ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این دستگاه می تواند حتی قفل آیفون 10 را باز کند

دستگاهی که به تازگی تصاویری از آن منتشر شده می تواند قفل هر آیفونی، حتی آیفون 10 را باز کند. این موضوع، احتمال وجود یک درب پشتی در iOS را بیش از پیش تقویت می ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۹:۴۵

دستگاهی که به تازگی تصاویری از آن منتشر شده می تواند قفل هر آیفونی، حتی آیفون 10 را باز کند. این موضوع، احتمال وجود یک درب پشتی در iOS را بیش از پیش تقویت می کند.

اپل در سال های اخیر همواره تمرکز خود بر امنیت داده های کاربران و حریم خصوصی آنها را تبلیغ کرده. به لطف رمزنگاری، امنیت اطلاعات آیفونتان به واسطه پسورد، اثر انگشت یا شناسایی چهره تضمین می شود.

به همین دلیل بود که در حادثه سن برناردینو که در سال 2016 میلادی اتفاق افتاد، پلیس فدرال آمریکا تلاش کرد تا اپل را مجبور کند با در اختیار قرار دادن یک درب پشتی امکان دسترسی مأموران قانون به آیفون فرد جنایتکار را فراهم کند.

البته در نهایت پلیس از موضع خود عقب نشینی کرد، زیرا موفق شد با کمک کمپانی های شخص ثالث یک درب پشتی را در نرم افزار آیفون یافته و به محتویات موبایل رمزنگاری شده مذکور دسترسی پیدا کند.

حالا به سال 2018 باز می گردیم. دستگاه «GrayKey» که اخیراً تصاویر آن منتشر شده، ظاهری شبیه به اپل تی وی دارد و می تواند آیفون ها را رمز گشایی کند. این دستگاه که توسط کمپانی «Grayshift» ساخته شده دارای دو درگاه لایتنینگ است و برای قفل گشایی می توان تا دو آیفون را تنها برای 2 دقیقه به آن متصل و سپس جدا نمود. پس از آن فرایند قفل گشایی آغاز می شود.

تمامی مراحل بعدی قفل گشایی از طریق خود موبایل اتفاق می افتد و به نظر می رسد در هنگام اتصال اولیه به GrayKey، نرم افزار ویژه ای روی آیفون ها نصب می شود. به نظر می رسد در این روش از جستجوی جامع (brute-force) استفاده می شود که از طریق آن تمامی گزینه های ممکن به ترتیب روی آیفون اجرا می شود تا در نهایت پسورد پیدا شود.

در انتهای فرایند، آیفون یاد شده صفحه ای سیاه رنگ را نمایش می دهد که در آن پسورد موبایل نشان داده می شود و می توان از طریق آن قفل آیفون را باز کرد. پس از آن می توان موبایل را مجدداً به GrayKey وصل کرد تا اطلاعات روی دستگاه کپی شود.

به گفته کمپانی امنیتی Malwarebytes دستگاه یاد شده در دو مدل به فروش می رسد؛ یک نسخه 15 هزار دلاری که نیاز به اتصال به اینترنت دارد و تنها می توان در یک مکان از آن بهره برد و نیز یک مدل گران قیمت تر 30 هزار دلاری که نیازی به اینترنت ندارد و می توان در هر مکانی از آن استفاده کرد.

لازم است اشاره کنیم که کمپانی Grayshift که این دستگاه را ساخته، در سال 2016 تأسیس شده و دستگاه های خود را به آزانس های مجری قانون فروخته است.

این تصویر نشان می دهد که حتی آیفون 10 بهره مند از iOS 11.2.5 نیز از قفل گشایی مصون نیست.

به این ترتیب به نظر می رسد درب پشتی در آیفون ها وجود دارد و تا زمانی که اپل اقدام به رفع این حفره نکند، همچنان امکان سوء استفاده از آن فراهم خواهد بود. البته اگر GrayKey تنها در اختیار نهادهای مجری قانون باشد، نگرانی ها کمی کمتر می شود، ولی اگر در دسترس سایرین نیز قرار گیرد، ممکن است برای جاسوسی آیفون ها بهصورت عمده به کار رود.

با این حال برای این گونه سوء استفاده، نیاز به دسترسی فیزیکی به موبایل و اتصال آن به دستگاه یاد شده است. از سوی دیگر سارقین نیز در صورت دسترسی به GrayKey می توانند از آن برای قفل گشایی آیفون های به سرقت رفته که با پسورد قفل شده اند بهره برده و مجدداً موبایل را بفروشند.

در نهایت باید گفت که بعید به نظر می رسد اپل خود خواسته یک درب پشتی را در iOS تعبیه کرده باشد. بر اساس گزارش ها گمان می رود پلیس ایالتی هند اخیراً یکی از این دستگاه ها را خریداری کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • I.G.I
    I.G.I | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

    زارت

  • mobina
    mobina | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

    اپل خیلی اشتباه کرد باید همراه با فیس آیدی ، تاچ آیدی رو هم میذاشت شاید اصلا یکی مثل من با فیس آیدی حال نکنه

    • rad
      rad | ۲۷ اسفند ۱۳۹۶

      باید حال کنی ? مگه دسته خودته

    • Alireza Abazari
      Alireza Abazari | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

      این دستگاه کلا رمز رو پیدا میکنه حتی اگه تاچ ایدیم باشه یه راهی برای باز کردن ایفون پیدا میکنه یه نسخه 15 دلاریم هست که ایفونای تا قبل 8 و x رو هک میکنه چه با تاچ ایدی چه بدون تاچ ایدی

مطالب پیشنهادی