ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تولید رنگ موی مبتنی بر گرافین که به مو آسیب نمی رساند

محققان دانشگاه نورت وسترن در ایالت ایلینوی آمریکا موفق شده اند رنگ مویی تولید کنند که روی موها می نشیند، بدون اینکه به آنها نفوذ کند و موجب آسیب دیدنشان شود. رنگ کردن موها برای ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

محققان دانشگاه نورت وسترن در ایالت ایلینوی آمریکا موفق شده اند رنگ مویی تولید کنند که روی موها می نشیند، بدون اینکه به آنها نفوذ کند و موجب آسیب دیدنشان شود.

رنگ کردن موها برای بسیاری از افراد جذاب است، ولی مواد رنگ مو می تواند موجب نفوذ به پوشش مو و در نتیجه آسیب رساندن به آنها شود. رنگی که به تازگی توسط محققان مذکور تولید شده، از گرافین ساخته شده و به دلیل عدم نفوذ به مو، سلامت آنها را حفظ می کند. رنگ موی جدید همچنین تا 30 بار شستشوی سر را دوام می آورد.

گرافین، ماده ای است که اولین بار توسط دانشمندان انگلیسی ساخته شده و حتی دانشمندان به واسطه تولید آن جایزه نوبل را دریافت کرده اند. این ماده 200 برابر از فولاد سخت تر و در عین حال رسانای جریان الکتریسیته است. به این ترتیب موی افرادی که از رنگ جدید استفاده می کنند، کمتر دچار به هم ریختگی ناشی از الکتریسیته ساکن می شود.

پروفسور «جیاژینگ هوانگ» که تحقیق اخیر را رهبری کرده در این مورد گفته:

«این ایده ای بود که از یک کنجکاوی الهام گرفته شد. ابتدا بسیار سرگرم کننده به نظر می رسید ولی وقتی شروع به کار روی آن کردیم، چندان ایده خاص و بزرگی به نظر نمی رسید».

«اما پس از آنکه بر مطالعه رنگ موها تمرکز کردیم، متوجه شدیم که در واقع مشکلات کوچک نیستند و این موضوعی بود که گرافین می توانست آن را حل کند».

آسیب دیدن پوشش موها موجب شکننده شدن آنها می شود. با این حال مواد رنگ مو موقت می توانند تا حدودی از این مشکل جلوگیری کنند، به این شرط که به سرعت شسته شوند.

هوانگ در ادامه این گونه توضیح داده: «موهای شما با پوششی مشابه با فلس های ماهی پوشیده شده و افراد تلاش می کنند با استفاده از آمونیاک یا آمین های اُرگانیک (از مشتقات آمونیاک) بخش های فلس مانند را به بالا حرکت دهند تا به این ترتیب مولکول های رنگ سریعتر به داخل مو نفوذ کند».

این فرایند در نهایت به موها آسیب می زند، در صورتی که رنگ جدید که از طریق پوشاندن موها با ورقه های نازک گرافین اعمال می شود، چنین آسیبی ایجاد نمی کند. در حال حاضر تنها رنگ های قهوه ای و مشکی با استفاده از گرافین تولید شده، ولی محققان امیدوارند در آینده رنگ های بیشتری را تولید کنند و در عین حال از این محصول برای کاهش اثرات الکتریسیته ساکنی که از طریق محصولات الکترونیکی پوشیدنی بر موها ایجاد می شود، بهره ببرند.

پیشرفت علم روش های مختلفی را برای تقویت مو پیش پای ما قرار داده که از شامپوهای مخصوص، محلول و تونیک گرفته تا کاشت و پی آر پی مو را شامل می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • | ۲۹ اسفند ۱۳۹۶

    به‌به بالاخره ما دیدیم تو فارسی ایلینوی بنویسن،نه ایلینویز.مرسی اقای باقرزاده

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲۹ اسفند ۱۳۹۶

      خواهش می کنم. برای اطمینان، در زمان نگارش مطلب، تلفظ صحیح در انگلیسی و نوشتار صحیح در فارسی جستجو شده بود.

مطالب پیشنهادی