ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

مروری بر زندگی جولیان آسانژ؛ افشاگر مشهور و بنیانگذار WikiLeaks

جولیان آسانژ در تاریخ 3 جولای 1973 میلادی در کوئینزلند استرالیا متولد شد. پدر او «جان شیپتون» پیش از تولد فرزندش از خانواده جدا شد و جولیان نام خانوادگی ناپدری خود «ریچارد برت آسانژ» را ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

جولیان آسانژ در تاریخ 3 جولای 1973 میلادی در کوئینزلند استرالیا متولد شد. پدر او «جان شیپتون» پیش از تولد فرزندش از خانواده جدا شد و جولیان نام خانوادگی ناپدری خود «ریچارد برت آسانژ» را اختیار کرد. جولیان آسانژ از دوران کودکی استعداد خوبی در زمینه مسائل کامپیوتری و هک داشت و توانست با بهره گیری از هوش سرشار خود، به پایگاه های اطلاعاتی بسیاری نفوذ کند.

وی در سال 2006 وبگاه مشهور «WkiLeaks» را برای جمع آوری و انتشار اطلاعات محرمانه در سطح بین المللی راه اندازی کرد که افشاگری های آسانژ در این سایت نام او را بر سر زبان ها انداخت و مجله تایم نیز به خاطر تلاش های جولیان آسانژ در سال 2010، عنوان «مرد سال» خود را به وی اعطا نمود.

آسانژ وبسایت ویکی لیکس را در سوئد و به دلیل قوانین سختگیرانه این کشور در زمینه حفظ حریم خصوصی و عدم افشای هویت افراد بنیان گذارد؛ اما در سال 2012 با اتهام رسوایی اخلاقی و تجاوز مواجه شد و از آن زمان تا کنون در سفارت اکوادور در لندن اقامت دارد.

سال های نخست و زندگی شخصی

جولیان پائول آسانژ در سومین روز از ماه جولای سال 1973 به دنیا آمد. مادرش «کریستین آن» یک هنرمند و پدرش «جان شیپتون» بنّا و فعال ضد جنگ بود. پدر بیولوژیکی جولیان پیش از به دنیا آمدن وی از مادرش جدا شد و کریستین زمانی که فرزندش تنها یک سال سن داشت با «ریچارد برت آسانژ» ازدواج نمود.

ریچارد بازیگر تئاتر بود و به همراه همسرش گروه هنری خود را اداره می کرد. خانواده آسانژ به دلیل شغل ریچارد دائماً در حال سفر بودند و جولیان نیز به همین جهت تا اواسط دوران نوجوانی، در بیش از 30 محله مختلف زندگی کرد و در مدارس متفاوتی درس خواند.

مؤسس ویکی لیکس فعالیت هکری خود را با اسم مستعار Mendax آغاز کرد

جولیان خیلی زود به استعدادهایش در زمینه کامپیوتر پی برد و سال 1987 زمانی که چهارده ساله بود با اسم «Mendax» فعالیت هکری خود را به همراه دو تن از دوستانش آغاز نمود. آسانژ در همین سالها توانست به برخی از پایگاه های وزارت دفاع و نیروی دریایی آمریکا، ناسا و مرکز مخابرات بین المللی استرالیا نفوذ کند.

او همچنین وبسایت کمپانی هایی مانند موتورولا، لاکهید مارتین، پاناسونیک، زیراکس و دانشگاه های استنفورد، دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه لا تروب را هک کرد. فعالیت های هکری آسانژ سرانجام اوایل دهه 90 میلادی و پس از نفوذ به پایانه اصلی کمپانی مخابراتی «Nortel» افشا شد و تا سال 1994 به ارتکاب 31 فقره جرم سایبری متهم گردید. وی در سال 1996 در 25 مورد مجرم شناخته شد و با پرداخت جریمه توانست از مجازات زندان رهایی یابد.

آسانژ در سال 1994 به دانشگاه مرکزی کوئینزلند رفت و در مباحث برنامه نویسی، ریاضی و فیزیک کسب علم نمود. او سپس در سال 2003 وارد دانشگاه ملبورن شد و تحصیلات تکمیلی خود در رشته ریاضی را آغاز کرد؛ اما 3 سال بعد بدون دریافت مدرک ترک تحصیل نمود. جولیان دلیل این کار را همکاری دانشجویان دانشگاه با ارتش و انجام پروژه های نظامی عنوان کرده است.

جولیان آسانژ یک بار ازدواج کرده و فرزندی به نام دنیل دارد

بنیانگذار ویکی لیکس با دختری به نام ترزا ازدواج کرد و در سال 1989 صاحب فرزندی به نام دنیل شد. این زوج مدتی بعد از یکدیگر جدا شدند و پس از آن آسانژ با شخص دیگری ازدواج نکرد. البته در سال های اخیر شایعات زیادی درباره زندگی خصوصی جولیان آسانژ منتشر شده که یکی از آنها به ارتباط او با روزنامه نگاری به نام «سارا هریسون» اشاره دارد.

در موردی دیگر شایعه ارتباط آسانژ با «پاملا اندرسون» بازیگر هالیوود زمانی منتشر شد که این بازیگر اواخر سال 2016 با رفت و آمد به سفارت اکوادور در لندن، توجه خبرنگاران را به خود جلب نمود.

دوران حرفه ای

جولیان آسانژ زندگی حرفه ای خود را به عنوان یک برنامه نویس از سال 1994 و با کار بر روی «strobe.c» که یک اسکنر پروتکل کنترل انتقال است آغاز نمود. پروژه مورد بحث یک سال به طول انجامید و در این مدت آسانژ روی پروژه های دیگری از جمله پایگاه داده متن باز «PostgreSQL»، نرم افزار «NNTPCache» و سیستم رمزنگاری «Rubberhose» نیز کار کرد.

آسانژ نخستین بار در دامنه leaks.org اقدام به افشاگری علیه دولت استرالیا نمود

وی به عنوان محقق سه سال با دکتر «سولت دریفوس» از دانشگاه ملبورن در زمینه فعالیت های خرابکارانه اینترنتی همکاری کرد که نتیجه تحقیقات آنها در قالب کتابی به نام «زیرزمین» (Underground) در سال 1997 به چاپ رسید. کتاب مذکور بیشتر بر هکرهای استرالیایی تمرکز داشت و در جامعه کامپیوتری این کشور فروش خوبی را تجربه کرد.

آسانژ در سال 1999 دامنه «leaks.org» را ثبت کرد و در آن به افشاگری درباره پتنت جمع آوری اطلاعات تماس های صوتی از سوی آژانس امنیت ملی استرالیا پرداخت. وی معتقد بود که مردم عادی باید از تصمیمات دولتمردان آگاه باشند و بدانند که ممکن است تماس های خارجی آنها توسط سرویس های اطلاعاتی کشورهای بیگانه شنود شد.

فعالیت در WikiLeaks

در سال 2006 جولیان آسانژ فرآیند راه اندازی وبگاه «WikiLeaks» را آغاز کرد تا اطلاعات مهم و محرمانه بین المللی را مستقیماً در اختیار همه قرار دهد. سایت ویکی لیکس فعالیت رسمی خود را از سال 2007 شروع کرد و مدیریت آن به دلیل وجود قوانین مناسب در سوئد، از این کشور انجام می شد.

پس از تأسیس ویکی لیکس، آسانژ چند سال به طور دائم در سفر بود و به کشورهای زیادی در آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای شمالی نقل مکان کرد. در این مدت WikiLeaks اسنادی از ارتش آمریکا در رابطه با زندان گوانتانامو و همچنین ایمیل های «سارا پیلین» کاندید معاونت رئیس جمهور آمریکا را منتشر نمود.

وبسایت ویکی لیکس با دریافت 750 هزار سند محرمانه از جنایات ارتش آمریکا در عراق و افغانستان پرده برداشته بود

افشاگری های اولیه آسانژ توجه رسانه ها را به خود جلب کرد اما ویکی لیکس زمانی به سرخط خبر رسانه های بین المللی تبدیل شد که توانست با دریافت 750 هزار سند محرمانه از یک سرباز آمریکایی به نام «چلسی منینگ» به افشاگری درباره جنایات ارتش آمریکا بپردازد. اسناد مذکور شامل کشتار غیرنظامیان، اطلاعات محرمانه جنگی افغانستان و عراق شامل رفتارهای غیر انسانی نظامیان آمریکایی با اسرا و در نهایت اطلاعات مربوط به زندان گوانتانامو بود.

پس از انتشار اطلاعات مورد اشاره، مقامات آمریکایی جولیان آسانژ را تحت تعقیب قرار دادند که در همین زمان، پلیس سوئد در حال بررسی اتهام تجاوز آسانژ بود و حکم دستگیری وی در اروپا را در اختیار داشت. وی سرانجام خود را تسلیم پلیس لندن کرد و پس از چند ماه بازداشت خانگی، به سفارت اکوادور در انگلستان گریخت و پناهنده سیاسی شد.

آسانژ با انتشار ایمیل های خصوصی کلینتون به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمک شایانی نمود

گفتنی است در تابستان سال 2016 آسانژ بار دیگر تیتر اصلی نشریات را به خود اختصاص داد چرا که با انتشار 1200 ایمیل خصوصی هیلاری کلینتون و همچنین ایمیل هایی مبنی بر برنامه های تیم انتخاباتی او برای تخریب رقیب اصلی‌اش برنی سندرز، عملاً حیثیت سیاسی حزب دموکرات در انتخابات آمریکا را زیر سؤال برد.

ویکی لیکس پاییز همان سال 2000 ایمیل دیگر از کمپین انتخاباتی کلینتون را افشا کرد که مجموع اقدامات مذکور باعث شد مقامات آمریکایی احتمال دست داشتن مأموران روسی در هک اطلاعات و ارسال آنها برای آسانژ را مطرح کنند. البته جولیان آسانژ اتهامات مذکور را رد کرده و هرگونه تصمیم عمدی برای کمک به پیروزی ترامپ را تکذیب نموده است.

جوایز و افتخارات:

سال 2010: برنده جایزه «Sam Adams» که توسط عده ای از مأموران بازنشسته سازمان سیا به حامیان صداقت در انتقال اخبار اهدا می شود.

سال 2011: دریافت مدال طلایی مؤسسه صلح سیدنی.

سال 2011: برنده جایزه «مارتا گلهورن» که به روزنامه نگاران صادق و با دیدگاهی حقیقی و متفاوت از تبلیغات سیاسی اهدا می شود.

سال 2011: برنده جایزه «Walkleys» برای ارائه خدمات ارزشمند به دنیای خبرنگاری.

سال 2011: برنده جایزه «Voltaire» که به فعالان حوزه آزادی بیان اعطا می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Py House
    Py House | ۶ فروردین ۱۳۹۷

    کامیاب@

    فکر کنم شما که اینقدر پیگیری من یک جایی گفتم که اون اکانتم مشکل پیدا کرد با این اکانت اومدم !!!! ضمنا مرتیکه یارو خودتی!!!

  • Py House
    Py House | ۶ فروردین ۱۳۹۷

    باز این مرتیکه دلقک مهران مدیری پیدا میشه می گه هوش سیاه یعنی جای تاسف است انتن تلوزیون را دادند دست یک دلقک که تا اسم هک را می شنود دزدی های زمان ساعت خوش یادش می افتاد باز یک زمان خوب بود اقای شجاعی مهر افسار این دلقک را می کشید الان بی صاحب ولش دادند وای به حال مملکتی که وزیر و رییس جمهور و فلان فلان انقدر بی اعتبار بشوند که به حرف های دلقکی خوش باشند

    • کامیاب
      کامیاب | ۶ فروردین ۱۳۹۷

      خدایی تو اون یارو iran glinux نیستی؟

  • Py House
    Py House | ۵ فروردین ۱۳۹۷

    پس اگر جولیان اسانژ در استرالیا در زمینه ریاضی تحصیل کرده است احتمال اینکه وی بنیانگذار بیت کوین باشد بسیار بالا است اسم "ساتوشی ناکاموتا" یک اسم ژاپنی است و افرادی که اندک مطالعه ای در مورد شرق اسیا و اقیانوسیه داشته باشند می دانند که فرهنگ ژاپنی این قسمت را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است از طرفی بعید است این ساتوشی یک ژاپنی ترسو باشد احتمال اینکه جولیان اسانژ کبیر همان ساتوشی ناکاموتو باشد خیلی زیاد است

    در مورد اینکه گفته می شود جولیان اسانژ رابطه داشته و اینجور حرف های مسخره من فکر کنم یک دوره ما واحد سنگین بیل کلینتون را در دهه 90 پاس کردیم و همه می دانیم که اینجور اتهامات حتی اگر واقعی باشند تنها به یک دلیل به وجود می ایند و ان باج خواهی از یک شخص یا فریب یک مشت جهان سومی است صبح تا شب صغیر تا کبیرشان در غرب و شرق مثل کرم در هم می لولند حالا یهو می بینیم برای ترامپ و کلینتون و جولیان اسانژ و چند تا نماینده یاغی کنگره قبض جریمه جنسی صادر می شود بسه دیگه ما این واحد را در دهه 90 به نام کلینتون 1 پاس کردیم رفت . کتابش هم چاپ شد ترجمه شد اخرش هم هیچی نشد .

    اینها یک مشت عوام فریبی است و واقعیت این است که این اتهام بهانه ای برای دستگیری و انتقال جولیان اسانژ کبیر به شکنجه گاه های اروپایی و احتمالا کشتن وی است وگرنه از کی تا حالا اینجور چیز ها در غرب جرم شناخته می شود

    هالییود بهشت پولشویی است و این که می گویم جولیان اسانژ همان ساتوشی است خیلی به هم ارتباط دارند . پاملا اندرسون یک ستاره فیلم های مستهجن وبازیگر هالییود و خیر است این سومی یعنی اژیر پولشویی و اینکه می شود گفت شاید هم این بازیگر چند ده بیت کوینی جولیان اسانژ را تیغ زده یا به هر دلیلی این بیت کوین ها را به دست افرادی خاص یا سیاستمداران رسانده است .

    از یاد نبریم که قبل از اغاز فعالیت ویکی لیکس جولیان اسانژ ده ها سرور را در نقاط مختلف اروپا یا نقلط دیگر برای ارتباط با افشاگر های خود قرار داده است این بستر بهترین محیط برای ایجاد ارز دیجیتال زیر پوشش ویکی لیکس است

    در هر حال جولیان اسانژ کار های ارزشمندی در افشای جنایات امریکایی انجام داده است

  • Py House
    Py House | ۵ فروردین ۱۳۹۷

    امپراطور هک و برترین هکر جهان ?

مطالب پیشنهادی