ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

مروری بر زندگی پروفسور مجید سمیعی؛ بهترین جراح مغز و اعصاب دنیا

پروفسور مجید سمیعی، سرشناس ترین جراح مغز و اعصاب دنیا، در تاریخ 29 خرداد سال 1316 در تهران به دنیا آمد و تا پایان دوران دبیرستان در ایران زندگی کرد. او پس از اتمام دوره ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

پروفسور مجید سمیعی، سرشناس ترین جراح مغز و اعصاب دنیا، در تاریخ 29 خرداد سال 1316 در تهران به دنیا آمد و تا پایان دوران دبیرستان در ایران زندگی کرد. او پس از اتمام دوره متوسطه راهی کشور آلمان شد و در دانشگاه ماینتز در رشته پزشکی تحصیلات خود را ادامه داد.

مجید سمیعی در سال 1970 میلادی (1349 هجری شمسی) موفق به دریافت عنوان دانشیاری رشته جراحی مغز و اعصاب شد و سمت معاونت دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ماینتز را در اختیار گرفت. پروفسور سمیعی هم اکنون ریاست مرکز بین المللی علوم اعصاب در هانوفر آلمان را بر عهده داشته و عضو افتخاری بسیاری از آکادمی های ملی علوم پزشکی و همچنین جوامع بین المللی جراحی مغز و اعصاب است.

سال های نخست و زندگی خصوصی

پروفسور مجید سمیعی در روز 29 خرداد سال 1316 در خانواده ای فرهیخته که اصالتاً رشتی بودند به دنیا آمد. خانواده سمیعی پس از مدتی از تهران به رشت (محله تلفنخانه) بازگشتند و مجید سمیعی پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه خود را در دبیرستان شاهپور رشت پشت سر گذاشت.

پروفسور سمیعی دو فرزند به نام های امیر و امیره دارد

بعد از اخذ مدرک دوره متوسطه، پروفسور سمیعی ایران را به مقصد آلمان ترک کرد و در دانشگاه شهر ماینتز به تحصیل رشته پزشکی پرداخت. وی پس از اخذ مدرک مذکور، تحصیلات ثانویه خود را در رشته زیست شناسی به پایان رساند و جراحی مغز و اعصاب را به عنوان رشته تخصصی برگزید.

جالب است بدانید که مجید سمیعی به دلیل موفقیت های علمی در دوران تحصیلات پزشکی و کسب حداکثر نمره ممکن در امتحانات پایان دوره، جایزه ویژه وزارت علوم وقت ایران برای دانشجویان ممتاز مقیم اروپا را از آن خود کرده بود.

وی در سال 1961 با دختر عموی خود مهشید سمیعی ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند به نام های امیر (جراح مغز و اعصاب) و امیره (تحصیل کرده رشته اقتصاد) هستند.

دوران حرفه ای

پروفسور سمیعی در سال 1349 مدرک بورد تخصصی خود را از دانشگاه ماینتز دریافت کرد و در همان سال و زمانی که تنها 32 سال سن داشت، عنوان دانشیاری در رشته جراحی مغز و اعصاب را کسب نمود. ایشان همزمان معاونت دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه را در اختیار گرفت و تنها یک سال بعد موفق به دریافت درجه استادی (پروفسور) در جراحی مغز و اعصاب شد.

پروفسور سمیعی در 33 سالگی استاد تمام جراحی مغز و اعصاب شد

در همین دوره ریاست دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) به پروفسور سمیعی پیشنهاد شد اما ایشان به منظور ادامه فعالیت علمی خود در دانشگاه ماینتز از پذیرش پیشنهاد مذکور صرف نظر کرد و سرانجام در سال 1977 میلادی (1356) رئیس دپارتمان جراحی مغز و اعصاب بیمارستان نورداشتات در هانوفر آلمان شد که این مسئولیت تا سال 2003 به عهده وی بود.

پروفسور مجید سمیعی در سال 1979 میلادی نخستین دوره جراحی قاعده جمجمه جهان را در هانوفر برگزار نمود و علاوه بر این، دوره های مشابهی را در سراسر جهان برای ارتقای دانش جراحان مغز و اعصاب کشورهای مختلف دایر کرد.

لازم به ذکر است که پروفسور سمیعی چندین پیشنهاد برای ریاست دپارتمان های جراحی مغز و اعصاب از سوی دانشگاه های مختلفی مانند لایدن هلند و ماینتز آلمان هم داشت اما در نهایت (1988 میلادی) تصمیم گرفت سمت استادی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی هانوفر را به عهده گیرد.

17 کتاب و بیش از 500 مقاله علمی حاصل فعالیت های پروفسور سمیعی تا کنون

در سال 2004 ایشان ریاست مؤسسه بین المللی علوم اعصاب چین را نیز به عهده گرفتند و دوره های سالانه جراحی بالینی مغز و اعصاب را در این کشور برگزار کردند. پروفسور سمیعی در همین سال به پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی ایران ریاست دپارتمان جراحی مغز و اعصاب بیمارستان میلاد تهران را پذیرفتند و آن را به یکی از پیشرفته ترین مراکز جراحی مغز و اعصاب دنیا تبدیل نمودند.

پروفسور سمیعی آموزش بیش از هزار جراح مغز و اعصاب جهان را در کارنامه دارد که این جراحان در کشورهای خود، از مراتب بالای علمی و جایگاه های مدیریتی برخوردارند. جالب است بدانید که عده ای از دوستان و شاگردان ایشان «کنگره بین المللی جراحان مغز و اعصاب پروفسور مجید سمیعی» (MASCIN) را بنیان نهادند که بعدا به «جامعه بین المللی جراحان مغز و اعصاب پروفسور مجید سمیعی» (MASSIN) تغییر نام یافت.

همچنین در سال 2011 فدراسیون جهانی انجمن های جراحی مغز و اعصاب (WFNS) جایزه دوسالانه 10 هزار یورویی خود را که به برترین جراحان مغز و اعصاب دنیا اعطا می شود، به افتخار پروفسور سمیعی «مدال افتخار مجید سمیعی» نام گذاری کرد.

پروژه آفریقا 100 جایزه حلقه لایبنیتز را نصیب پروفسور سمیعی کرد

در ضمن فدراسیون مذکور در همین سال پروفسور سمیعی را به عنوان سفیر خود در قاره آفریقا برگزید که نتیجه آن بنیان گذاری پروژه «آفریقا 100» برای ارتقای سطح علمی و آموزش جراحان مغز و اعصاب در این قاره محروم بوده است. این طرح مورد توجه جوامع بین المللی قرار گرفت و کلوب خبرنگاران هانوفر جایزه «حلقه لایبنیتز» را به پاس طرح مذکور به پروفسور سمیعی تقدیم نمود.

لازم به اشاره است که پروفسور سمیعی تا کنون 17 کتاب در رشته جراحی مغز و اعصاب تألیف نموده و پژوهش های ایشان در قالب بیش از 500 مقاله علمی منتشر شده است.

مؤسسه بین المللی علوم اعصاب (INI)

در سال 2000 پروفسور سمیعی مؤسسه بین المللی علوم اعصاب (International Neuroscience Institute) را در شهر هانوفر آلمان بنیان نهاد و پس از اعلام بازنشستگی خود از ریاست دپارتمان های جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات و دانشگاه پزشکی هانوفر، در سمت ریاست مؤسسه INI به توسعه این مرکز ادامه داد.

مؤسسه INI که به دلیل معماری منحصر به فردش به «مغز هانوفر» شهرت دارد، هم اکنون زیر نظر پروفسور سمیعی و با معاونت فرزندشان امیر سمیعی اداره می شود.

فعالیت های پروفسور سمیعی در ایران

در اسفند ماه سال 1387 پروفسور سمیعی با حضور گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان، پروژه بیمارستان فوق تخصصی 400 تختخوابی پروفسور سمیعی را در رشت آغاز نمود که بخش جراحی مغز و اعصاب آن با مرکز اعصاب آلمان همکاری خواهد کرد. مرکز مذکور علاوه بر کاربری درمانی، فعالیت پژوهشی نیز خواهد داشت و پروفسور سمیعی شخصاً به مراحل پیشرفت آن نظارت خواهد کرد.

به گفته پروفسور سمیعی، این بیمارستان با ارائه خدمات تخصصی مغز و اعصاب الگویی برای کل کشور خواهد بود و دلیل تأسیس آن در شهر رشت علاقه ایشان به دیار خود عنوان شده است.

کلید طلایی شهر رشت در سال 1393 به پروفسور سمیعی اهدا شد

پروفسور سمیعی در دی ماه سال 1391 طرح بنیاد فرهنگ و علم ایران را مطرح نمود تا با حضور فرهیختگان و دانشمندان گیلانی سراسر جهان در رشت راه اندازی شود. هرچند این مرکز هنوز تأسیس نشده، اما قرار است امکان تحقیقات علمی و فرهنگی جوانان را با کمک اساتید سطح کشور در گیلان فراهم نماید.

دو سال بعد و در شهریور 1393، پروفسور سمیعی عملیات اجرایی احداث بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی خاورمیانه را در سایت دانشگاه علوم پزشکی لاکان رشت آغاز کرد که برای ساخت این مرکز در زمینی به مساحت 4 هکتار با زیربنای ساختمانی 20 هزار مترمربع 65 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.

جالب است بدانید که سازمان شهرداری شهر رشت نیز طی مراسمی در سال 1393 کلید طلایی رشت را به نشانه قدردانی از زحمات پروفسور سمیعی به ایشان اعطا نمود.

گفتنی است پروفسور سمیعی عضویت، بنیان گذاری و ریاست بسیاری از مؤسسات و جوامع بین المللی را به عهده دارد و تا کنون موفق به کسب عناوین بسیاری از جمله استادی و دکترای افتخاری تعداد زیادی از دانشگاه های سراسر جهان شده است. وی جوایز و مدال های ملی و بین المللی بسیاری را کسب نموده و درکنار بسیاری همچون انوشه انصاری، مریم میرزاخانی و غیره به حق یکی از افتخارات کشور ایران نام دارد.

جوایز و افتخارات

2001: رئیس افتخاری فدراسیون جهانی جوامع جراحی مغز و اعصاب

2005: عنوان افتخاری استاد کارل زایس برای تدریس در دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته، فرانکفورت

2006: چهره ماندگار علم و فرهنگ در تالار مشاهیر ایران

2007: جایزه دوستی از جمهوری خلق چین

2014: جایزه حلقه لایبنیتز

2014: برترین جراح مغز و اعصاب جهان و برنده جایزه نورون طلایی

سوالات متداول کاربران درباره پروفسور مجید سمیعی

پروفسور سمیعی متولد چه سال در چه شهری است؟

پروفسور سمیعی متولد 29 خرداد سال 1316 شهر رشت است.

موسسه های تاسیس شده توسط پروفسور سمیعی کدامند؟

مؤسسه بین المللی علوم اعصاب شهر هانوفر آلمان توسط پروفسور سمیعی در سال 2000 میلادی تاسیس شد.

برخی از جوایز و افتخارات پروفسور سمیعی چیست؟

سال 2001 رئیس افتخاری فدراسیون جهانی جوامع جراحی مغز و اعصاب، سال 2006 چهره ماندگار علم و فرهنگ در تالار مشاهیر ایران و سال 2014 جایزه حلقه لایبنیتز جزو مهمترین افتخارات استاد مجید سمیعی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • Py House
    Py House | ۶ فروردین ۱۳۹۷

    herogame@

    مدرسه ها باز نشده ژوکر ? ? ?

  • Py House
    Py House | ۶ فروردین ۱۳۹۷

    @herogame

    این را گفتی یاد سخنرانی پارسال دکتر عباسی در دانشگاه شهید مدنی تبریز افتادم یک یارویی از دانشجو ها خودش را جر می داد دکتر عباسی فرمودند دوست من ... اون یارو برگشت گفت من دوستت نیستم دکتر عباسی هم بلافاصله گفتند بله دشمن من ? ? ?

    هر چند مردم ایران دو دوره متوالی در انتخابات اشتباه کردند ولی خوب عیبی نداره خدا را شکر ما روسفید ماندیم شما هم توهمات روشنفکری را بزن خوش باش

  • Py House
    Py House | ۵ فروردین ۱۳۹۷

    @herogame

    دشمن من همراه با سایر دشمن ها در محضر پروفسور سمیعی فقط خفه خون

    • herogame
      herogame | ۶ فروردین ۱۳۹۷

      تو فقط یه بی شعور هستی همین معمولا همه جا یکی مثل تو هست اینجور ادمارو نباید جدی گرفت چون توی توهمات ذهن مریضشون غرق شدن و فکر میکنن ادم حسابین تو خوش باش با ساعتی 7 تومن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی