ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Peugeot 405 crash 2
خودرو

پراید و پژو قاتلان اصلی ایرانی ها در جاده های کشور

با نزدیک شدن به نوروز و سرازیر شدن ایرانیان به جاده ها، چندی پیش نشست ستاد رسانه ای پیشگیری از سوانح و حوادث با حضور سردار تقی مهری برگزار شد. به گزارش مهر، در این ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

با نزدیک شدن به نوروز و سرازیر شدن ایرانیان به جاده ها، چندی پیش نشست ستاد رسانه ای پیشگیری از سوانح و حوادث با حضور سردار تقی مهری برگزار شد. به گزارش مهر، در این نشست رسانه ای رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اولویت کمتر سفرهای زمینی در دیگر کشورها، از سهم 94 درصدی ترددهای این چنینی در ایران خبر داد.

Taghi Mehri

به گفته سردار مهری در کشور ما در سال 84، سالانه حدود 27 هزار نفر جان خود را در سوانح جاده ای از دست داده اند، این در حالی است که در سال گذشته آمار جان باختگان به حدود 16 هزار نفر تقلیل پیدا کرده است.

road crash

رئیس پلیس راهور ناجا آمار خودروهای حاضر در خیابان ها و جاده های کشور را حدود 21 میلیون دستگاه تخمین زده است. چنانچه این رقم را با آمار 7 میلیون دستگاهی برای سال 84 مقایسه کنیم، خواهیم دید که در طول این سال ها میزان خودروهای موجود در کشور سه برابر شده است. اگر آمار 11 میلیونی موتور سیکلت ها را نیز به آمار 21 میلیون دستگاهی اتومبیل ها اضافه کنیم، با آمار 32 میلیون وسیله نقلیه در ایران روبرو خواهیم شد.

road traffic

سردار مهری تعداد گواهینامه های صادر شده برای ایرانیان را 40 میلیون کارت عنوان کرده که از بین آنها 28 الی 30 میلیون فعال هستند؛ در این بین حدود 2 میلیون گواهینامه در سال 96 صادر شده که در مقایسه با سال قبل از رشد 35 درصدی حکایت دارد.

اما یکی از آمارهای جالبی که در بین سخنان سردار مهری به آن اشاره شد، به مصرف روزانه بیش از 80 میلیون لیتر بنزین در کشور مربوط می شود. بی تردید بخش اعظمی از این میزان سوخت توسط خودروهای داخلی که عمدتا دارای موتورهای قدیمی و کم بازده هستند، مصرف شده یا به عبارت بهتر از بین می رود.

Iran road 2

در صورت جایگزینی این خودروها با مدل های جدید کم مصرف یا هیبریدی، می توان مصرف سوخت کل کشور را در بدبینانه ترین حالت تا 30 درصد کاهش داد. اگر این اتفاق روزی در رویاهایمان رخ دهد، از هدر رفت روزانه 24 میلیون لیتر بنزین جلوگیری خواهد شد. فارغ از یارانه هایی که برای بنزین پرداخت می شود، صرفه جویی 24 میلیون لیتری، جلوی دود شدن روزانه 24.000.000.000 تومان را خواهد گرفت.

2017-Toyota-Prius

با ضرب این رقم در 365 روز سال و مشاهده نتیجه بیشتر شگفت زده می شویم، زیرا در رویای یاد شده سالانه 8.760.000.000.000 تومان صرفه جویی خواهد شد، مبلغی که بی تردید می تواند نقشی انکارناپذیر در حل مشکلات موجود، از جمله مشکلات مربوط به دهه شصتی ها که برای برخی دردسرساز شده اند، داشته باشد!

Diesel-Exhaust

وجود تقریبا 5400 نقطه حادثه خیز در 3000 نقطه از جاده های بین شهری، دیگر آمار تامل برانگیزی است که رئیس پلیس راهور ناجا به آن اشاره کرده؛ به گفته سردار مهری 50 درصد از افراد فوت شده در سوانح جاده ای، در درمانگاه یا مسیر بیمارستان جان خود را از دست می دهند. همچنین روزانه 43 نفر در تصادفات مختلف جان باخته و بیش از 500 نفر مصدوم یا معلول می شوند.

Iran Road

طبق آمار جالب دیگری که در این نشست رسانه ای اعلام شد، پراید و پژو یکی از عوامل اصلی در داغدار کردن خانواده های ایرانی هستند. بر این اساس رد پای این دو مدل باستانی در 52 درصد از تلفات جاده ای دیده می شود که می تواند مهر تاییدی بر ایمنی ضعیف آنها باشد. به عبارت دیگر هر روز بیش از 20 نفر به وسیله پراید و پژو در جاده ها جان خود را از دست می دهند، آماری که اگر در جایی دیگر ثبت می شد، قطعا شرمساری سازندگان چنین ارابه های مرگی را در پی داشت.

Pride crash

در این آمار متاسفانه به اینکه چه مدل هایی از پژو بیشترین تلفات را داشته اند، اشاره ای نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • مصطفی
    مصطفی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۶

    من هر موقع سوار ماشینم که پژو پارس ۹۳ هست میشم اول لعنت به تولید کنندگان و رانت باز ها میفرستم بعد راه میفتم
    در ضمن اولین کاری که بعد از خریدش کردم، خرید کپسول آتش نشانی بود که زن و بچه هام جلوی چشمم نسوزن و با گذشت ۲ سال هنوز تو هیچ جاده و اتوبانی بالاتر از ۱۰۰ تا سرعت نرفتم

  • vahid hajizadeh
    vahid hajizadeh | ۲۵ اسفند ۱۳۹۶

    این همه ظلمو دزدی و زجر کش کردن مردم زیاد شده که ادم به وجود خدا هم شک میکنه،این اسلام چی بود که همش دزد تربیت کرده،پس چرا مسولای اسلامی در مقابل این همه ظلم سکوت کردن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی