ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا رانندگان کامیون پینک فلوید گوش نمی‌دهند؟

استارتاپ ایبار در زمینه حمل و نقل جاده‌ای به صورت رسمی رونمایی شد و در طول این رویداد مسئولان این شرکت درباره موانع سرراه، تعاملات برقرار شده با دولت و بخش سنتی این بازار و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۱۵

استارتاپ ایبار در زمینه حمل و نقل جاده‌ای به صورت رسمی رونمایی شد و در طول این رویداد مسئولان این شرکت درباره موانع سرراه، تعاملات برقرار شده با دولت و بخش سنتی این بازار و آینده صنعت لجستیک در ایران گفتند.

حمل‌ونقل بار از دیرباز در اقتصاد ملی و فراملی کشورها نقش ویژه‌ای دارد ولی با چالش‌های بزرگی همچون عدم یکپارچگی، نبود شفافیت قیمت‌ها، نظارت ناکارآمد برکالاها و.. مواجه است. شرکت‌های بزرگ سالیان متمادیست که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و اسیر سیستم نه‌چندان کارآمد حمل و نقل شرکت‌های سنتی شده و برای بهبود این سیستم، نه حذف آن، کمتر مجموعه‌ای قدم برداشته است.

«محمد امین نورشاهی»، مدیرعامل ایبار باور دارد که استارتاپ‌های لجستیک می‌توانند این نظام کاری را دگرگون سازند. او خبر از فعالیت شرکت هولدینگ آنها یعنی آرتاتل از سال‌های 84 می‌دهد و می‌گوید که آنها با جاده‌های کشور غریبه نیستند و در آغاز با تبلیغات بنری جاده‌ای وارد این فضا شدند:

«بعد از گذشت چندسال و محک زدن تیم خود در حوزه‌های تامین محتوای موبایل و سرویس‌های Vas و همکاری با برنامه‌هایی چون خندوانه و دورهمی، تصمیم گرفتیم به‌طور جدی با سرمایه‌ای که خود کسب کردیم کسب‌وکار ایبار را راه اندازی کنیم و باید بگویم که تا نیمه سال 97 رقمی حدود 12 تا 15 میلیارد تومان در این پلتفرم تزریق خواهیم کرد که احتمالا بیشتر هم خواهد شد.»

نورشاهی خبر از بررسی‌های میدانی در پایانه‌های بزرگ کلانشهرها می‌دهد و می‌گوید که با پیشکسوتان این عرصه مشورت‌هایی صورت گرفت و در فاز اول کار با شرکت‌های بزرگ را شروع کردیم و بعد از فیدبک مثبت گرفتن تصمیم گرفتیم که به‌طور گسترده وارد این بازار شویم:

«در ایران حدود 27 میلیون سفر باری در سال داریم و 388 میلیون تن بار در سال جابجا می‌شود. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای در ایران بسیار بزرگ است و ما برای وارد شدن اصولی به آن با مرکز راهداری کشور تعامل برقرار کردیم و توانستیم با دسترسی به دیتابیس آنها، از مشخصات هویتی رانندگان، وضعیت خودروی آنان، وضعیت کارت سلامت آنها و اوضاع وسیله حمل‌ونقلشان و... آگاهی پیدا کنیم و موارد معتبر و درست را وارد سامانه خود سازیم.»

«علی فلاحی» مدیر فنی ایبار به دیجیاتو می‌گوید که آنها به نوعی یک Marketplace در حوزه لجستیک به شمار می‌روند ولی قصد قطع کردن بخشی از بازار را ندارند و در تعامل خوبی با افراد باسابقه این صنعت دارند . وی به دیجیاتو می‌گوید:

«دولت به ما کمک‌های خوبی داشته که در منظر مالی جا نمی‌گیرد ولیکن ارتباط خوبی با ما برقرار کرده و قول‌های مساعدی حتی در زمینه ارسال بارنامه الکترونیک که بسیاری از مشکلات باربری جاده‌ای را حل می‌کند به ما داده است که امیدواریم با تلاش و همت مسئولین زودتر عملی شود.»

او به دیجیاتو خبر می‌دهد که ایبار فعلا قصد شرکت در داخل مرزها را دارد ولی در آینده برنامه برای فرامرزها و حتی راه‌های کشتی و راه‌آهن را نیز در نظر گرفته است: «در حال حاضر سایت و اپلیکیشن نسخه رانندگان را داریم ولی به علت ناآشنایی رانندگان با موبایل‌های هوشمند روی بات تلگرامی هم کار می‌کنیم تا رانندگان راحت‌تر جذب کار شوند.»

«ایمان فراصت» مدیر توسعه بازار ایبار نیز از سکوت خبری،رسانه‌ای و حتی سکوت در ادبیات و سینمای کشور ما از مشکلات رانندگان کامیون و زندگی‌شان می‌گوید و معتقد است که نادیده انگاشته شدن معضلات زیاد و زندگی پرفرازونشیب آنها در طول سالیان باعث شده تا مشکلات رانندگان هیچ‌گاه به درستی حل نشود:

«در ایبار قصد داریم با تولید محتوا از زندگی خود این رانندگان بیاموزیم که آیا راننده کامیونی داریم که پینک فلوید گوش بدهد و یا به باشگاه ورزشی رفتن علاقه داشته باشد؟ این رانندگان کجا هستند و آیا می‌توان روی تصور غلط عموم مردم از این قشر زحمت‌کش خط بطلان کشید یا خیر. ما در آینده بازار ایبار فکر می‌کنیم که می‌توانیم 50 درصد رانندگان را جذب خود کنیم و این برای قدم‌های آغازین راه ما کافی به نظر می‌رسد. ایبار می‌تواند فراغ خاطری را برای راننده کامیون به ارمغان بیاورد و برنامه زندگی او را منظم‌تر تنظیم کند.»

تنها در طول سال 2016 میلادی، سرمایه گذاران بین‌المللی از بیش از 245 استارتاپ فعال در حوزه ترابری بار و مدیریت زنجیره تامین حمایت مالی کردند. کسب‌وکارهای نوپا در این عرضه در ایران نیز به‌تازگی شروع به فعالیت کردند و با وجود مخالفت‌ها و برخوردهای شدید بازار سنتی این حوزه، سعی دارند تحولی در این صنعت ایجاد کنند و جملگی تاکید دارند که نه برای حذف بازار سنتی بلکه برای سروسامان بخشیدن به این حوزه وارد تجارت شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • darksider
    darksider | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

    چون همشون حمیرا و هایده گوش میدن خخخ

  • Mehrdad
    Mehrdad | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    من هرچی از دهنم در اومد گفتم ، خلاصه ببخشید ، متنفرم از فریب دادن ?

  • محمدحسین
    محمدحسین | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    انتخاب هوشمندانه تیتر خبر به این میگن !!! ?

    • محمدحسین
      محمدحسین | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

      باعث شد بشینم کل خبری که در حالت عادی اصلا علاقه ای نداشتم بهش رو با دقت بخونم ? ?

  • musefian
    musefian | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    نوع دیدگاهشون از اساس بنظرم مشکل داره:
    ایا افرادی که پینک فلوید گوش میکنن رو باید یک قشر خاص از جامعه درنظر گرفت؟
    مشکل اینجاست که گوش ندادن پینک فلوید رو یک نکته منفی برای رانندگان درنظر گرفتن!
    ایا گوش دادن به پینک فلوید یک معیار سنجش درسته؟
    چرا فکر میکنند تصور عموم مردم نسبت به قشر رانندگان غلط و بد هست؟اون هم وقتی هدفشون و صحبتشون زندگی خود این رانندگان هست!شاید تصور مردم از بی ملاحظه تر بودن بعضی از رانندگان کامیون توی رانندگی در جاده درست باشه ولی اینکه عموم مردم فکر کنند کیفیت یا زندگی رانندگان کامیون خوب نیست غلطه..
    متاسفانه جایگاه اجتماعی مشاغل در ایران طبقه بندی شده:کارگری و... و توی این دسته بندی راننده کامیون توی اون طبقات پایین قرار میگیرند که دید مردم نسبت به این شغل یه شغل از طبقه پایین جامعه است.ولی فکر نمیکنم عموم مردم دید بدی نسبت به زندگی و کیفیت زندگی این قشر از جامعه باشه.

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

      عموم مردم افکار جالبی درباره قشر راننده کامیون ندارن دوست عزیز. اینو باید قبول کنیم . توی سینمامون حتی فیلم کامیون که تو جشنواره فجر امسال هم اکران شد این حرف ها زده میشه دربارشون توی فیلم.

      • Mehravaz
        Mehravaz | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

        خوب چه ربطی به تیتر خبر داره ؟!؟! بیشتر شبیه تبلیغ بود تا خبر ، در کل حرکت جالبی نبود

        • آرش پارساپور
          آرش پارساپور | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

          مورد اول که از دل سخنرانی مدعوین مراسم بوده. در مورد تبلیغ بودن هم باید گفت که متن فوق صرفا یک اطلاع رسانی درباره یک استارتاپ با ایده نسبتا جدیده که به تازگی رونمایی شده. درباره اوبار و ترابرنت (دیگر استارتاپ های مشغول در همین حوزه) هم پیش تر اطلاع رسانی کردیم و میخواهیم همه رو معرفی کنیم نه فقط یک مورد رو.

مطالب پیشنهادی