ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

2.3 میلیون دلار برای عصاره تکنولوژی؛ مرسدس بنز F1 را به خیابان می آورد

مرسدس آ ام گ خودروی معروف پروجکت وان خود را با یک موتور 1000 اسب بخاری راهی جاده ها خواهد کرد. تصور نکنید که این خودرو الهام گرفته از یک کانسپت مسابقه ای و در ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

مرسدس آ ام گ خودروی معروف پروجکت وان خود را با یک موتور 1000 اسب بخاری راهی جاده ها خواهد کرد. تصور نکنید که این خودرو الهام گرفته از یک کانسپت مسابقه ای و در راستای تولید یک اتومبیل فرمول یک است.

در واقع مدیران مرسدس قصد دارند این اتومبیل را برای استفاده در جاده ها و در تعداد محدود 275 دستگاه و با قیمت ۲.۳ میلیون یورویی که تقریبا معادل با 3 میلیون دلار است به دست مشتریان خاص خود برسانند.

این ابرخودرو خارق العاده علاوه بر یک موتور بنزینی 6 سیلندر 1.6 لیتری، به چهار موتور الکتریکی نیز مجهز است. این چهار موتور الکتریکی مجموعا توانایی تولید سرعت دورانی 50 هزار دور در دقیقه ای دارند.

مرسدس بنز AMG PROGECT ONE

بنزینی که انرژی مورد نیاز موتور درونسوز این خودرو را تامین می کند به صورت مستقیم به محفظه احتراق هر سیلندر آن تزریق می شود. علاوه بر تمامی موارد گفته یک توربوشارژر الکتریکی مخصوص مسابقات فرمول یک نیز در زیر کاپوت این خودرو قرار دارد. به نظر می رسد این توربوشارژر مشابه با توربوشارژری است که در اتومبیل های مسابقه ای لوییس همیلتون و والتری بوتاس بکار گرفته شده است.

قلب تپنده هیبریدی این خودرو توسط مهندسین و متخصصین مرسدس بنز در انگلستان سرهم شده و 4 موتور الکتریکی آن در سرجای خود قرار گرفته اند.

یکی از موتورها با توربوشارژر ادغام شده، موتور دیگر از طریق یک لینک کارتیج مستقیما به موتور درونسوز وصل شده و دو موتور الکتریکی انتهایی با اکسل (محور) جلو ارتباط برقرار کرده و تلاش می کنند چرخ های جلویی پروجکت وان را بچرخوانند.

موتورهای قسمت جلویی این سوپرکار که به دو عدد باتری 120 کیلووات ساعتی مجهز اند سبب تفاوت عمده این خودرو با اتومبیل های فرمول یک می شوند.


سلول های مخصوص باتری پروجکت وان و سیستم خنک کننده آن ها ساختاری مشابه با خودروی مسابقه ای مرسدس آ ام گ Petronas Formula 1 داشته و تنها تفاوت آن ها افزایش کارایی روزانه برای سوپرکار جدید مرسدس است.

باتری لیتیوم یونی به کار رفته در این خودرو توانایی پشتیبانی از جریان برق ولتاژ بالا را داشته و شارژ آن از طریق جریان مستقیم و یا مبدل جریان مستقیم صورت می گیرد. باتری مورد استفاده در کف خودرو و پشت محور های جلو جاسازی شده است.

نوآوری دیگری که در پروجکت وان صورت گرفته استفاده از سیستم ولتاژ بالای +EQ Power است. به طور کلی این سیستم استراتژی های هوشمندانه ای ارائه داده که در عمل سبب می شود کارایی خودرو افزایش یابد.

این سیستم می تواند باتوجه به موقعیت تعیین کند که خودرو در چه سبک ها و حالت هایی (تمام الکتریک، داینامیک و...) قرار بگیرد. به عنوان نمونه خودروهای فرمول یک در هنگام مسابقه و رکوردگیری عمدتا در حالت فوق داینامیک قرار دارند.


طراحان پروجکت وان موترو 6 سیلندر 1.6 لیتری را برای محور عقب این خودرو در نظر گرفته اند. این قوای محرکه می تواند سرعت دورانی در حدود 11 هزار دور در دقیقه تولید کند که در نوع خود بی نظیر است.

در واقع چون هدف مدیران مرسدس تولید خودرویی مخصوص خیابان هاست سرعت دروانی افزایش پیدا نکرده و زیر 15 هزار دور در دقیقه که مخصوص اتومبیل های مسابقه ای فرمول یک است قرار گرفته است.

این ابر خودرو توانایی این را دارد که به اندازه نصف وزن خود نیروی رو به پایین تولید کند. وزن آن معادل 1300 تا 1400 کیلوگرم است و این یعنی با بیش از 700 کیلوگرم نیروی رو به پایین طرف هستیم. گرچه این رقم به پای جدیدترین ابرخودروی شرکت مک لارن یعنی مدل سنا که مک لارن ادعا می کند توانایی تولید نیروی رو به پایین معادل 800 کیلوگرم را دارد، نمی رسد.

موتور فرمول یک این خودرو نیز از آن جا که تحت شرایط و فشار کاری بالا کار می کند تا 50 هزار کیلومتر کار خواهد کرد و پس از آن نیاز به یک اورهال توسط متخصصین این شرکت دارد.

حداکثر سرعت خودرو به 350 کیلومتر بر ساعت محدود خواهد شد و این مدل توانایی این را دارد که از سرعت صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت را در کمتر از 6 ثانیه طی کند.

با این که چین بزرگ ترین بازار خودرو را دارد اما این ابر خودرو در کشور چین عرضه نخواهد شد و تنها بازارهای اروپایی و بخش هایی از آسیا همچون کشورهای متمول خاورمیانه و آمریکای شمالی، عرضه خواهد شد.

یک جبعه دنده 8 سرعته که از ابتدا مخصوص این خودرو طراحی شده قدرت قوای محرکه درونسوز را به چرخ های عقب منتقل می کند. این جعبه دنده به صورت هیدرولیکی فعال شده و می تواند با استفاده از پدال های تعویض دنده از حالت دستی به خودکار و یا بالعکس تغییر حالت دهد.

مدیران مرسدس آ ام گ مدعی اند مجموع موتورهای پروجکت وان قدرتی تقریبا برابر با هزار اسب بخار تولید کرده و می توانند در عرض 6 ثانیه از سرعت خودرو را از 0 به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برسانند. این خودرو با بکار گیری تمام قدرت ذکر شده خودرو می تواند به سرعتی 350 کیلومتر در ساعتی برسد.

راننده پروجکت وان می تواند در صورت تمایل رنج مسافتی ۲۵ کیلومتری را نیز با کمک قوای محرکه برقی طی کند.


شنیده ها حاکی از آن است که نسخه بعدی این خودرو تمام الکتریک خواهد بود. لوییس همیلتون در این باره می گوید که پروجکت وان بالاترین سطحی از واقعیت در راستای نشان دادن خودروهای مسابقه ای پاک (الکتریکی) است.

این خودرو که مبتنی بر فناوری ها و مهندسی فوق العاده گروه مرسدس بنز در حوزه وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی است آینده درخشان گروه AMG را نشان می دهد.

با این حال  رئیس AMG اعلام کرده است که معلوم نیست مرسدس بنز در آینده جانشین این خودرو را نیز عرضه کند و به شخصه هیچ برنامه ای برای 10 سال آینده ندارم . او می گوید: "این کار تنها باعث حواس پرتی ما می شود و من هرگز به بیش از 4 یا 5 سال آینده فکر نمی کنم".

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • | ۶ فروردین ۱۳۹۷

    آی ام جی درسته نه آی ام گ

    • آریا
      آریا | ۶ فروردین ۱۳۹۷

      آ ام گ تلفظ المانیشه. مثل AEG

  • I.G.I
    I.G.I | ۵ فروردین ۱۳۹۷

    بنز بینظیره

مطالب پیشنهادی