ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جهان موازی
علمی

هاوکینگ در آخرین مقاله اش به دنبال اثبات جهان های موازی بوده است

شاید استیون هاوکینگ درگذشته باشد اما آخرین مقاله او از پتانسیل بالایی برای تحقیقات بیشتر در مورد یکی از مهیج ترین موضوعات قرن 21 برخوردار است. بر اساس گزارش نشریه «ساندی تایمز» مقاله او با ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

شاید استیون هاوکینگ درگذشته باشد اما آخرین مقاله او از پتانسیل بالایی برای تحقیقات بیشتر در مورد یکی از مهیج ترین موضوعات قرن 21 برخوردار است.

بر اساس گزارش نشریه «ساندی تایمز» مقاله او با عنوان «خروجی ملایم از تورم ابدی» که ده روز پیش از مرگش منتشر شده بود، شامل جزئیاتی است که می توان برای کشف جهان موازی از آن بهره برد. این مقاله با بهره گیری از محاسبات پیشرفته ریاضی مدارکی را در مورد تئوری جهان های موازی ارائه می کند که در امتداد جهان ما وجود دارند.

براساس نظریه Hugh Everett، در جهان های موازی جنگ ها نتایج و پیامدهایی متفاوت از آنچه ما می دانیم داشته اند. موجوداتی که در این دنیا منقرض شده اند، تکامل یافته و اکنون در عوامل دیگری زندگی می کنند. از طرفی در جهان های دیگر، احتمال می رود که ما انسان ها نیز منقرض شده باشیم.جهان موازیThomas Hertog، که در نگارش این مقاله با هاوکینگ همکاری داشته، تاکید می کند که هدف آنها تبدیل ایده جهان های موازی به یک چارچوب علمی قابل آزمایش بوده است.

این دو عقیده دارند که با استفاده از کاوشگرهای مجهز به سنسورهای قدرتمند می توان تشعشعاتی که مبدا آنها به پیدایش جهان برمی گردد را شکار کرد و با بررسی این تشعشعات به شواهدی از وجود جهان های موازی پی برد.

ساندی تایمز مدعی شده که اگر این نظریه ثابت شده و پرده از وجود جهان های موازی برداشته شود، محققان آن سزاوار دریافت جایزه نوبل خواهند بود. هرچند اثبات این نظریه ممکن است سال ها به طول بینجامد و بعید است هاوکینگ حتی پس از مرگش به دریافت این جایزه نائل شود.

بسیاری از نظریات هاوکینگ به عنوان یک فیزیکدان نظریه پرداز از نظر علمی و محاسباتی دقیق است، اما اثبات آنها با استفاده از فناوری های کنونی اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است؛ این در حالی است که جایزه نوبل تنها به کسانی تعلق می گیرد که تئوری هایشان اثبات شده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Nima1994
    Nima1994 | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

    سلام، ممنون از مطلب خوبتون

  • λ
    λ | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

    سطر پنجم، آشکارسازی مبدأ پیدایش جهان
    پس یعنی وقتی هنوز ماهیت بیگ بنگ رو دقیق نمیدونیم نمیتونیم به‌ وجود یا عدم وجود جهان های موازی پی ببریم!؟ تنها راهش همینه!؟
    کاش جزئیات بیشتری از اين مقاله میذاشتین
    ممنون...

    • nexaen
      nexaen | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

      مقاله رو از اینجا میتونی بگیری:
      https://arxiv.org/abs/1707.07702v2
      یا اینجا:
      http://nimasa.net/my_disk/Articles/Hawking_A-Smooth-Exit-from-Eternal-Inflation_1707.07702v2.pdf

مطالب پیشنهادی