ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه دوربین هواوی پی اسمارت با میان رده های رقیب

تا همین چند سال قبل هیچکس فکرش را هم نمی کرد که یک دوربین عکاسی با کیفیت همیشه همراهمان باشد، اما اکنون این ابزار کاربردی به زندگی همه ما راه یافته و نه تنها یکی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۳:۲۶

تا همین چند سال قبل هیچکس فکرش را هم نمی کرد که یک دوربین عکاسی با کیفیت همیشه همراهمان باشد، اما اکنون این ابزار کاربردی به زندگی همه ما راه یافته و نه تنها یکی از مهم ترین اولویت های کاربران در زمان خرید موبایل محسوب می شود، بلکه شرکت های سازنده هم روز به روز تلاش می کنند تا قابلیت ها و امکانات بیشتری را به آن اضافه کنند.

پیش از این در بررسی تخصصی موبایل هواوی پی اسمارت و مقایسه با گلکسی جی 5 پرو با این تلفن همراه زیبا و خوش قیمت بازار کشورمان آشنا شده اید. یکی از قابلیت های خوب پی اسمارت که به زعم سازنده مزیت رقابتی محسوب می شود، دوربین دوگانه 13 و 2 مگاپیکسلی آن است. دوربین ثانویه در این دستگاه وظیفه عمق سنجی برای خلق تصاویر پرتره و ایجاد عمق میدان مصنوعی را بر عهده دارد.

در این مطلب می خواهیم دوربین هوای پی اسمارت را با چند موبایل مطرح دیگر در رده میانی بازار یعنی گلکسی J5 پرو، گلکسی J7 پرو، گلکسی A7 و ایسوس ذن فون مکس پلاس (M1) مقایسه کنیم. البته از آنجا که گلکسی J5 پرو و گلکسی J7 پرو از نظر سخت افزار اصلی و ماژول دوربین کاملاً یکسان هستند، فقط مدل J7 پرو برای مقایسه انتخاب شد.

مشخصات فنی

ابتدا بهتر است مشخصات فنی دوربین های این چهار موبایل را مرور کنیم. در بین این چهار دستگاه، پی اسمارت و ذن فون M1 دوربین دوگانه دارند و دو محصول سامسونگ تنها به یک دوربین مجهزند. در جدول زیر مشخصات و امکانات تصویربرداری موبایل های مورد بحث را می بینید:

نام موبایل دوربین اصلی دوربین ثانویه دوربین سلفی امکانات اضافه
هواوی پی اسمارت 13 مگاپیکسل

ضریب اف 2.2

2 مگاپیکسل 8 مگاپیکسل

ضریب اف 2.0

ثبت پرتره

عمق میدان مصنوعی

سامسونگ گلکسی A7 16 مگاپیکسل

ضریب اف 1.9

--- 16 مگاپیکسل

ضریب اف 1.9

---
سامسونگ گلکسی J7 پرو 13 مگاپیکسل

ضریب اف 1.7

--- 13 مگاپیکسل

ضریب اف 1.9

فلاش سلفی
ایسوس ذن فون M1 16 مگاپیکسل

ضریب اف 2.0

8 مگاپیکسل

 

8 مگاپیکسل

ضریب اف 2.0

ثبت پرتره

ثبت تصاویر عریض

همان طور که می بینید محصولات سامسونگ ضریب اف بهتری نسبت به رقبا دارند که باعث می شود در محیط های تاریک، جذب نور بیشتری داشته باشند و تصاویر روشن تری را ثبت کنند. ضریب اف کمتر در پی اسمارت و ذن فون M1 نیز باید تصاویر شارپ تری را در نور کافی به همراه بیاورد. میان رده های سامسونگ از نظر رزولوشن دوربین سلفی هم برترند ضمن اینکه حضور فلاش سلفی در گلکسی J5 و J7 پرو می تواند برای افرادی که به سلفی های شبانه علاقه دارند، خوشحال کننده باشد.

با این حال قابلیت ثبت پرتره با پس زمینه محو فقط در پی اسمارت و ذن فون M1 دیده می شود. میان رده هواوی می تواند عمق میدان مصنوعی را روی دیگر سوژه ها (به جز چهره انسان) نیز اعمال کند. در مقابل، ایسوس به لنز ثانویه عریض مجهز است که فضای بیشتری را پوشش می دهد و برای ثبت مناظر عریض مناسب است.

رابط کاربری

در تصاویر زیر رابط های کاربری این چهار موبایل را می بینید که امکانات و قابلیت های نرم افزاری متنوعی را در اختیار شما قرار می دهند. همان طور که گفتیم گزینه های ثبت پرتره فقط در پی اسمارت و ذن فون M1 دیده می شود، ضمن اینکه پی اسمارت گزینه ای برای تغییر عمق میدان را هم دارد. تنظیمات دستی در پی اسمارت و ذن فون M1 بسیار کامل هستند، به خصوص از نظر فوکوس دستی که در میان رده های سامسونگ دیده نمی شود.

رابط کاربری دوربین هواوی پی اسمارت
رابط کاربری دوربین سامسونگ گلکسی A7
رابط کاربری دوربین ایسوس ذن فون M1
رابط کاربری دوربین سامسونگ گلکسی J7 پرو

هر چهار دوربین قابلیت اعمال افکت های متنوع به صورت آنی را روی تصاویر شما دارند که در برخی شرایط می تواند صحنه های زیبایی را خلق نماید. با این حال، مهم ترین عامل در جلب رضایت کاربران (علاوه بر سادگی رابط کاربری) خروجی نهایی و کیفیت عکس هاست که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

کیفیت عکس

در این قسمت می خواهیم عملکرد دوربین چهار موبایل مورد بحث را در شرایط مختلف بررسی کنیم. ابتدا به سراغ فضای خارجی در نور کافی می رویم. در ادامه دو مجموعه عکس به همراه برش های 100 درصد آنها را می بینید.

همان طور که می بینید در نور کافی، هر چهار موبایل عملکرد بسیار خوبی دارند. جزئیات تصویر کاملاً راضی کننده است و رنگ های زنده و جذابی را شاهد هستیم. در مجموعه دوم، پی اسمارت نویز نسبتاً زیادی را وارد تصویر کرده و خروجی ایسوس M1 هم به اندازه کافی شارپ نیست. پی اسمارت و گلکسی A7 از نظر پویایی رنگ ها در محیط بیرونی بهتر از دو رقیب خود عمل کرده اند.

دو مجموعه زیر، تصاویر ثبت شده توسط چهار موبایل فوق در فضای داخلی را به همراه برش 100 درصد آنها مشاهده می کنید.

در تصاویر فوق می بینید گلکسی A7 مانند همیشه رنگ ها را اشباع تر از بقیه ثبت می کند که برای بیننده جذاب تر است. در برش 100 درصد تصویر اول، پی اسمارت و گلکسی J7 پرو فوکوس دقیق تری داشته و جزئیات بهتری را ثبت کرده اند. در تصویر دوم پی اسمارت خروجی شارپ تری دارد اما میان رده های سامسونگ باز هم در زمینه رنگ، بهتر عمل کرده اند.

تصویر فوق که در شب ثبت شده، عملکرد قابل قبول هر چهار موبایل را نشان می دهد. در این تست، ایسوس M1 شارپنس بهتری دارد و جزئیات بیشتری را نسبت به رقبا ثبت کرده. پی اسمارت به خاطر نورگیری کمتر لنز، مجبور به افزایش نویز شده که روی کیفیت نهایی تأثیر گذاشته است. گلکسی A7 در این تست کمی ضعیف تر از رقبا به نظر می رسد، با اینکه انتظار می رود به خاطر حسگر حرفه ای و ضریب اف 1.9 عملکرد بهتری داشته باشد.

تست دوربین سلفی در فضای خارجی و نور مناسب، نشان می دهد که هر چهار موبایل کیفیت بسیار خوبی دارند. پی اسمارت رنگ های گرم تری را ثبت کرده، میان رده های سامسونگ تا حدودی پس زمینه را محو می کنند که جلوه زیبایی به تصویر می دهد اما ثبت تصاویر پرتره با افکت بوکه فقط از عهده پی اسمارت و ذن فون M1 بر می آید که در زیر نمونه ای از آن را می بینید:

زیر نور کافی، هر دو موبایل به خوبی سوژه را تشخیص می دهند اما پی اسمارت با رنگ های گرم تر، کمی بهتر عمل کرده است. در ادامه نمونه تصویر پرتره ثبت شده توسط پی اسمارت و ذن فون M1 در فضای داخلی را می بینید که باز هم پی اسمارت نورسنجی بهتری داشته است.

چهار موبایل مورد بحث قابلیت بزرگنمایی اپتیکال ندارند اما تا چهار برابر به شکل دیجیتال زوم می کنند. در تصویر زیر کیفیت نتیجه زوم دیجیتال را می بینید که از نظر کیفیت رنگ، جزئیات و ترکیب کلی، پی اسمارت بهتر از رقبا به نظر می رسد و ذن فون M1 هم در رتبه دوم جای می گیرد.

نتیجه گیری

کیفیت دوربین های موبایل طی سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و حالا می بینیم حتی میان رده های ارزان قیمت هم عکس های بسیار زیبایی می گیرند. هواوی یکی از معدود شرکت هاییست که اکثر موبایل هایش را به دوربین دوگانه مجهز کرده تا قابلیت ها و امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد. سامسونگ هم معمولاً در بخش کیفیت دوربین محصولاتش کم نمی گذارد و ترکیب مناسبی را به کار می برد.

مقایسه فوق نشان داد میان رده های سامسونگ در جذب نور و تولید رنگ های جذاب، بهتر عمل می کنند. پی اسمارت و ذن فون M1 در برخی صحنه ها شارپنس و وضوح بیشتری دارند. دوربین سلفی گلکسی J7 پرو و گلکسی A7 رزولوشن بیشتری دارد اما از قابلیت ایجاد تصاویر پرتره بی بهره است. پی اسمارت و ذن فون M1 پرتره های جذابی می گیرند که در این بخش کفه ترازو به سمت پی اسمارت سنگینی می کند. ایجاد عمق میدان مصنوعی روی سوژه های مختلف هم قابلیتی است که فقط در پی اسمارت دیده می شود.

از جمله برتری های دیگر پی اسمارت و ذن فون M1 نسبت به محصولات سامسونگ می توان به کنترل دستی کامل، به ویژه فوکوس دستی اشاره کرد، ضمن اینکه این دو دستگاه قیمت پایین تری در مقایسه با گلکسی A7 و J7 پرو دارند. حضور فلاش سلفی در گلکسی J5 و J7 پرو را هم می توان از مزایای انحصاری آنها دانست.

برتری های هواوی پی اسمارت
  • ثبت تصاویر پرتره با کیفیت
  • ایجاد افکت بوکه
  • کیفیت بهتر در حالت زوم دیجیتال
  • تنظیمات دستی کامل
  • قیمت کمتر نسبت به رقبا
برتری های سامسونگ گلکسی A7
  • عملکرد خوب در تمام شرایط
  • پویایی و اشباع بیشتر رنگ ها
  • جذب نور بهتر در محیط کم نور
برتری های ایسوس M1
  • ثبت پرتره
  • لنز ثانویه عریض
  • تنظیمات دستی کامل
برتری های سامسونگ گلکسی J7 پرو
  • کیفیت مناسب در اکثر شرایط
  • اشباع بیشتر رنگ ها
  • جذب نور بهتر در محیط کم نور
  • فلاش سلفی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • yaserhazrati
    yaserhazrati | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

    استفاده از دو دوربین روی قاب پشتی در کنار بازه‌ی قیمتی مناسب؛ امکان خوبی را برای کسانی که به عکاسی با گوشی اهمیت می‌دهند، فراهم می‌کند. هوآوی هم به این نکته توجه کرده و دو دوربین روی قاب پشتی پی‌اسمارت قرار داده است. اگرچه مثل گوشی‌های تاپ بازار این دوربین‌ها آن‌طور که باید و شاید مشخصات بالایی ندارد، اما قابلیت‌های خوبی دارند که استفاده از آن‌ها خالی از لطف نیست.
    دوربین اصلی سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی دارد و دوربینی دو مگاپیکسلی آن را همراهی می‌کند. چیزی که در تصاویر این گوشی جلب توجه می‌کند، سرعت و کیفیت فوکوس است که برای یک گوشی میان‌رده عالی به‌نظر می‌رسد. همچنین کیفیت تصاویر هم مناسب هستند.
    هوآوی با استفاده از این دو دوربین، کاربردهای زیادی را برای بخش دوربین پی‌اسمارت درنظر گرفته است. امکان ثبت تصاویر پرتره که خروجی‌های مطلوبی هم دارد، از دیگر قبلیت‌های این دوربین دوتایی است. تصاویر پرتره پی‌اسمارت می‌توانند برای سوژه‌هایی که نیم متر تا دو متر از دوربین فاصله دارند، استفاده شود. هوآوی مثل سایر شرکت‌ها تنها به این مورد اکتفا نکرده است و برای این حالت، افکت زیبایی هم قرار داده که در ترکیب با حالت پرتره، خروجی‌های جذابی را به همراه دارد.

  • مهدی فراهانی
    مهدی فراهانی | ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

    فقط پی اسمارت که هم قیمت مناسب تری داره هم طراحی جدید تری

  • mahdi sadegi
    mahdi sadegi | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    بررسی خوبی بود ممنون

  • R@din
    R@din | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    j7 pro

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی