با ۴ نوع مختلف بیماری شیزوفرنی و تفاوت بین آن ها آشنا شوید

با ۴ نوع مختلف بیماری شیزوفرنی و تفاوت بین آن ها آشنا شوید

زندگی کردن با یک بیماری روانی که به شدت روی شانه شما سنگینی می کند کار بسیار سختی است به خصوص اگر این بیماری روانی از نوع شیزوفرنی باشد. وقتی که در مورد شیزوفرنی صحبت می کنیم اوضاع کمی پیچیده تر از بیماری های روانی دیگر است. شیزوفرنی از آن دسته بیماری های روانی است که خیلی دیر کشف شده و ماهیتی پنهان دارد. به طور کلی این بیماری نیز مانند بسیاری از بیمارهای روانی دیگر در رفتار و افکار فرد حضور داشته و شخص سعی در نفی یا دستکم پنهان کردن آن دارد و یا حتی بدون این که بداند به آن مبتلا می شود. شناخت این بیماری و انواع مختلف آن می تواند نقش مهمی در کنار آمدن با شیزوفرنی و درمان آن دارد.

در مورد شیزوفرنی

شیزوفرنی

شیزوفرنی یکی از مهم ترین و جدی ترین بیماری های روانی است که افراد می توانند در هر برهه از زندگی خود با آن روبرو شوند. این بیماری نوع رفتار، نوع تفکر و حتی شیوه درک اتفاقات و مقولات را تحت تاثیر قرار داده  و حتی می تواند درک شخص از واقعیت را دچار وارونگی نماید و بدین ترتیب شخص در دنیایی بیرحم و خشن قرار گیرد که هیچ مولفه ای از آن برای فرد قابل درک نیست. اما این بیماری انواع و وجهه های مختلفی دارد. هنوز مشخص نشده که چه چیزی باعث این بیماری شده و یا بنیان آن را تشکیل می دهد. در حالی که برخی مطالعات بر ارثی بودن این بیماری تاکید دارند اما تحقیقاتی دیگر نیز وجود دارد که فاکتورهای زیستی یا حتی فاکتورهای خارجی مانند بیماری های سیستم ایمنی و عفونت ها را در ابتلا به این بیماری موثر می دانند.

از این رو می توان گفت که هنوز نکات پنهان زیادی در مورد این بیماری و علل آن وجود دارد که تاکنون کشف نشده اند. این موضوع باعث شده که درک ماهیت این بیماری بیش از پیش سخت باشد. علائم معمول شیزوفرنی شامل بی احساسی و بی علاقگی مفرط، واکنش های جسمانی و حرکتی عجیب، مشکل در سخن گفتن و حتی شنیدن و دیدن افرادی که در واقعیت وجود خارجی ندارند می شود. اما شناسایی دقیق و درست این بیماری به وقت قابل توجهی نیاز دارد که تجربه های این بیماری را بسیار دردناک و ترسناک تر از قبل می نماید.

۴ نمونه متداول شیزوفرنی

شیزوفرنی

براحتی و بدرستی می توان گفت که شیزوفرنی بیماری بسیار پیچیده ای است. زندگی با این بیماری ساده نخواهد بود، اما دانستن بیشتر در مورد این بیماری و انواع متعدد آن می تواند به شما در مقابله با این بیماری چه در مورد خود و چه در صورتی که یکی از عزیزانتان به آن مبتلا باشد کمک بسیار بکند. در ادامه می خواهیم اطلاعات مفیدی در مورد گوئه های رایج بیماری شیزوفرنی ارایه دهیم.

۱- شیزوفرنی پارانویایی

شیزوفرنی

شیزوفرنی پارانویایی معمول ترین و رایج ترین گونه این بیماری است که از نشانه های اصلی آن می توان به توهم و خیالات غیرواقعی اشاره کرد. به دلیل وجهه پارانویایی این نوع از شیزوفرنی، افراد مبتلا به این بیماری همواره حس می کنند که تحت نظر هستند، تعقیب می شوند و یا کسی قصد کشتن آن ها را دارد. برخلاف دیگر انواع رایج این بیماری روانی، این نوع از شیزوفرنی می تواند در سنین بالا نیز رخ دهد در حالی که انواع دیگر معمولاً از دوران کودکی نشانه های خود را آغاز می کنند. جان فوربس نش که جایزه نوبل ریاضیات را نیز دریافت کرد و فیلمی با عنوان «ذهن زیبا» ( A Beautiful Mind) از روی داستان زندگی او ساخته شد به این نوع از شیزوفرنی مبتلا بود.

۲- شیزوفرنی کاتاتونیک (خلسه ای)

شیزوفرنی

اگر چه این نوع از شیزوفرنی نسبت به انواع دیگر این بیماری کمتر رخ می دهد اما رفتارهای کاتاتونیک (خلسه ای و جنونی) در افراد شیزوفرن به وفور دیده می شود. این رفتارهای غیرطبیعی البته در افراد مبتلا به دیگر بیماری های روانی مانند افسردگی و اختلال دو شخصیتی نیز دیده می شوند. کاتاتونی بدین معناست که فرد در هر رفتاری زیاده روی می کند و از خود خشونت نشان می دهد درست مانند کسی که جنون دارد یا از اختلالات افسردگی شدید رنج می برد و به ناگاه رفتارهای غیرطبیعی از خود نشان می دهد. این الگو در ابتدا نامفهوم و بسیار عجیب است. از یک طرف کسانی که از این نوع بیماری رنج می برند رفتارهای حرکتی عجب و ناگهانی از خود نشان خواهند داد. به چنین رفتارهایی هیجان کاتاتونیک گفته می شود. از طرف دیگر اگر چه این عبارت نشان دهنده فعالیت شدید و تعامل بیش از حد با محیط اطراف است اما افراد مبتلا به شیزوفرنی کاتاتونیک معمولا به ندرت صحبت کرده و تحرک بدنی بسیار کمی دارند.

۳- شیزوفرنی اختلالی (بی نظمی)

شیزوفرنی

این نوع بیماری شیزوفرنی که به نام شیزوفرنی جنون جوانی (hebephrenia) شناخته می شود، با الگوهای غیرارادی و غیر عمدی رفتاری اختلالی و بدون قاعده همراه است. در این نوع از شیزوفرنی شخص به سختی می تواند با اطرافیانش ارتباط برقرار کند زیرا فرد بیمار توانایی درک رشته افکار اطرافیان را نخواهد داشت. در ادامه این نوع از شیزوفرنی می تواند توانایی در سخن گفتن و حرکت کردن را در افراد مختل نماید. تحریف واقعیت در قالب خیالات و توهمات خیلی زود در این اشخاص رخ می دهد. جنون جوانی بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سالگی رخ می دهد که نشان می دهد تنها جوانان و نوجوانان را درگیر خود می سازد.

۴- شیزوفرنی نامتمایز (نامشخص)

شیزوفرنی

وقتی که بیماری رفتارهای مختلف که به انواع متفاوتی از شیزوفرنی متعلق است را از خود نشان می دهد معمولاً بیماری او از نوع نامتمایز تشخیص داده می شود. برای مثال یک بیمار ممکن است از نوع اختلالی این بیماری رنج ببرد و همزمان به توهم پارانویایی نیز مبتلا باشد که باعث می شود نتوان تشخیص داد وی به طور دقیق به کدام یک از انواع شیزوفرنی مبتلا شده است. از این رو بیماری او از نوع تمایز نیافته و نامشخص شناخته می شود. به طور طبیعی برای قرار گرفتن در این دسته بندی باید دستکم دو علامت بیماری مرتبط در فرد بروز کند. این نوع از شیزوفرنی پیچیده ترین نوع بیماری بوده و تشخیص آن ها تنها بر عهده روان درمانگر خواهد بود.

نتیجه گیری

شیزوفرنی

اگر چه شباهت های بسیاری میان انواع شیزوفرنی وجود دارد اما هر یک از وجهه های این بیماری ویژگی های خاص خود را دارند. شناختن هر یک از انواع این بیماری برای مقابله و درمان آن بسیار حیاتی است. اگر چه رسیدن به یک شناخت شخصی و درونی در مورد این بیماری نقش تعیین کننده ای در درمان آن دارد اما درمان آن کار بسیار سخت و در حدی غیر ممکن است. همانطور که در مورد جان نش نیز دیده شد، شیزوفرنی و توهمات مربوط به آن هیچگاه از بین نخواهند رفت، تنها باید با آن ها کنار آمد و به این نتیجه رسید که این توهمات علیرغم ظاهر واقعی‌شان وجود خارجی ندارند. با این وجود درک درست و شناخت کامل این بیماری باعث می شود که فرد بتواند خود و رفتارهایش را کنترل نماید. بنابراین باید بدانید که با چه نوع بیماری سروکار داشته و چه راهکارهایی برای کنترل عوارض آن دارید.

شیزوفرنی به این معنی نیست که شما چند شخصیت مجزا دارید؛ بیشتر بدانید

بیماری های روانی که توانایی مغزی فراانسانی و خارق العاده ای به فرد می بخشند [قسمت اول]

با ۱۰ اختلال روانی عجیبی آشنا شوید که مغز انسان را به بدترین شکل ممکن درگیر می کنند

تصورات رایج و نادرستی که در ارتباط با بیماری های روحی و روانی وجود دارند

منبع: learning-mind
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • سینا اسفند ۲۵, ۱۳۹۶

    مطلب جالب بود. پیشنهاد می‌کنم این دسته از مقالات که راجع به بیماری‌های اعصاب و روان هست و دقیق‌تر و جامع‌تر بنویسید. مثلا من درخواست کرده بودم که در مورد بیماری ADHD که خود من شخصا دچار این بیماری هستم مطلبی منتشر کنید. مطلب شما خوب بود، ولی کامل نبود. من در همین سایتهای فارسی زبان خیلی اطلاعات بیشتری از این بیماری بدست آوردم.
    پیشنهاد می‌کنم در مورد بیماری LLI هم مطلبی منتشر کنید. ممنون.

    • بی نام اسفند ۲۹, ۱۳۹۶

      جدیدترین روش درمان بسیار بی خطر بیماری های روانی درمان RTMS هست!
      به طرز معجزه آسایی بدون دارو درمانی می توانید بسیاری از بیماری های روانی مانند اضطراب، وسواس، افکار ناخواسته و حتی شیزوفرنی را تا حد بالایی درمان کنید!
      من خودم برای وسواس فکری و افکار ناخواسته و اضطراب اقدام کردم و نتایج خیلی خوبی گرفتم، هنوز هم دارم درمانو ادامه میدم.
      حدود دو سال دارو درمانی کردم و حدود ۵۰ درصد بهبودی نداشتم. ولی الان بدون دارو روی ۸۰ تا ۹۰ درصد بهبودی هستم.
      دو تا خانم بیمار شیزوفرنی هم تو بیمارستان رسول تهران که درمان میکردم بودن که میگفتن حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بهبود پیدا کرده بودن بعد حدود ۱۰ جلسه درمان! یکیشون میگفت از نوجوانی هزار نفر تو سرش حرف میزدن! گوشه گیر و منزوی شده بود. ولی میگفت بعد حدود ۸ جلسه درمان الان خودش میره بیرون خرید و صداها هم بسیار کم شدن.
      نکته ای که باید بگم اینه که حداقل ۲۰ جلسه درمان لازمه با این روش!
      و بعد از چند ماه ۲۰ جلسه دیگه باید درمان را ادامه داد …
      و هر وقت علایم بیماری برگشت باید باز هم جلسات درمان نگهدارنده را ادامه داد.
      این جدیدترین روش بهبود بیماری های روان هست که غیر تهاجمیه و خطر شناخته شده ای نداره. یجور مغناطیس درمانیه. مثل آهنربا.
      تو گوگل سرچ کنید دربارش.
      خلاصه از دستش ندید.
      الان بیمارستان روانپزشکی ایران تو کیلومتر ۷ جاده مخصوص کرج داره دستگاهشو.
      منتها خیلی سخته بتونید ادامه بدید چون کادر درمانی مشخصی برای این دستگاه نیست و الان چند ماهه میخوام دور جدیدو برم و کسی پرسنل ندارن که انجام بده!
      بیمارستان رسول هم که مدام دستگاهش خراب میشه!
      این دو تا دولتی را میشناسم.
      بقیه جاها دو برابره قیمتشون تقریبا.
      موفق باشید!

  • نام اردیبهشت ۵, ۱۳۹۷

    شیزوفری بیماری تقریبا شایع در جوامع شهری است تنهایی طردشدن تبعیض بدحرفی و بدرفتاری از سوی نزدیکان و سوظن باعث ایجاد اضطراب در فرد می شود و در نهایت شیزوفرنی را بوجود می آورد حتی یک تغیر شغل با تغیر محل زندگی می تواند شروع یک حالت شیزوفرنی را استارت بزند افرادی که مبتلا می شوند به ظاهر بیمارند اما در اصل این حالات نوعی درمان یا راه حل مغزی برای نجات فرد از موارد ناخوشایندی که اول گفتم است اما چون باعث اختلال در زندگی امروزی و شهری می شود برچسب بیماری بخود گرفته و درمان رفتاری هم بر درمان دارویی برتری دارد چرا که دارو برای همه یکسان عمل نمیکند و ممکنه وضعیت مغزی را هم بدتر کند

  • ابوالفضل محمودی اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۸

    این رو هم به مطلبتون اضافه کنم کسایی که این جور بیماری ها رو دارند اصلا موسیقی گوش ندند مثالش خود من وقتی بچه بودم موسیقی گوش میدادم خیلی برام گرون تموم شد هر روز علائم بیشتر و معتاد تر به موسیقی ترو به خدا قسم گوش ندید خیلی ضرر داره کودکی مو فقط به خاطر گوش دادن به موسیقی از دست دادم

  • صابر آذر ۲۴, ۱۳۹۹

    اولا از اون مطالب اولت خوشم نیومد بعدشم باید خوشحالم باشن که با من همنشینی میکنن دوما من خودم علائم شیزوفرنی متمایزو دارم سوما شیزوفرنی فقط برای شماهایی که هیچ قدرت و ذهن قویی ندارین بیماریه برای من مثل دوپینگه آخرش بگم که تا الان عالی بودم بعدشم عالی میمونم

    • عرضا بهمن ۳, ۱۳۹۹

      تو مثل این که نداری بدونی داستان چی.