اهمیت رفتار حرفه‌ای در محل کار را درک کنید

اهمیت رفتار حرفه‌ای در محل کار را درک کنید

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در محل کار کسی که هم اندازه شما کار و تلاش می‌کند، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و همه امکانات و توجهات برای او باشد؟ یا برایتان پیش آمده که مصاحبه کاری بروید و با اینکه تصور می‌کنید همه چیز خیلی خوب پیش رفته، اما دیگر با شما تماس نگیرند و نتوانید شغل دلخواهتان را تصاحب کنید؟

اگر پاسختان بلی است، شاید لازم باشد به غیر از مهارت‌های حرفه‌ای و توانایی‌های شغلی خود، به مسایل دیگری هم توجه داشته باشید.

برای این منظور، در وهله اول باید آداب اجتماعی را بیاموزید. شما باید یاد بگیرید که در مکان‌ها و مراسم‌های رسمی به طور شایسته‌ای رفتار کنید و از فعالیت‌های غیررسمی و کودکانه پرهیز کنید.

در محیط‌های کاری و مصاحبه‌ها همیشه این را به یاد داشته باشید که شما را برای مهارت‌ها و توانایی‌های شغلی‌تان انتخاب می‌کنند نه شخصیت جذاب‌تان! بنابراین، بهتر است در محل کار  خودنمایی کردن را فراموش کرده و به کار و ارتباط‌های شغلی خود بیندیشید.

مواردی که در زیر نوشته شده، از جمله آداب اداری هستند که خوب است همیشه رعایت کنید. برای آشنایی با آنها تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

رفتار دوستانه

هیچ‌کسی از شما انتظار ندارد در تمام روز کاری لبخند گوشه لب‌‎هایتان باشد. اما این را به یاد داشته باشید که رفتار دوستانه داشتن و گشاده‌رو بودن درهای ارتباطات بهتر را می‌گشاید. کج‌خلقی، عصبی بودن یا بداخلاقی کردن می‌تواند یک گروه کاری را از هم بپاشد زیرا دیگران تصور می‌کنند که شما مشتاق کار کردن با آنها نیستید.

چند ترفند ساده و کاربردی برای گشاده‌رو بودن در محل کار:

  • روز کاری خود را با یک سلام و احوالپرسی بسیار کوتاه آغاز کنید. به همکاری که در میز بغل‌دستی شما نشسته با لبخند سلام کنید تا یک روز خوب برای هر دو شما رقم بخورد.
  • با کسانی که نمی‌شناسید دست داده و خود را به آنها معرفی کنید.
  • با همکاران خود احوالپرسی کنید.

در ارتباط بودن

این را به خاطر داشته باشید که بین تعامل با دیگران و حضور در جلسه‌های غیبت و شایعه‌پراکنی تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. ایده بسیار خوبی است که در جریان اتفاق‌ها باشید و آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید. اما از حواشی و مواردی که از صحت آنها اطمینان ندارید به شدت دوری کنید.

بر فرض مثال، اگر خبری مربوط به وظایف کاری خودتان به گوشتان خورد، به جای صحبت‌های خاله‌زنکی به سراغ مدیر یا سرپرست خود بروید و اصل ماجرا را از وی جویا شوید. مثلا بپرسید که آیا قرار است شرح وظایفتان تغییر کند؟ البته، به‌هیچ عنوان به شایعاتی که شنیده‌اید اشاره نکنید زیرا اولین ترکش منفی آن به خودتان خواهد خورد.

حواس‌پرتی

مواردی که موجب حواس‌پرتی یا ایجاد اختلال در کارتان می‌شود را کشف کنید. این مساله در هر اداره یا دفترکاری بسیار عادی است و این شما هستید که باید شیوه برخورد با این وضعیت را پیدا کرده و اجرا کنید.

در وهله اول باید بدانید که کدام کار یا موضوع برایتان از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است و رسیدگی به آن را در اولویت قرار دهید.

در زیر به تعدادی از ترفندهای لازم برای مدیریت چنین شرایطی اشاره شده است:

  • اگر در یک جلسه کاری موبایل شما زنگ خورد، بدون اینکه به آن نگاه کنید، تماس را قطع کنید؛ مگر اینکه دلیل بسیار مهمی برای جواب دادن داشته باشید. در این شرایط، از قبل به کسی که در راس جلسه قرار دارد بگویید که ممکن است یک تلفن ضروری به شما بشود و مجبور باشید که چند دقیقه اتاق را ترک کنید.
  • وقتی کسی وسط کار نزد شما می‌آید به او نشان دهید که سرتان حسابی شلوغ است. اگر کار فرد بسیار مهم است، در سریع‌ترین حالت ممکن به آن رسیدگی کنید. بهتر است در شرایط مساعد به همکاران خود اعلام کنید که وقتی مشغول کار هستید، فقط در صورتی که کار ضروری دارند سراغتان بیایند، در غیر این صورت نمی‌توانید پاسخگویشان باشید.
  • کاری را که می‌توان از طریق ایمیل یا اپ‌های پیام‌رسان به انجام رساند را با رفتن بالای سر فرد انجام ندهید زیرا این کار باعث ایجاد اختلال در انجام وظایف آن شخص خواهد شد.

توجه به سیاست‌های دفترکار

هر شرکتی خط‌مش خودش را دارد و کارمندان ملزم به رعایت آن هستند. نباید هرگز منفی به این موضوع نگاه کنید. به این فکر کنید که همه شما در این شرکت برای یک هدف واحد تلاش می‌کنید: موفقیت شرکت.

پس با رعایت مواردی که در زیر اشاره شده سعی کنید همسوی سیاست‌های محل کار خود باشید:

  • حتی اگر در مراسمی مسئولیتی ندارید هم بهتر است در صورت امکان در انجام آن مشارکت کنید. این از روحیه کارگروهی شما نشان دارد.
  • هرگز در جلسه‌های کاری دیر نکنید.
  • اگر کسی از میان همکاران خرابکاری می‌کند هرگز در میان جمع به او اعتراض نکنید. در خلوت و تنهایی با هم در مورد اشتباهش صحبت کنید و اگر پیشنهادی برای بهبود اوضاع دارید، مطرح نمایید. به این فکر کنید که گاهی هم شما به کمک دیگران نیاز خواهید داشت و بدون شک دوست ندارید بقیه برای اشتباهاتتان مواخذه‌تان کنند.
  • وقتی در شرکت کسی ارتقا پیدا می‌کند یا پاداش می‌گیرد طوری رفتار نکنید که گویا او شایستگی این جایگاه را نداشته است. حسادت هرگز پسندیده نیست. همیشه مثبت باشید و به این فکر کنید که شاید نفر بعدی که مورد تشویق قرار می‌گیرد، شما هستید.

ارتباطات اجتماعی

گروه‌های کاری زمانی می‌توانند بسیار موفق ظاهر شوند که همکاری مشترکی با هم داشته باشند و دغدغه همگی آنها، هدف غایی شرکت یعنی موفقیت باشد. برای اینکه همه افراد به یک نسبت در جریان امور شغلی قرار داشته باشند، بهتر این است که اخبار به صورت ایمیل گروهی برای همه اعضا ارسال شود.

برخی از ترفندها برای داشتن ارتباط‌های اجتماعی سالم و موفق به شرح زیر است:

  • وقتی ایمیل ارسال می‌کنید، نکات کلیدی را مختصر و مفید معرفی کنید و از زیاده‌گویی بپرهیزید. حواستان باشد که همه مسایل و مواردی که قصد بیانشان را دارید را به صورت جداگانه توضیح دهید.
  • اگر متوجه مساله‌ای نشده‌اید حتما آن را در ایمیل خود بگنجانید، شاید بقیه هم درک درستی از آن نداشته باشند.
  • اگر مخالفتی دارید آن را جداگانه و به‌طور شخصی مطرح کنید. این برای هر دو طرف ماجرا بسیار بهتر خواهد بود و از شیوع هرگونه حرف و حدیث نامربوطی هم پیشگیری خواهد شد.
  • هرگز نظر خود در مورد یک شخص را در ایمیل‌های گروهی شرکت ننویسید زیرا می‌تواند مصداق شایعه‌پراکنی یا غیبت باشد.

مسایل شخصی

انسان‌ هرگز از حواشی زندگی فردی و کاری خود مصون نیست. بنابراین همه ما باید بیاموزیم که برای افکار و عقاید دیگران ارزش قایل باشیم و تفاوت‌هایمان را قبول کنیم. به این صورت دیگر کارهای بقیه برایتان مهم نخواهد بود و سعی نمی‌کنید در مسایلی که ربطی به شما ندارند، دخالت کنید.

این مشکلات در محیط کار نیز به وفور دیده می‌شوند و به همین خاطر مهم است که در مورد فرهنگ و عقاید همکاران خود خیلی کنکاش نکنید و به این موضوعات کاری نداشته باشید.

منبع: thespruce
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • جعفر مهرانفر مهر ۱۶, ۱۴۰۱

    با سلام و عرض خسته نباشید …سپاس از سایت زیبای روزیاتو عالی و جالب