ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شصتمین پرتاب اسپیس اکس
تکنولوژی

ایلان ماسک از آزمایش BFR در سال آتی خبر می دهد؛ راکتی دو برابر فالکون هوی

ایلان ماسک در ماه های گذشته از تلاش برای توسعه راکتی به نام BFR یا «راکت فالکون بزرگ» خبر داده بود که می تواند مسافران را با سرعتی سرسام آور از نقطه ای به نقطه دیگر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۱۱

ایلان ماسک در ماه های گذشته از تلاش برای توسعه راکتی به نام BFR یا «راکت فالکون بزرگ» خبر داده بود که می تواند مسافران را با سرعتی سرسام آور از نقطه ای به نقطه دیگر روی کره زمین جابجا کند، برای مثال به لطف این راکت سفر از شانگهای به نیویورک تنها 30 دقیقه طول خواهد کشید.

BFR ترکیبی از یک موشک چند بار مصرف و سفینه فضایی است که مثل فالکون 9 قابلیت استفاده مجدد دارد و علاوه بر حمل و نقل مسافر در زمین، امکان اجرای ماموریت های بین سیاره ای را نیز خواهد داشت.

مدیرعامل اسپس اکس روز گذشته و طی فستیوال SXSW تاکید کرد که این راکت از سال آتی میلادی آمادگی اجرای پروازهای کوتاه مدت آزمایشی را خواهد داشت:

ما در حال توسعه نخستین فضاپیمای بین سیاره ای هستیم و احتمالا در شش ماه اول سال 2019 پروازهای کوتاه مدت آزمایشی را شروع خواهیم می کرد.

البته وی برای افزایش هیجان ماجرا تلاش کرد هدف خود از توسعه این فضاپیما را به نحوی نجات بشریت نشان دهد:

در صورت وقوع یک جنگ جهانی یا فاجعه ای دیگر باید مطمئن شویم که افرادی برای حفظ نژاد انسان به ماه یا مریخ کوچ کنند. در چنین شرایطی در مریخ به اقلام مختلف از آهن گرفته تا پیتزا نیاز خواهیم داشت.

مقایسه BFR
مقایسه BFR با راکت های دیگر

به گفته ماسک، بوستر این سیستم ترکیبی از 37 موتور است که 31 دستگاه از آنها روی راکت و شش دستگاه نیز روی فضاپیما قرار داشته و قدرتی دو برابر راکت ساترن 5 را تولید خواهند کرد.

این راکت به لطف پیشرانه بسیار قدرتمند توانایی حمل 150 تن بار را دارد که 5 برابر ظرفیت فالکون هوی است. اگرچه هدف نهایی اسپیس اکس سفر به مریخ است اما BFR امکان تامین اقلام مورد نیاز ایستگاه فضایی و انتقال فضانوردان به کره ماه را نیز خواهد داشت.

سفرهای بین سیاره ای حتی برای ناسا هم بلندپروازانه است و ارتفاع 106متری BFR که تقریبا دو برابر فالکون هوی است فرایند توسعه و آزمایش آن را دشواتر می سازد. علاوه بر این با توجه به سابقه نه چندان درخشان ماسک در برآورد خوش بینانه جدول زمانی پرتاب فالکون هوی و تاخیرهای مکرر در آن ممکن است پرتاب های آزمایشی BFR به تاریخ دیگری موکول شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    ناموسا؟؟انقدر زود؟البته بعید نیست چون یادمه خیلی وقت پیش عکس تانک سوختشو تو اینستاگرام گذاشته بود،یعنی بخش زیادش تکمیل شده.

مطالب پیشنهادی