ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لیزر چشم
علمی

توسعه نانو ذراتی که بینایی را بهبود می بخشند

استفاده از عینک معمولا دردسرهای خاص خود را دارد، چرا که تمیز نگه داشتن شیشه و محافظت آن چندان ساده نیست. لنزهای طبی تا حدودی این مشکلات را رفع کرده اند اما همه افراد امکان ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

استفاده از عینک معمولا دردسرهای خاص خود را دارد، چرا که تمیز نگه داشتن شیشه و محافظت آن چندان ساده نیست. لنزهای طبی تا حدودی این مشکلات را رفع کرده اند اما همه افراد امکان استفاده از آن را ندارند و از سوی دیگر اگر به خوبی از آن مراقبت نشود، موجب عفونت چشم، زخم قرنیه و حساس شدن چشم می شوند.

اکنون محققان دانشگاه «برایلان» نخستین گام ها را برای حل این مشکلات برداشته اند. این تیم تحقیقاتی گونه جدیدی از قطره چشمی دارای نانو ذرات را توسعه داده اند که می تواند جایگزین مناسبی برای عینک و لنز باشد.

فرایند بهبود چشم بیمار با استفاده از این کشف جدید شامل سه مرحله است. در گام اول اپلیکیشنی روی موبایل بیمار نصب شده و میزان انکسار چشم را مشخص می کند. در مرحله بعد پرتوی لیزری متناسب با سطح انکسار به سطح قرنیه چشم تابانده می شود که کمتر از یک ثانیه طول می کشد. قطره چشمیدر نهایت بیمار باید از قطره ای استفاده کند که Zeev Zalevsky، پروفسور مهندسی برق دانشگاه مذکور آن را «نانو ذرات خاص» می نامد:

این نانو ذرات به درون شیارهای کم عمق قرنیه وارد می شوند که از طریق لیزر ایجاد شده اند. آنها سپس با تغییر عیوب انکساری مشکل دوربینی یا نزدیک بینی افراد را حل می کنند. فرایند نهایی بهبود بینایی در خانه و بدون نیاز به مراجعه به پزشک صورت می گیرد.

تفاوت این روش با لیزیک یا لیزر معمولی این است که در شیوه های دیگر سطح قابل توجهی از قرنیه تخریب می گردد اما در روش جدید تنها شیارهای بسیار کم عمقی در سطح بالایی قرنیه ایجاد می شود.

با این حال نقطه ضعف این روش این است که به خاطر استفاده از پرتوهای لیزر ضعیف شیارهای ایجاد شده پس از مدتی از بین رفته و در نتیجه بیمار برای حفظ بینایی باید هر یک یا دو ماه این فرایند را تکرار کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

    کلا اسرائیل تو چشم پزشکی همیشه ممتاز بوده

مطالب پیشنهادی