ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شاسی بلند یا کراس اوور؛ کدامیک بهتر است؟

در دهه 90 میلادی خودروهای SUV (معروف به شاسی بلند) وظیفه حمل و نقل خانواده ها و عاشقان طبیعت را در کنار تقابل با مسیرهای دشوار خارج از جاده به دوش می کشیدند؛ اما با ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

در دهه 90 میلادی خودروهای SUV (معروف به شاسی بلند) وظیفه حمل و نقل خانواده ها و عاشقان طبیعت را در کنار تقابل با مسیرهای دشوار خارج از جاده به دوش می کشیدند؛ اما با ورود به قرن جدید کراس اوور ها (CUV) با مصرف سوخت بهتر و رانندگی آسان تر ورق را به نفع خود برگرداندند.

امروزه SUV ها و کراس اوورها فروش بسیار بیشتری از سایر خودروها دارند و انتظار می رود در آینده ای نزدیک از بابت تعدد مدل ها هم از دیگر خودروها پیشی بگیرند.

کراس اوورها با فروش خوب خود، در میان خانواده های پرجمعیت و حتی افراد مجرد باب شده اند و در سه بازه سایز متوسط، کامپکت و کوچک تر از کامپکت به فروش می رسند. SUV ها نیز همچنان در دو رنج سایز متوسط و فول سایز وجود دارند و آماده خدمت رسانی به مشتریان ماجراجوتر هستند.

ویژگی های یک SUV

اکثر SUV های مرسوم روی بدنه ای وانت مانند سوار هستند، که بر استحکام و دوامشان می افزاید، معمولاً دارای چهار درب بوده و از فرم بدنه two box بهره می برند.

با وجود تغییر بسیار زیادی که در طول سال ها شامل حال SUV ها شده، در نسل های ابتدایی، این خودرو ها چیزی بیشتر از وانت بارهای بسته و اتاق دار بودند. از مدل های برجسته SUV می توان به جیپ Wrangler، شورولت Tahoe مید سایز و شورولت Suburban فول سایز اشاره داشت.

محور محرکه عقب معمولاً به صورت استاندارد در SUV ها نصب می شود و سامانه چهار چرخ متحرک (4WD) به صورت آپشن عرضه می شود. سیستم 4WD در مناطق سرد و برفی به جهت فراهم آوردن چسبندگی و کنترل بیشتر برای این خودرو های بزرگ حیاتی تلقی می شود.

اکثر اتومبیل های 4WD دارای دنده کمکی هستند که با ایجاد نسبت های انتقال متنوع تر، امر تعویض دنده در جاده و مناطق آفرود را برای راننده تسهیل می کند.

در این کلاس استفاده از پیشرانه های V6 عموماً رواج داشته و انواع V6 توربو یا V8 تنفس طبیعی در مدل های فول سایز ،که دارای وزن زیادی هستند، پرکاربردتر است. در مقایسه با CUV ها، SUV های بزرگ مصرف سوخت بسیار بالایی دارند.

با اینکه در طول سال ها رفتار و سواری خودرو های SUV رام تر از گذشته شده، ولی با این حال این خودروها به نرمی و قابل پیش بینی بودن کراس اوور ها نیستند.

SUV های فول سایز اغلب به خاطر جثه عظیمشان قابلیت های مانورپذیری چندانی نداشته و به سختی جای پارکی مناسب برایشان یافت می شود.

از مشکلات دیگر مدل های فول سایز می توان نامناسب بودنشان برای افراد کوتاه قامت را برشمرد؛ چرا که دارای ارتفاع قابل توجهی از سطح زمین بوده و در زمانیکه به رینگ و تایر بزرگ تر از سایز استاندارد مجهز شوند، این مسئله پررنگ تر می شود. در SUV ها امکانات رفاهی و سرگرمی به وفور وجود داشته و بیشتر مدل ها از این بابت به خوبی از پس انتظارات یک مالک پر توقع بر می آیند.

برایت درک تفاوت هرچه بهتر بین دو سیستم AWD و 4WD به این لینک مرجعه کنید.

ویژگی های یک کراس اوور

گرچه SUV ها در باطن وانت هایی زمخت اند اما کراس اوورها، خودرو های استیشنی با ارتفاع بلند تر و ظاهری فاخرتر هستند. به دلیل ساختار فریم یکپارچه، کراس اوور ها نسبت به SUV ها، به واسطه ارتفاع کمتر، فرآیند ورود و خروج راحت تری به کابین داشته و سواری و هندلینگ بهتری ارائه می دهند.

کراس اوورها رده بندی های گوناگونی در بحث ابعاد بدنه دارند. انواع سایز متوسط با سه ردیف صندلی‌ مانند هوندا Pilot، مدل بیوک Encore که ساب کامپکت به حساب می آید و در آخر فورد Escape که در‌ دسته کامپکت جای دارد.

اخیراً شاخه اسپرتی به دنیای کراس اوورها اضافه شده که خودروهایی مانند پورشه Macan و جگوار F-pace را شامل می‌شود.

مهم ترین تفاوت بارز کراس اوورها فریم یکپارچه آن هاست که شباهت بسیاری به خودروهای سواری‌ معمولی دارد و معمولا به همراه محور محرکه جلو یا سیستم AWD برای ایجاد چسبندگی بیشتر در اختیار‌ خریداران قرار می گیرند.

سامانه کنترل کشش (TCS) و توزیع متناسب به نیاز گشتاور، شانس‌ سر خوردن را تا حدود زیادی از بین می‌ برند. در این میان برخی مدل ها مانند ب ام و X3 با توزیع مقداری از گشتاور بین چرخ های عقب‌ حس خودروهای سواری اسپرت را تداعی می‌کنند.

با اینکه‌ اکثر راننده ها کراس اوورهای AWD را به جهت ایمنی‌ بیشتر‌ ترجیح می دهند، این سیستم عملکرد واقعی خود را تنها در مکان هایی با شرایط آب و هوایی سخت نشان می‌ دهد و مدل های محور جلو در بیشتر زمان ها چسبندگی و کنترل مورد نیاز را در‌اختیار راننده می گذارند.

از دو نقطه ضعف بزرگ CUV ها در برابر رقبای گردن کلفت شان، یعنی SUV ها، می‌توان به قابلیت یدک کشی ضعیف و مانور پذیری‌ محدودشان، در مسیرهای آفرود، به سبب نبود گیربکس کمکی اشاره کرد.

برخی از کراس اوور ها مانند جیپ Cherokee، جیپ Compass و Renegade و فورد Explorer از سیستم AWD الکترونیکی تقویت شده بهره می جویند که اندکی قابلیت هایشان را بهتر می کند.

اکثر کراس‌ اوور های سایز متوسط و کامپکت با پیشرانه های چهار سیلندر عرضه می شوند که در بحث مصرف سوخت، واقعاً درخشان عمل می کنند. پیشرانه های چهار سیلندر توربو و V6 برای ایجاد شتاب و قدرت بیشتر روی‌ این خودرو ها قرار‌ می گیرند. این موتورها در ترکیب با‌ وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر کراس اوورها، به نسبت SUV ها، مصرف سوخت بسیار مناسبی را برایشان به ارمغان می آورد.

چرا SUV بخریم؟

آلترناتیوهای جادار خودروهای کراس اوور، یعنی SUV ها، دسترسی راحت تر، فضای بار وسیع تر و موقعیت رانندگی مرتفع تری نسبت به اکثر خودروها دارند. این خودروهای تنومند اکثراً از پیشرانه های قوی V6 یا V8 سود می برند که آن ها را قادر به یدک کشی تریلرها و قایق های تفریحی سنگین می کند.

اکثر SUV ها با ارائه سه ردیف صندلی و راحتی و امکانات امنیتی فراوان، به خوبی پاسخ گوی نیازهای هر خانواده ای هستند. اگر در پی خرید SUV هستید و در محل زندگیتان با برف فراوان و مسیرهای گلی و صعب العبور رو به رو می شوید، حتماً آن را به همراه سیستم های 4WD و دنده کمکی در نظر بگیرید.

چرا SUV نخریم؟

به لطف ترکیب بدنه جدا از شاسی و فریم، SUV ها وزن بالایی دارند و به همین دلیل به چابکی خودروهای سواری حس نمی شوند، از طرفی رانندگی در شهر و پارک کردنشان سخت تر از چیزی است که به مذاق بسیاری از رانندگان خوش بیاید.

لازمه این خودرو ها سیستم 4WD بوده که قیمت خرید را تا حدود 2000 دلار افزایش می دهد و از طرفی هزینه سرویس و نگهداری بالاتری دارد؛ اما برای تامین چسبندگی در مناطق لیز و مسیرهای خیس ضروری است.

SUV ها دارای مصرف سوخت و قیمت پایه بالاتری نسبت به کراس اوورها هستند، تنوع شان نیز محدود است؛ بنابراین بر آزادی عمل خریداران به هنگام خرید، تاثیر منفی می گذارند.

شاید پیکاپ های دو کابین با فضای ردیف عقب جادار و محل بار روباز برای خیلی از خانواده های فعال مناسب تر باشند، بدین ترتیب حمل وسایلی مثل دوچرخه، لوازم اسب سواری و .... بدون کثیف کردن فضای بار SUV انجام می شود.

چرا کراس اوور بخریم؟

استیشن واگن های بلند قامت یا همان کراس اوورها کاربردهای بیشتری نسبت به خودروهای سدان دارند و به لطف فرم بدنه یکپارچه، مانورپذیری خوبی دارند و راحت تر از SUV ها پارک می شوند.

مدل های ساب کامپکت و کامپکت به خوبی قادر به رفع نیاز های افراد مجرد یا زوج های جوان هستند چرا که نسبت به خودروهای سواری دارای دید خارجی بهتر، فضای کابین و حمل بار بیشتر هستند. مدل های سایز متوسط به دلیل دارا بودن 3 ردیف صندلی در بین خانواده های پر جمعیت از محبوبیت بالایی برخوردارند.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، اکثر کراس اوورها به طور استاندارد با محور محرکه جلو عرضه می شوند، سیستم AWD نیز به صورت آپشنال یا استاندارد روی برخی مدل ها قرار می گیرد که به افزایش چسبندگی در مسیر های لغزنده کمک می کند.

تعدادی دیگر هم دارای سامانه های AWD خاصی هستند که با مدیریت چسبندگی مورد نیاز هر چرخ، به آن ها در گذر از مسیر های برفی و ناهموار یاری خواهد رساند.

از مزیت های دیگر کراس اوورها می توان به لیست بلند بالای آپشن های رفاهی اشاره داشت. از جمله این امکانات می توان سامانه رفاهی صندلی های عقب و سیستم WIFI داخلی، برای اتصال دیوایس های همراه به اینترنت را نام برد.

از بابت سامانه های امنیتی هم که خیال خریداران کاملاً راحت خواهد بود. حق انتخاب بین کراس اوورها بسیار متنوع است و مشتریان در این مورد می توانند با فراغ بال اقدام به خرید کنند.

چرا کراس اوور نخریم؟

با این که برخی کراس اوورها قابلیت های به نسبت مناسبی دارند اما اگر به دنبال بکسل کردن قایق تفریحی هستید یا قصد حمل بار و ابزار زیاد دارید، سراغ SUV ها بروید.

همچنین اگر به قابلیت های آفرود نیازمندید و عبور و مرور در مناطق فاقد مسیرهای مناسب برایتان اهمیت دارند برای استفاده از مانور و چسبندگی مناسب و بالا به سراغ SUV های 4WD بروید. این را هم در نظر داشته باشید که کراس اوورها نسبت به خودروهای سدان هم اندازه شان، قیمت بیشتری دارند.

در پایان بد نیست اشاره کنیم افرادی که دارای فرزندان کوچک هستند، بهتر است به سراغ خودروهای مینی ون بروند. این خودرو ها به خاطر درهای کشویی خود دسترسی کودکان به صندلی های ردیف سوم را آسان تر می کنند؛ خصوصاً در پارکینگ های عمومی.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Rahman.x.R.f
    Rahman.x.R.f | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

    ممنون از مقاله فوق العادتون

    • آرمین نعم الحبیب
      آرمین نعم الحبیب | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

      ممنون از اینکه وقت گذاشتین و مطالعه کردین

  • آریا
    آریا | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

    حالا بگین h30 کراس. کراس اور کاپکته یا سدان استیشن

    • آرمین نعم الحبیب
      آرمین نعم الحبیب | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

      دوست‌ عزیز خودروی H30 کراس از نظر ابعاد بدنه فاصله زیادی با کراس اوورها دارد بنابراین کراس اوور محسوب نمی شود. دانگ فنگ H30 کراس صرفا هاچبکی است که به خاطر تعدادی فلاپ بدنه و باربند، نام «کراس» را یدک می کشد؛ درست مثل ساندرو استپ وی.

  • ashkan_taghavi
    ashkan_taghavi | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

    چرا پراید بخریم ؟؟

  • milad
    milad | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    از جفتشون بدم میاد

مطالب پیشنهادی