ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استخراج آب
علمی

ابزاری با قابلیت استخراج آب از هوا در خشک ترین مناطق

محققان ابزاری را برای استخراج آب از هوا ابداع کرده‌اند که در اقلیم های دارای هوای بسیار خشک نیز کارایی دارد. در حال حاضر روش های مختلفی برای استخراج آب از هوا وجود دارد اما ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

محققان ابزاری را برای استخراج آب از هوا ابداع کرده‌اند که در اقلیم های دارای هوای بسیار خشک نیز کارایی دارد.

در حال حاضر روش های مختلفی برای استخراج آب از هوا وجود دارد اما اغلب آنها با محدودیت‌هایی همراه هستند. برای مثال برخی از آنها مستلزم هوای با حداقل 50 درصد رطوبت بوده یا به انرژی بسیار بالایی نیاز دارند.

با این حال سیستم جدید محققان آمریکایی علاوه بر عدم نیاز به انرژی ورودی، در مناطق با رطوبت کمتر از 10 درصد نیز کارایی دارد.

پژوهشگران دانشگاه های MIT و «برکلی کالیفرنیا» قبلا طرح اولیه این سیستم را ارائه کرده بودند و حالا آن را با موفقیت توسعه داده و در بیابان آریزونا آزمایش کرده اند.استخراج آبهسته اصلی این ابزار، ماده‌ای به نام «چارچوب فلزی- آلی» یا MOF است که از مولکول‌های زنجیره ای ساخته شده که در کنار یکدیگر ماده فوق متخلخلی را شکل می دهند.

طراحی این چارچوب فلزی- آلی به گونه ای است که در طول شب و از طریق منافذ روی سطح، حجم زیادی از آب را به خود جذب می کند. در هنگام روز نیز از نور خورشید برای رها کردن آب و از یک دستگاه تقطیر برای جمع کردن آن استفاده می شود.

محققان طی پنج دوره آزمایش این سیستم به ازای هر کیلوگرم MOF یک چهارم لیتر آب استخراج کرده اند. علاوه بر این نتایج به دست آمده حاکی از مقاومت بالای این سیستم در برابر آلودگی و ناخالصی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۶ فروردین ۱۳۹۷

    یاد این ضرب المثل افتادم که میگه طرف از اب کره میگیره. اینها عم از هوا اب میگیرن

  • λ
    λ | ۵ فروردین ۱۳۹۷

    تا وقتی به‌ تولید انبوه نرسه، مث خیلی چیزای دیگه... بدرد نمیخوره...

مطالب پیشنهادی