ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کپلر
علمی

تلسکوپ فضایی کپلر به پایان عمر خود نزدیک می شود

تلسکوپ فضایی کپلر که امکان شناسایی هزاران سیاره را برای انسان فراهم کرده بود، به زودی برای همیشه خاموش خواهد شد. این تلسکوپ که در سال 2009 به فضا ارسال شد، تا کنون موفق به ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

تلسکوپ فضایی کپلر که امکان شناسایی هزاران سیاره را برای انسان فراهم کرده بود، به زودی برای همیشه خاموش خواهد شد.

این تلسکوپ که در سال 2009 به فضا ارسال شد، تا کنون موفق به یافتن حداقل 30 سیاره فرا خورشیدی با شرایط آب و هوایی مناسب شده که در فاصله بسیار مناسبی از ستاره خود قرار گرفته و ممکن است زمانی به مسکن دوم انسان تبدیل شوند.

با این حال ناسا تاکید کرده این تلسکوپ تنها برای چند ماه آینده سوخت کافی دارد و در صورت اتمام آن ارتباط با کپلر قطع خواهد شد. این در حالی است که ناسا و گوگل سه ماه قبل از برنامه جدید خود برای استفاده از نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده های ارسالی کپلر خبر داده بودند.

در سال 2013 و با از کار افتادن یکی از مکانیزم های این تلسکوپ فضایی دانشمندان از آن قطع امید کردند؛ این کهنه سرباز اما علی رغم وجود مشکلات فنی به شناسایی سیارات مشابه زمین در منظومه های دیگر ادامه داد.

در سال 2014 کپلر مأموریت جدید K2 را شروع کرد و تا به امروز 178 سیاره فراخورشیدی و 515 سیاره احتمالی دیگر را شناسایی کرده است. همین عملکرد فوق العاده باعث شده مهندسان ناسا امیدوار باشند سوخت این تلسکوپ برای مدت بیشتری دوام بیاورد.

با پایان یافتن سوخت کپلر، ناسا امکان برگرداندن این تلسکوپ به زمین را نخواهد داشت. این آزانس فضایی اغلب از آخرین سوخت باقی مانده برای منفجر کردن فضاپیما استفاده می کند، اما اینکار در مورد کپلر ضرورتی ندارد چرا که 152 میلیون کیلومتر دورتر از زمین در حال گردش است، بنابرین دوران بازنشستگی آن در میان ستارگان سپری خواهد شد.

ناسا قرار است در بیست و هفتم فروردین ماه تلسکوپ فضایی Transiting Exoplanet Survey Satellite را از پایگاه کیپ کاناورال روانه فضا کند که هدف از آن نیز مثل کپلر شکار سیاره های شبیه به زمین در خارج از منظومه شمسی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی