ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دولتی از جنس الکترونیک که نمی‌شود

عبارت «دولت الکترونیکی» اولین بار حدود ۸ سال پیش شنیده شد؛ طرحی که امروز هنوز نتیجه آن برای مردم، حتی مردمی که عاشق فناوری‌های روز هستند ملموس نیست. یکی از ساده‌ترین تاثیراتی که چنین طرحی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۵

عبارت «دولت الکترونیکی» اولین بار حدود ۸ سال پیش شنیده شد؛ طرحی که امروز هنوز نتیجه آن برای مردم، حتی مردمی که عاشق فناوری‌های روز هستند ملموس نیست. یکی از ساده‌ترین تاثیراتی که چنین طرحی در صورت عملی شدن به معنای واقعی کلمه می‌تواند بر زندگی شهروندان داشته باشد، کاهش قابل توجه مراجعات حضوری آنها به ادارات دولتی برای هر اقدام کوچکی است.

همین موضوع این سوال را به وجود می‌آورد که آیا ۸ سال برای یک شروع واقعی کافی نبوده است؟ این پرسشی است که «محمدجواد آذری جهرمی»، امروز در سالگرد ۱۴۱مین تولد وزارت ارتباطات تلاش کرد تا به آن پاسخ دهد. او حلقه گم‌شده‌ی دولت الکترونیکی را در عدم هماهنگی دستگاه‌های مختلف می‌بیند و به شدت به آنها منتقد است.

آذری جهرمی امروز خبر داد که زیرساخت‌های دولت الکترونیکی آماده هستند اما مشکل اصلی، عدم اتصال دستگاه‌ها به همدیگر است: «چقدر امروز حرف از مقابله با فساد زده می‌شود؟ راه‌حل، دولت الکترونیکی است که بخش زیادی از مراجعات به ادارات را کاهش می‌دهد. بر اساس قانون ما موظف هستیم هر سال ۱۲.۵ درصد مراجعات به ادارات را کاهش دهیم. این کاهش با فناوری اطلاعات عملی می‌شود.»

آذری جهرمی خبر داد که اکنون هر دستگاه و هر قوه ادعای استقلال می‌کند و همین روند باعث عدم شکل‌گیری دولت الکترونیک می‌شود: «اکنون قوه مجریه، قوه قضاییه، دستگاه انتظامی سرویس‌های متعدد برای خودشان توسعه داده‌اند. اگر می‌خواهیم با فساد مقابله کنیم باید این سرویس‌ها را به هم پیوند دهیم.»

اما نکته جالبی که آذری جهرمی به آن اشاره کرد، تلاشش برای همکاری همین دستگاه‌ها زیر چتر دولت الکترونیک بود: «باور کنید که امروز من به عنوان وزیر، بخش مهمی از وقتم را صرف می‌کنم که دو دستگاه را هماهنگ کنم تا تبادل اطلاعات با هم داشته باشند و آخرش هم نمی‌شود و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد. در جلسه بعد هم بهانه‌های جدید؛ آخرین بهانه همیشه مربوط به حفظ امنیت اطلاعات است در حالی که بزرگ‌ترین اقدام ضد امنیتی همین به اشتراک نگذاشتن اطلاعات است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • M
    M | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    هنوز به هر اداره دولتی که وارد می شوید کپی کارت ملی و عکس می خواهند!

  • سامان
    سامان | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    نادان ها هنوز نتونستن یه بانک اطلاعاتی جامع درست کنن که مجبور نشن هر بار تو یه اداره کل مشخصاتمو وارد دیتا بیسشون کنن

  • LOGANLEGEN
    LOGANLEGEN | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    دولتی با شعار آزادی و حقیقتا بردگی مدرن

مطالب پیشنهادی