در بین آنها یک مورد عجیب دیده شده؛ کلاهی که برای کاربر تجربه واقعیت مجازی مشابه با درک ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

سونی به تازگی در رویداد SXSW مجموعه ای از پروژه های آزمایشی خود را به نمایش گذاشته که در بین آنها یک مورد عجیب دیده شده؛ کلاهی که برای کاربر تجربه واقعیت مجازی مشابه با درک حیوانات از محیط اطراف را فراهم می کند.

رویداد SXSW موسوم به «جنوب از جنوب غربی»، فستیوالی برای حضور صنایع فعال در حوزه فیلم و موسیقی است که به طور سالانه در شهر آستین در تگزاس برگزار می شود.

این دستگاه از ترکیب یک هدست واقعیت مجازی HTC Vive و هدفون MDR-XB950 سونی به همراه پروژکتور MP-CL1 از سونی ساخته شده. پروژکتور روی کلاه قرار گرفته تا به این ترتیب با چرخاندن سر کاربر به اطراف، تصویر را دقیقاً در دیوارهای روبروی او نمایش دهد. با ردیابی حرکات کاربر، تصویر نیز به تناسب آن تغییر می کند.

سونی اعلام کرده این دستگاه می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که چطور تکنولوژی می تواند بر ادراک انسان ها نسبت به حس های مختلف اثر بگذارد. در نمایشی که کمپانی ژاپنی از محصول خود به اجرا گذاشت، کاربری که کلاه را بر سر داشت، می توانست درک کند که حیوانات مختلف چگونه با استفاده از حواس خود، محیط اطرافشان را مشاهده می کنند.

به عنوان مثال می توان به نحوه درک پشه ها برای بو کشیدن خون اشاره کرد. برای شبیه سازی نحوه این درک، هدفون در گوش کاربر صدای وز وز پرواز پشه را پخش می کند، در حالی که پروژکتور تصویری از زاویه دید مشابه با پشه را برای کاربر به نمایش می گذارد. البته به ادعای وبسایت ورج این شبیه سازی حس چندان دقیقی را به کاربر منتقل نمی کند.

شبیه سازی دیگری، دنیا را از دید یک پروانه به کاربر نمایش می دهد. در این نمایش پروژکتور نماهای رنگی به همراه تصاویر انتزاعی موزائیکی را روی دیوار به کاربر نمایش می دهد. ورج در این مورد در نهایت اعلام کرده که مشخص نیست چطور می توان از این تجربه لذت برد، مگر اینکه کاربر در وضعیت طبیعی نباشد که در این صورت بتواند به طرز تعجب بر انگیزی از آن لذت ببرد.

به نظر می رسد نحوه کاربردی بودن این فناوری هنوز چندان روشن نیست. البته شاید سونی قصد داشته باشد در نهایت از این گجت به عنوان یک روش برای حل یک مشکل بهره ببرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی