ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مسیر فراموشی؛ پنج خودروساز قدرتمند که از دوران طلایی خود فاصله گرفته اند

صحبت کردن در مورد محصولات خودروسازان مختلف و محبوبیت این برندها همواره یکی از چالش برانگیزترین بحث های صنعت خودرو بوده است. شما نمی توانید مطمئن باشید که خودروهای تولیدی توسط بنز در ۱۰ سال ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۴ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

صحبت کردن در مورد محصولات خودروسازان مختلف و محبوبیت این برندها همواره یکی از چالش برانگیزترین بحث های صنعت خودرو بوده است.

شما نمی توانید مطمئن باشید که خودروهای تولیدی توسط بنز در ۱۰ سال آینده نیز محبوبیت کنونی را داشته و از فروش خوب و بالایی برخوردار باشند.

علاقه مندان به صنعت خودروسازی کاملا آگاه اند که یکی از مهم ترین ترین عوامل حفظ محبوبیت و فروش بالا، کیفیت عالی و به روز رسانی های مناسب محصولات تولیدی است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با پنج کمپانی خودروسازی که با گذر زمان با کاهش محبوبیت روبرو شده اند، آشنا شویم.

میتسوبیشی

در صدر این لیست پنج تایی کمپانی میتسوبیشی قرار دارد. بزرگترین دلیلی که سبب شده این کمپانی در صدر لیست قرار بگیرد توقف تولید خودرو های اولوشن میتسوبیشی است.

این خودرو ها که از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۱۵ با ۱۰ نسل مختلف به کار خود ادامه می دادند هم اکنون از محبوبیت بالایی برخوردار است اما بازار خودروهای اسپرت امروزه رشد زیادی کرده و تصمیم میتسوبیشی مبنی بر عدم عرضه این خودرو کاملا اشتباه است.

این خودروی نیمه مسابقه ای که با EVO نیز شناخته می شود توانست اعتبار خوبی را برای کمپانی سازنده خود به خصوص در مسابقات رالی فراهم کرده و راننده فنلادی این کمپانی چهار مرتبه با اولووشن در مسابقات رالی جهان اول شد. اما حالا در حدود شش سال است که میتسوبیشی از رقابت های WRC خارج شده و دیگر از تکنولوژی بالا و استحکام خوب در این حوزه استفاده نمی شود.

درست بعد از اینکه میتسوبیشی تصمیم گرفت که دیگر از اولووشن به عنوان نماینده خود در مسابقات استفاده نکند، این کمپانی با کاهش محبوبیت و رکود در فروش خود مواجه شد.

قطعا محبوبیتی که نسل هفتم و هشتم این خودرو تجربه کردند هرگز برای نسل دهم اتفاق نیافتاد و به همین دلیل تعداد قابل قبول و زیادی از نسخه های تولیدی این نسل به فروش نرفت.

با این وجود عملکرد نسل آخر این خودرو از مدل های قبلی بهتر است. بنابراین احتمالا یکی از بزرگترین اتفاقی که این سازنده همواره خود را به خاطر آن شماتت کرده و پشیمان است، حذف اولووشن از مسابقات رالی و طبیعتا مواجه با کاهش محبوبیت این خودروست.

هوندا

کمپانی بعدی هوندا است. احتمالا با دیدن نام این کمپانی بعد از تعجب فراوان اولین موضوعی که به ذهن شما می رسد محصولات با کیفیت هوندا و اشتباه دانستن این مقاله است.

البته هوندا خودرو های بی کیفیت تولید نمی کند اما طراحان و مهندسان شاغل در این کمپانی ژاپنی نیز تمایلی به تولید مدل هایی با قابلیت اسپرت، آف رود و کم وزن ندارند.

از جمله خودروهای هوندا که می توان در این زمینه مثال زد هوندا سیویک است. این خودرو بر خلاف مشخصات فنی و ظاهر نه چندان جذاب و اسپرت خود، وسیله نقلیه ارزان قیمتی بوده و توانسته است در بازار امریکا موفقیت خوبی کسب کند.

اما خودروهایی مثل اینتگرا تایپ آر و ساسر مدل های فوق العاده اش علارغم داشتن هندلینگ افسانه ای و فوق العاده هرگز موفق نشدند به فروش سیویک برسند.

در مدل 2018 سیویک تایپ آر حتی بهبود هندلینگ و استحکام یسشتر شاسی نیز نتوانسته وزن 1.4 تونی خودرو را توجیه کرده و این موضوع را به عنوان نقطه ضعف این خودرو مطرح می شود.

از جمله دیگر انتقاداتی که به هوندا وارد است توقف تولید خودروهای سوپراسپرت NSX در گذشته است. اکثرا خودروسازان به تازگی تصمیم گرفته اند که مدل های معروفی از خود را که محبوبیت و مشخصات فنی فوق العاده ای داشته مجددا تولید کرده و نظر علامندان را به سمت خود جلب کنند.

هوندا نیز از این جریان عقب نمانده و در سال میلادی جاری بعد از یک ربع قرن تصمیم گرفته است که یک مدل جدید از NSX را با طراحی، عملکرد و کیفیت بالا، ارگونومی خوب و امکانات ایمنی بالا راهی جاده ها کند.

پژو

سومین کمپانی که در حال افول بوده و با کاهش محبوبیت روبرو شده است پژو می باشد. این برند خودروسازی فرانسوی از دیرباز به تولید خودروهای هاچ بک و سرگرم کننده معروف بوده و به تازگی علیرغم قرار گرفتن در جایگاه بزرگترین کمپانی تولید کننده خودرو در فرانسه و دومین خودروساز بزرگ اروپا، با کاهش تولید و محبوبیت همراه بوده و همچنان درگیر تاثیرات بحران مالی 2007 تا 20012 است.

امروزه اتومبیل هایی مثل جی تی آی 308 و RCZ به عنوان خودروهای اسپرت این کمپانی شناخته می شوند البته احتمالا تولید یکی از آن ها متوقف خواهد شد.

هرچند که به نظر می رسد پژو در حال افول است اما امیدواریم که با وجود موفقیت فروش خودروهایی مثل پژو 3008 به خصوص در اروپا این کمپانی بتواند حداقل محصولات و قطعات وابسته به خودرو های پر فروش خود را ادامه داده و ورشکست نشود.

ساب

افراد کمی وجود دارند که نام کمپانی ساب را به یاد بیاورند، چرا که این خودروساز سوئدی در سال 2012 ورشکست شده و از بین رفت. محصولات کمپانی ساب عموما از کیفیت بالایی برخوردار بوده و این تولید کننده در زمره خودروسازانی قرار داشت که همواره اهمیت بالایی برای کیفیت قائل می شد.

اما محصولات بی کیفیت و صدالبته ارزان قیمت کره ای و چینی که کپی هایی نابرابر با خودروهای اصلی و باکیفیت بودند سرانجام ساب را شکست داده و آن را به سمت ورشکستی هدایت کردند.

البته شنیده ها حاکی از این است که تعطیلی کارخانجات این کمپانی دائمی نبوده و این تولید کننده قدیمی به مدار تولید بازخواهد گشت. در ویدئو مشاهده می کنید که گوینده خودروی لوکس 900 ساب را با خودروهایی که توسط جنرال موتور در سال 2000 تولید شده است مقایسه می کند.

مزدا

در انتهای لیست دیگر تولید کننده مطرح ژاپنی یعنی مزدا قرار دارد. مزدا نیز درست شبیه هوندا بوده و خیلی ها دوست ندارند انتقاد ها در مورد آن را بپذیرند.

مزدا کوپه های اسپرت فوق العاده ای را تولید کرده و نظر افراد زیادی را به سمت صنعت خودروسازی جلب کرده است. شاید یکی از دلایکی که طرفداران این کمپانی تمایلی به پذیرفتن کاهش محبوبیت و کیفیت محصولات تولیدی آن ندارند همین موضوع است.

مزدا حتی در کشور خود نیز با کاهش محبوبیت و فروش مواجه شده و بسیاری از ژاپنی ها نیز دیگر تمایلی به استفاده از خودروهای تولیدی این کمپانی ندارند. با این وجود هنوز هم همه ما منتظر بازگشت موتورهای دوار بوده و بی صبرانه منتظریم که دوران طلایی مزدا مجددا تکرار شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • yosof
    yosof | ۵ فروردین ۱۳۹۷

    بهترین مدل کارخانه ای میتسوبیشی اولوشن، مدل fq400 بود که شعبه رالی آرت انگلستان،تولیدش کرد.قدرت ۴۰۵ اسب بخار.شتاب ۳:۵۰ که مجله تاپ گیر گفته بود:داخل پیست میتونه با لامبورگینی مورسیه لگو مقابله کنه! و رکورد شبیه پورشه کاررا 4s رو داشت.
    بیش از بیست سال تولید میشد اما قدرتش تقریبا افزایش نداشت!
    شاید بخاطر اینکه بالاترین قدرت مجاز(درکلاس خاصی) درژاپن ۲۸۰اسب بخار بوده.
    نشون میده که سیاستهایی پشت پرده بوده که: آقا فیتیله رو بکشین پایین
    آخرشم که نابودش کردن
    چون براحتی میتونست بازار بی ام و و پورشه و... رو کساد کنه.
    تیون شدش حدود ۲۰۰۰ اسب وحشی بخار قدرت داره ...

  • darksider
    darksider | ۴ فروردین ۱۳۹۷

    میتسوبیشی و هوندا میتونن باز به اوج برگردن اگه توی تمامی محصولاتشون از گیربکس cvt استفاده نکنن الان مقالات خارجی و بخونین اولین عیبی که برای محصولات ابن دو کمپانی میگن همین گیربکس مسخرست که این دو شرکت کلید کردن به ایتفاده گسترده ازش در محصولاتشون و البته نیسان هم بهشون اضافه شده

  • HazelNut
    HazelNut | ۴ فروردین ۱۳۹۷

    همه رو قبول دارم خصوصا میتسوبیشی که از عرش به ته اقیانوس رسیده ، ولی مزدا ؟؟؟؟ واقعا ؟ دروغه سیزده هم نیست چون وقتش نیست ، مزدا فوق العاده بوده و بهترم شد جاش دقیقا عکس این مطلبه.

مطالب پیشنهادی