ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آشتفگی های ناشی از شغل جدید
کسب و کار

چطور با آشفتگی های ذهنی ناشی از پذیرش شغل جدید کنار بیاییم؟

به طور طبیعی ذهن ما تمایل دارد که بر اساس دانسته های پیشین و روال های آشنا عمل کند، بنابراین پذیرش یک شغل جدید که مسئولیت ها و روال های تازه ای را به دنبال خود ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

به طور طبیعی ذهن ما تمایل دارد که بر اساس دانسته های پیشین و روال های آشنا عمل کند، بنابراین پذیرش یک شغل جدید که مسئولیت ها و روال های تازه ای را به دنبال خود خواهد داشت می تواند باعث به هم ریختگی ذهنی ما، افزایش استرس ها و کاهش کارایی آن شود. در این مطلب قصد داریم با راهکارهایی ساده این مشکل را رفع نماییم.

تنش های مفید و استرس های مضر را بشناسیم

ذهن ما تمایل دارد همواره وقایع پیش رو را پیش بینی کرده و ما را برای عکس العمل مناسب آماده سازد. این در حالی است که شغل جدید مملو از موقعیت های غیر قابل پیش بینی است که سبب بروز نگرانی و استرس در ما می شوند.

مغز انسان وقتی در چنین شرایطی قرار می گیرد، خود را در حالت آماده باش کامل قرار می دهد که این یعنی می توانید بالاترین سطح هوشیاری و پاسخگویی را از آن انتظار داشته باشید. بنابراین کمی استرس به شما در انجام بهتر کارهای ناشناخته کمک خواهد کرد.

استرس های پذیرش شغل جدید

کمی آدرنالین بیشتر سبب می شود انرژی مضاعفی داشته باشید که این خود کمک می کند همکاران جدیدتان دریابند از حضور در موقعیت جدید هیجان زده هستید و شما نیز می توانید با کمک هوشیاری بیشتر، با سرعت بالاتری ساز و کارها و فرهنگ حاکم بر محیط کار خود را درک کنید.

با این وجود داشتن استرس طولانی مدت سبب بروز مشکلات ذهنی و جسمی برای فرد می شود و به تدریج منجر به کاهش کارایی و اختلالات فیزیولوژیک خواهد شد. حال راهکار مقابله با این استرس های طولانی مدت چیست؟

محیط ها و روال های آشنا را تا حد ممکن حفظ کنید

تلاش کنید زندگی خود را طوری طراحی کنید که تا حد ممکن از گرفتار شدن در شرایط ناشناخته و جدید اجتناب شود. حتی اگر شغل جدید شما ایجاب می کند که مکان  زندگی خود را تغییر دهید، تلاش کنید شرایط زندگی را در خانه جدید پایدار نگاه دارید.

استرس های پذیرش شغل جدید

شاید همین حالا هم در حال چیدن وسایل خود در خانه تازه باشید، اما آن را تا حد امکان طوری بچینید که یادآور محیط و زندگی قبلی شما باشد. این ایجاد آشنایی بصری به کاهش تنش های درون کمک می کند. این مطلب شامل حفظ روند برنامه کاری روزانه، پس از ساعت کاری نیز می شود.

در شغل جدید شیوه های شناخته شده و روتین را انتخاب کنید

تلاش کنید مسئولیت های جدید را بر اساس روال های معمول و مطمئن به انجام برسانید. دسکتاپ رایانه جدید خود را مشابه رایانه قبلی در محل کار پیشین بچینید. همین کار را با میز کار حقیقی خود نیز انجام دهید. انتخاب یک مسیر رفت و برگشت یکسان برای رفت و آمد روزانه به محل کار را نیز در نظر بگیرید.

مدام به خود یادآوری کنید که این شرایط موقتی و حل شدنی است

مهمتر از هر راهکار دیگری، تلاش کنید به خود بقبولانید که این وضعیت و استرس های ناشی از آن کاملاً موقتی است و به زودی با انس گرفتن با محیط و شرایط کاری جدید همه چیز به روال عادی و کمتر استرس زای پیشین باز خواهد گشت.

استرس های پذیرش شغل جدید

بر اساس تحقیقات، هر فرد نهایتاً به شش هفته زمان نیاز دارد تا با محیط کار شغل جدید خود، مسئولیت های تازه اش و روابط و فرهنگ حاکم بر آن به طور کامل آشنا و اخت شود. احتمال زیادی وجود دارد که چند سال پس از آن به طور کامل تمام استرس ها و تنش های ذهنی این دوران را به فراموشی بسپارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی