ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه سیستم قابل حمل برای ارتباط زمینی با ماهواره ها توسط ناسا

فضاپیماها و ماهواره ها انعطاف پذیری بالایی برای ارسال اطلاعات خود به زمین ندارند و معمولاً تنها به واسطه ایستگاه های زمینی ثابت اطلاعات را ارسال یا دریافت می کنند. البته برخی از آنها نیز ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

فضاپیماها و ماهواره ها انعطاف پذیری بالایی برای ارسال اطلاعات خود به زمین ندارند و معمولاً تنها به واسطه ایستگاه های زمینی ثابت اطلاعات را ارسال یا دریافت می کنند. البته برخی از آنها نیز باید با بازگشت دوباره به زمین، اطلاعات خود را تحویل دهند. ولی به نظر می رسد ناسا به راه حل انعطاف پذیر تری برای حل این مشکل دست یافته است.

آژانس فضایی یاد شده به تازگی اعلام کرده که در حال آزمایش سیستم ارتباط فضایی ویژه ای تحت عنوان عملیات فضایی اطلس است. «ATLAS Links» یا اتصالات اطلس یک ساختار متشکل از 4 آنتن است که نسبتاً سبک وزن است، به طوری که هر آنتن آن وزنی در حدود 4.5 کیلوگرم دارد. علاوه بر این نصبش تنها چند دقیقه طول می کشد.

به این ترتیب محققان می توانند در صورت نیاز به راحتی این دستگاه ارتباطی را در هر زمان یا مکانی که مایل باشند، نصب نموده و بر شرایط فضاپیماها یا ماهواره ها نظارت کنند. سیستم جدید البته برای کارکرد نیاز به برق و دسترسی به اینترنت دارد.

همچنین می تواند در هر لحظه با چندین فضاپیما ارتباط برقرار کند که این مسئله در زمینه دریافت اطلاعات از ماهواره های متعدد کوچکی که در نزدیکی یکدیگر حرکت می کنند یک مزیت بسیار مهم برای ناسا به حساب می آید.

ATLAS Links تا کنون در شرایط آزمایشگاهی قرار داشته ولی قرار است به زودی آزمایش های بیشتری را سپری کند.

در صورتی که ناسا موفق شود از این دستگاه برای تبادل اطلاعات با ماهواره ها و فضاپیما ها بهره ببرد، می تواند در مواردی که ایستگاه های زمینی ثابت دچار مشکل در عملکرد شده اند، یا در دسترس نیستند به عنوان گزینه جایگزین بهره ببرد. به این ترتیب این آژانس فضایی می تواند همواره اطمینان داشته باشد که ارتباطش با فضاپیماها و ماهواره ها حفظ می شود.

در صورتی که در آزمایش های آتی، ATLAS Links بتواند سازگاری خود با شبکه های ارتباطی ناسا را به اثبات برساند، انتظار می رود شاهد استفاده گسترده آن توسط این آژانس فضایی باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی