ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رکوردهای درگ ایران در آخرین مسابقه شکسته شد

جمعه هفته گذشته بود که رقابت های درگ مسابقات کشوری به عنوان آخرین مسابقه سال 96 در باند جنوبی فرودگاه امام خمینی برگزار شد. این مسابقات برای اولین بار در این باند فرودگاهی برگزار می ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۴۵

جمعه هفته گذشته بود که رقابت های درگ مسابقات کشوری به عنوان آخرین مسابقه سال 96 در باند جنوبی فرودگاه امام خمینی برگزار شد. این مسابقات برای اولین بار در این باند فرودگاهی برگزار می شد و از آن جا که در کشورمان تا به حال برای این رشته بسیار پر طرفدار پیستی ساخته نشده است، در طی این سال ها رقابت های درگ در مکان های مختلفی برگزار شده است.

در چند رقابت اخیر شاهد برگزاری این رقابت در پیست اتومبیل رانی آزادی بودیم که به دلیل مسیر کوتاه رقابت (تنها 200 متر) نمی توان اسم آن را یک رقابت درگ 407 متری نام گذاری کرد. در هر صورت در این مسابقه شاهد حضور رقابت های بسیار نزدیکی بودیم که در دو کلاس رکورد کشوری جابجا شد که نشان دهنده سطح بسیار بالای این رقابت به نسبت رقابت های گذشته بوده است.

از آنجایی که خودروهای تجهیز شده مخصوص درگ بیشترین فشار را تحمل می کنند و با توجه به تمامی کمبودها و کاستی ها، شاهد این مسئله هستیم که تعداد خرابی عموما در این مسابقات بالا است.

در هر صورت در کلاس 4 سیلندر تنفس طبیعی (اتمسفریک) که خودروها تنها مجاز به استفاده از یک موتور 4 سیلندر بدون استفاده از هرگونه پرخوران همچون توربوشارژر و سوپرشارژر هستند، شاهد شکستن رکورد این کلاس توسط هوندا سیویک به رانندگی نیما نظری نیا بودیم.

گرچه در رقابت های درگ زمان عکس العمل نیز به زمان کلی خودرو نیز اضافه می شود و به همین دلیل در این کلاس علیرضا امام قلی پور با خودروی پژو 205 خود توانست قهرمان این کلاس شود.

هوندا سیویک مورد اشاره در کلاس آزاد با راننده سبک وزن تر توانست حتی رکورد بهتری نیز ثبت کند که نشان دهنده اهمیت بسیار بالای وزن در مسابقات درگ است.

این خودرو یک سیویک هاچبک مدل 1992 بوده و در زیر کاپوت آن موتور آکورا (زیر مجموعه شرکت هوندا) TSX با کد K24 قرار دارد. این موتور در سیستم سر سیلندر پورت پولیش شده و سوپاپ و پیستون و شاتون آن فابریک هستند. در دیگر بخش ها شاهد استفاده گسترده از قطعات افترمارکت هستیم تا موتور خودرو توانایی تحمل فشار بسیار بالایی که در روز مسابقه را تحمل می کند داشته باشد.

حجم این موتور نیز معادل 2.4 لیتر است و بین سال های 2001 تا 2012 توسط شرکت هوندا تولید شده و بر روی هوندا CR-V، آکورد، المنت و اودیسه قرار گرفته است.

این موتور بر روی دستگاه داینو 270 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور بر روی چرخ ها تولید می کند که از آن به عنوان قوی ترین خودروی 4 سیلندر تنفس طبیعی در مسابقات درگ یاد می شود.

در کلاس آزاد نیز خودروی بسیار مشهور میتسوبیشی لنسر EVO برنارد عیوضی که در روز مسابقه با رانندگی ابوالفضل مرادی که تیونر همین خودرو است، توانست رتبه اول این کلاس را بدست آورد.

در ادامه برنارد عیوضی با قرار گرفتن پشت فرمان اتومبیلش توانست رکورد ایران را جا به جا کند و با ثبت زمان 10.3 ثانیه آمادگی بالای خود و اتومبیلش را نشان دهد.

در این کلاس محسن فرهمند با بی ام و E36 قرمز رنگ معروف خود که به کلی برای رقابت های درگ تجهیز شده است به دلیل مشکل فنی نتوانست زمان مناسبی را ثبت کند. اما در سال جدید باید منتظر ثبت تایم های بسیار خوبی از سوی او باشیم.

در پایان می توانید نتایج کلاس های مختلف را مشاهده کنید.

? کلاس ۴ سیلندر اتمسفر
1-علیرضا امامقلی پور اصفهان
2-نیما نظری نیا تهران
3- حسام شیرازی منفرد اصفهان

? کلاس ۴ سیلندر توربو
1- محمد جامعی زاده خوزستان
2- محمدرضا آریایی مهر خوزستان
3-ابوالفضل مرادی تهران

? کلاس ۲۰۶
1-محمد نوذری فارس
2- محمدرضا رضازاده اصفهان
3- میثم رخشان خوزستان

? کلاس ۶و۸ سیلندر
1- سامان خنجری خوزستان
2- عطا ماجد تهران
3- امیر ضیایی خوزستان

? کلاس آزاد
1- ابوالفضل مرادی تهران
2- سامان خنجری خوزستان
3- شهریار کریمی خوزستان

عکس ها از: یاشار همتی، بهنام توفیقی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • noki a
    noki a | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

    چقدر عالی! اسم عزیزان به عنوان برنده ذکر شده.
    همیشه دوست داشتم بدونم کسی که اول میشه اسمش چیه ولی مدل ماشین هیچ وقت برام مهم نبوده و اینکه اون i8 پدرسگ چه نتایجی کسب کرد.

    • Goyban bl
      Goyban bl | ۲۹ اسفند ۱۳۹۶

      واقعا چطور مدل ماشین ها را ننوشتید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی