ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تعرفه واردات خودروهای برقی به کشور کاهش می یابد

در نشستی که در اوایل هفته گذشته برگزار شده دولت مردان در مورد نرخ واردات خودروهای هیبریدی تصمیم گرفته اند. با توجه به گفته های سعید باستانی نماینده مردم تربت حیدریه و سخنگوی کمیسیون صنایع ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۹:۰۸

در نشستی که در اوایل هفته گذشته برگزار شده دولت مردان در مورد نرخ واردات خودروهای هیبریدی تصمیم گرفته اند. با توجه به گفته های سعید باستانی نماینده مردم تربت حیدریه و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، هیئت دولت تعرفه واردات این دسته از وسایل نقلیه را چیزی بین 5 تا 20 درصد تعیین کرده است.

هرچند که هنوز مشخص نیست که هر خودروی الکتریکی دقیقا با چه تعرفه خاصی وارد می شود اما خوشبختانه این تعرفه قطعا زیر 20 درصد خواهد بود.

اوایل دی ماه امسال بود که تعرفه واردات خودرو در سال 97 به صورت غیر رسمی منتشر شده و مورد تایید نهایی گمرک قرار گرفت. رشد 11 برابری این تعرفه ها و افزایش 55 تا 95 درصدی هر کدام از آن ها برای خودروهای الکتریکی، علاوه بر تناقض با سیاست های کلان کشور بازار ضعیف این دسته از وسایل نقلیه در داخل کشور را نیز هدف قرار داده و می توانست ضربه بزرگی به آن وارد کند.

خوشبختانه فشار افکار عمومی و رسانه ها، نامه نگاری نمایندگان مجلس و فعالان حوزه واردات خودروهای هیبریدی به نتیجه رسیده و در نهایت هیئت دولت تعرفه این خودروها را کاهش داد.

دولت مردان اعلام کرده بودند که بسته به حجم موتور و بهای مالی هر خودروی غیر هیبریدی، تعرفه واردات این خودرو میتواند بین 55 تا 130 درصد باشد.

بنابه ابلاغیه های منتشر شده خودروهایی با حجم موتور بین 1 تا 1.5 لیتر تعرفه ای 55 درصدی و اتومبیل های مجهز به قوای محرکه 1.5 تا 2 لیتری تعرفه ای 75 درصدی دارند.

موتورهای 2 تا 2.5 تعرفه ای 95 درصدی و خریداران خودروهای مجهز به موتورهای 2.5 تا 3 لیتری نیز که قبلا ورود آن ها ممنوع بود باید 130 درصد از بهای خودرو را تحت عنوان تعرفه بپردازند.

البته باید در نظر گرفت همچنان ورود خودروهای گرانتر از 40 هزار دلار ممنوع بوده و حجم موتور وسایل نقلیه نیز نباید بیشتر از 3 لیتر باشد.

با توجه به اختلاف قیمت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و غیر هیبریدی به نظر می رسد که خرید خودروهای دوست دار محیط زیست عاقلانه تر بوده و علاوه بر کمک به کاهش آلودگی محیط زیست علی الخصوص هوا از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر است.

از طرف دیگر با توجه به تمایل بازار جهانی به خرید و تولید هر چه بیشتر و متنوع تر خودروهای هیبریدی احتمالا در آینده بازه وسیع تری از انتخاب نیز در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد.

برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا در ایران تسهیلات خاصی برای خرید خودروهای برقی چه از جانب دولت و چه از جانب سازمان های خصوصی اعطا نمی شود.

با توجه به این موضوع کاهش تعرفه واردات این دسته از وسایل نقلیه می تواند به عنوان یک نقطه مثبت تلقی شده و کمک فراوانی به حضور خودروهای برقی در کشورمان کند.

بسیاری از خودروسازان نیز برای ورود خودروهای برقی خود به کشور ابراز تمایل کرده و به عنوان نمونه با وجود ضعف زیرساخت ها BYD ون الکتریکی خود یعنی E6 را راهی بازار کشور خوش نقشمان کرده است.

با توجه شرایط زیست محیطی موجود استفاده از این ون برقی به عنوان تاکسی درون شهری به خصوص در کلان شهر های آلوده ای مثل تهران می تواند به عنوان یک قدم بسیار بزرگ در کاهش آلودگی تلقی شود.

هرچند که نبود زیرساخت های مناسب و غیر قابل اطمینان بودن فضای کشور در حوزه خودروهای الکتریکی و هیبریدی، استفاده از این دسته از وسایل نقلیه را بسیار ریسک پذیر و دشوار کرده است اما پایین بودن هزینه های نگهداری و تامین سوخت این خودروها همچنان آن ها را به عنوان یک گزینه قوی برای خرید به خصوص در دسته وسایل حمل و نقل عمومی مطرح می کند.

شاید براش شما جالب باشد که بدانید بر اساس آمار منتشر شده از موسسه تحلیل آمار  LMC در 10 ماهه نخست سال 2017 میلادی مردم نروژ با خرید 25 هزار و 863 دستگاه خودروی برقی بیشترین تقاضا را برای در دسترس داشتن این خودروها در دنیا داشته اند. این اقدام رابطه مستقیمی با کیفیت هوای نروژ داشته و سبب کاهش قابل توجه آلودگی هوا در این کشور شده است.

ما امیدواریم که هیئت دولت اراده جدی برای تسهیل و تسریع واردات خودروهای برقی داشته و سیاست های کلی آن به سمت تشویق مردم به خرید این دسته از وسایل نقلیه باشد مگر به این طریق اندکی از مشکلات زیست محیطی کشور حل شده و کلان شهرهایی مثل تهران و کرج روزهایی بیشتری با هوای سالم تجربه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مجید
    مجید | ۲۶ اسفند ۱۳۹۶

    از این دولت روحانی آبی برای مردم گرم نمیشه!
    وقتی وزیر چندهزار میلیاردیش میاد میگه موجودیم ۴ میلیونه تا تهش رو بخون!
    وقتی میان میگن خودروهای هیبریدی الکی هستن تا تهش رو بخون!

  • Tiger
    Tiger | ۲۶ اسفند ۱۳۹۶

    زیاد به حال ما خانواده های سطح درآمد متوسط فرقی نمی کنه،بازم مجبوریم سوار خودروهای بی کیفیت داخلی بشیم،خودروهای باکیفیت هیبریدی مال همون پولدارست،چون هوای پاک مال پولداراست.

مطالب پیشنهادی