ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیاره ای زیست پذیر در فاصله 200 سال نوری از زمین کشف شد

اخترشناسان به گزینه جدیدی برای تشکیل تمدن فرازمینی دست یافته اند که خارج از مرزهای منظومه شمسی قرار دارد. این سیاره که در دسته «سوپر زمین» جای می گیرد، حول یک کوتوله سرخ به نام ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

اخترشناسان به گزینه جدیدی برای تشکیل تمدن فرازمینی دست یافته اند که خارج از مرزهای منظومه شمسی قرار دارد. این سیاره که در دسته «سوپر زمین» جای می گیرد، حول یک کوتوله سرخ به نام K2-155 می گردد و حدود 200 سال نوری با ما فاصله دارد.

این سیاره ابعادی 1.6 برابر زمین دارد

سیاره مورد بحث K2-155d نام دارد و بزرگی آن تقریباً 1.6 برابر زمین است. این سیاره در کمربند حیات ستاره اش قرار گرفته و می تواند آب را به شکل مایع در خود نگه دارد. همان طور که می دانید وجود آب، مهم ترین عامل برای تشکیل حیات در جهان هستی به شمار می رود. محققین با استفاده از ابزارهای مدلسازی اقلیمی اگزوپلنت ها به ارزیابی این سیاره پرداخته و دریافتند K2-155d زیست پذیر است، به خصوص اگر تابش های مخرب کیهانی هم به آن نرسند. خوشبختانه طی 80 روز مطالعه این سیاره هیچگونه تابش مخرب از ستاره K2-155 دیده نشده است.

طبق محاسبات انجام شده، حیات روی این سیاره (در صورت وجود) چرخه متفاوتی با زمین خواهد داشت. یک سال در این سیاره حدود 40 روز زمینی طول می کشد اما K2-155d در حالت قفل گرانشی قرار دارد، یعنی به دور خودش نمی چرخد (مانند وضعیت ماه و زمین) و بنابراین نگه داشتن حساب روز و شب در آنجا کار ساده ای نیست.

سامانه ستاره ای K2-155 را فضاپیمای کپلر ناسا کشف کرده است

گفتنیست یافته های مربوط به K2-155d از مأموریت دوم فضاپیمای کپلر ناسا (موسوم به K2) به دست آمده و سپس رصدخانه های زمینی در هاوایی و اسپانیا به بررسی بیشتر آن پرداخته اند. تا به امروز هزاران اگزوپلنت (سیاره زمین سان) در سرتاسر جهان هستی کشف شده اند اما K2-155d یکی از بهترین گزینه ها به شمار می رود، چون ستاره (کوتوله سرخ) K2-155 درخشان تر از دیگر موارد مشابه است و می تواند نور و گرمای مورد نیاز برای تشکیل حیات در سیاره مورد بحث را به خوبی تأمین نماید. با این حال اثبات وجود حیات فرازمینی در چنین سیاره هایی فعلاً از عهده زمینیان بر نمی آید و همه چیز در حد گمانه زنی باقی خواهد ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • غلامرضا خوشی
    غلامرضا خوشی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۶

    بدون شک دراین جهان لایتناهی موجودات دیگری وجود دارند شکی نیست. شايد خودما ازجایی دیگه اومدیم زمین

  • hadi moradi
    hadi moradi | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    عزیز فکر می کنم "زیست پذیر" اشتباهه و برای خیلی ها این ذهنیت رو ایجاد می کنه که ما می تونیم اونجا زندگی کنیم. "در کمربند حیات قرار داشتن" بهتر نیست؟

مطالب پیشنهادی