ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاه منفی سرمایه‌گذاران به استارتاپ‌ های حوزه سلامت در ایران

«محمد جواد آذری جهرمی» و «حسن قاضی‌زاده هاشمی» دو وزیر ارتباطات و بهداشت دولت دوازدهم در نشستی مشترک درباره خدمات الکترونیک حوزه سلامت و استارتاپ‌های این حیطه به گفتگو پرداختند و وزیر بهداشت خواستار حمایت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

«محمد جواد آذری جهرمی» و «حسن قاضی‌زاده هاشمی» دو وزیر ارتباطات و بهداشت دولت دوازدهم در نشستی مشترک درباره خدمات الکترونیک حوزه سلامت و استارتاپ‌های این حیطه به گفتگو پرداختند و وزیر بهداشت خواستار حمایت کسب‌وکارهای نوپا در زمینه بهداشت را عنوان کرد.

وزیر بهداشت در این جلسه گفت: «اجرایی شدن اقدامات طرح تحول سلامت با رجوع به فناوری اطلاعات میسر شده است. برای مثال در مورد ثبت بیماری ها، هزینه ها، سرویس دهی، بیمه و سایر اقدامات، گام اول IT است.»

به گفته او اقدامات در حوزه IT و خدمات الکترونیک در حیطه سلامت باید سامان پیدا کند:

«از وزارت ارتباطات درخواست داریم از جوانانی که به نوشتن و ساختن اپلیکیشن ها مبادرت می ورزند، حمایت کند و آزادسازی توسط این وزارتخانه باشد، تا بازار کار و اشتغال و کسب درآمد برای آنها فراهم شود، این حمایت از سوی ما شدنی نیست و مقاومت زیادی وجود دارد و این فرصت از مردم گرفته می شود. تمام دست اندرکاران حوزه سلامت براین باور هستند که محال بود طرح تحول سلامت با موفقیت روبرو شود، بدون اینکه به فناوری اطلاعات رجوع داشته باشیم و محور اقدامات را با پایه آن بنا کنیم. البته بیشترین فشار در سیستم در این بخش است.»

اما آیا این حمایت دولت در ابعاد مادی نیز صورت می‌گیرد؟ و یا به بیانی بهتر اصلا دولت و یا شرکت‌های خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های حوزه سلامت دارند؟ «سالار نفیسی» فعال استارتاپی حوزه سلامت اپلیکیشن‌های این حیطه را در ایران برخلاف بازار و نگاه جهانی انگشت‌شمار می‌بیند و معتقد است که نگاه سرمایه‌گذاران به این گونه اپلیکیشن‌ها نگاه منفی است در صورتی که استارتاپ‌های حوزه سلامت در دنیا بسیار سودآور و درآمدزا هستند. او به دیجیاتو می‌گوید:

«شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت بیشتر در ایران فعال هستند تا استارتاپ‌ها و این مساله به خودی خود امر بدی نیست ولی فقدان استارتاپ‌‌های لازم باعث می‌شود تا کار شرکت‌های دانش بنیان هم چندان دیده نشود و به حاشیه کشیده شود. ضمن اینکه شرکت‌های دانش بنیان عموما توسط نهادهای حکومتی و شرکت‌های بزرگ پشتیبانی می‌شوند و متاسفانه این سازمان‌ها علاقه زیادی به ورود به حوزه استارتاپ‌ها نمی‌دهند چرا که فکر می‌کنند سوددهی کمی در آن وجود دارد.»

نفیسی باور دارد که استارتاپ‌های حوزه سلامت برخلاف سایر استارتاپ‌ها که به نظر می‌رسد با کسب‌وکار مدل سنتی‌شان در تقابل قرار دارند، مکمل بازار سنتی سلامت هستند و به هیچ‌وجه قصد دخالت و حذف بازار سنتی پزشکی و سلامت را ندارند و نخواهند داشت چرا که لازمه حیات و کار همین استارتاپ‌ها، همگام شدن با بازار سنتی سلامت است:

«تکنولوژی پزشکی و تجهیزات پزشکی در این بخش مورد نیاز است که اگر واقع‌گرایانه به موضوع نگاه کنیم می‌توان گفت در ایران چندان در این زمینه پیشرفت وجود نداشته ولی با وجود امکانات در حال حاضر نیز می‌توان به ایده‌های خلاقانه و سودآورانه در حوزه استارتاپ‌ سلامت دست پیدا کرد.»

او از علاقه دانشگاه‌های مطرح کشور به فعالیت در این حوزه می‌گوید و معتقد است که جامعه دانشگاهی و نیروی انسانی لازم وجود دارد و تنها سرمایه‌گذار در این حوزه کم دیده می‌شود که با حمایت دولت و یا بخش خصوصی می‌توان به برطرف شدن این مشکل امیدوار بود.

گفتنیست در خاتمه جلسه دیروز به پیشنهاد جهرمی قرار شده تا کارگروهی مشترک میان وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت برای استخراج سند تحول دیجیتال در حوزه سلامت تشکیل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی