ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نسخه iOS فورتنایت؛ تفاوت‌ها با نسخه کنسول و پی سی

هفته گذشته بالاخره انتظار کاربران موبایل‌های اپل به سر رسید و فورتنایت، بتل رویال محبوب اپیک گیمز برای سیستم عامل iOS هم عرضه شد. اما انگار شکستن مرز بازی های موبایل به شکلی استثنایی برای ...

مهران خاتمی
نوشته شده توسط مهران خاتمی | ۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۲

هفته گذشته بالاخره انتظار کاربران موبایل‌های اپل به سر رسید و فورتنایت، بتل رویال محبوب اپیک گیمز برای سیستم عامل iOS هم عرضه شد. اما انگار شکستن مرز بازی های موبایل به شکلی استثنایی برای سازندگان بازی کافی نبود و آنها تصمیم گرفتند بازیکنان از تمامی پلتفرم ها بتوانند با هم بازی کنند و این اصلا موضوع ساده ای نیست. در این مقاله قصد داریم نگاه کوتاهی به نسخه iOS بازی فورتنایت داشته باشیم.

گرافیک و فریم ریت

برای ساخت یک بازی چند نفره موفق باید مطمئن باشید که تجربه بازیکنان با هر دستگاهی تا حد زیادی یکسان است و این یکی از چالش های اصلی سازندگان بازی بود. فورتنایت در حال حاضر روی تلفن های iPhone 6s و بالاتر قابل اجرا است ولی سخت افزار دستگاه های قدیمی آنقدر برای اجرا کردن بازی مناسب نیست.

اپیک گیمز برای حل کردن این مشکل تغییرات زیادی در نسخه 6s ایجاد کرده اند که باعث شده کمی از رنگ و لعاب بازی کاسته شود. در نسخه 6s رزولوشن بسیار کمتر است و سایه ها، انعکاس نور و چمن از بازی حذف شده اند. اما بازی هنوز هم حال و هوای کارتونی و خود را حفظ کرده. تنها مشکل این است که گرافیک بازی تا حدودی تداعی کننده بازی های پلی استیشن 2 است. با وجود ایجاد تمام این تغییرات ضروری برای نسخه 6s نرخ فریم بازی در برخی مواقع به 20 فریم در ثانیه هم می رسد.

اما در iPhone X همه چیز بهتر است. iPhone X از نظر سخت افزاری تلفن بسیار خوبی است و به همین دلیل محدودیت های گرافیکی بازی در این دستگاه کمتر هستند. همچنین، فریم ریت در بازی ثابت است و تقریبا اصلا زیر 30 نمی آید. البته این ممکن است کمی برای بازیکنان کنسول و کامپیوتر که به 60 فریم در ثانیه و حتی بیشتر از آن عادت کرده اند سخت باشد ولی از همه چیز که بگذریم داریم روی یک موبایل بازی می کنیم.

همچنین، نمایشگر بزرگ تر iPhone X به کاربران این قابلیت را می دهد تا با نسبت تصویر 19.5:9 بازی کنند و به این ترتیب محدوده دید بیشتری نسبت به کاربران 6s داشته باشند.

گیم پلی

همانطور که گفتیم برای ایجاد قابلیت کراس پلی میان تمامی پلتفرم ها، تجربه بازی باید برای همه یکسان باشد و نسخه موبایل هم از این قاعده مستثنی نیست. البته باید قبول کرد که کنترل بازی با موبایل بسیار سخت تر از کیبورد یا کنترلر است و اپیک گیمز هم به خوبی این مسئله را درک کرده و تغییرات کوچکی برای راحت تر شدن بازی روی نسخه موبایل اعمال کرده است.

 

از آنجایی که آگاهی از اطراف یکی از مهم ترین نکات در بازی های بتل رویال است و صدا گرفتن در موبایل بدون هدفون امکان پذیر نیست، نشانه هایی ظاهری در بازی قرار داده شده که برای یافتن جهت صدا و اتفاقات اطراف شخصیت به بازیکن کمک می کنند. برای مثال وقتی شخصی در اطراف شما حرکت کند یا در نزدیکی شما صندوق باز نشده ای باشد، در بازی یک نشانه مکان آن را به شما نشان خواهد داد.

با اینکه این نشانه ها یکی از لایه های رقابتی اصلی بازی یعنی «صدا گرفتن» را به صورت کلی حذف می کنند، وجود آن در موبایل ضروری است چون کسانی که با موبایل بازی می کنند در اکثر مواقع از هدفون استفاده نمی کنند.

کنترل ها

کنترل بازی شاید بزرگترین تغییر در نسخه عرضه شده برای iOS باشد. بازی هنوز کنترلرها را پشتیبانی نمی کند اما ممکن است برای عرضه نسخه نهایی این مسئله تغییر کند، همانطور که نسخه PS4 قابلیت استفاده از کیبورد و موس را دارد.

 

کنترل های بازی برای کسی که به شوتر بازی کردن روی دسته و موس و کیبورد عادت دارد می تواند حتی کمی آزاردهنده باشد. نحوه قرار گرفتن کنترل ها و فاصله میان آنها به خوبی انتخاب شده اما هنوز هم جای پیشرفت دارد.

بازی فورتنایت در حال حاضر برای همه کاربران iOS موجود نیست و اپیک گیمز کدهایی را به صورت رندوم به بازیکنان مختلف فرستاده است. مشخصا بعد از عرضه نسخه نهایی برای iOS باید منتظر نسخه اندروید باشیم و این تغییر بزرگی برای بازی های چند نفره است. باید دید که اپیک گیمز و فورتنایت این تغییر را چگونه هدایت خواهند کرد و نتیجه کار چه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی