ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Devil May Cry HD Collection؛ خاطرات شیاطین

سری بازی Devil May Cry همیشه جایگاه ویژه ای بین هواداران بازی های اکشن و هک اند اسلش داشته و از این سو، خبر عرضه ریمستر سه نسخه ابتدایی از این سری تحت نام Devil ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

سری بازی Devil May Cry همیشه جایگاه ویژه ای بین هواداران بازی های اکشن و هک اند اسلش داشته و از این سو، خبر عرضه ریمستر سه نسخه ابتدایی از این سری تحت نام Devil May Cry HD Collection برای کنسول های نسل هشتم و پی سی، بسیاری از طرفداران این سبک را هیجان زده کرد.

بازی Devil May Cry HD Collection پیش از این برای پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 نیز عرضه شده بود و همان نکات مثبت و منفی این نسخه، در ورژن نسل هشتمی‌اش هم دیده می شوند.

در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا سه قسمت اول سری Devil May Cry با توجه به زمان زیادی که از عرضه آن ها می گذرد، هنوز هم ارزش وقت گذاشتن را دارند یا خیر.

اولین اشک های شیطان

همان طور که پیش از این گفتیم، Devil May Cry HD Collection شامل سه نسخه ابتدایی از سری «باشد که اهریمن بگرید» می شود که با کمی ارفاق به قسمت دوم، هر سه آن ها بازی های موفقی در زمان عرضه محسوب می شوند.

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، پی سی
  • پلتفرم بررسی: پلی استیشن 4

داستان این فرنچایز از کتاب کمدی الهی دانته الیگیری و چند داستان و افسانه دیگر الهام گرفته است. قصه قسمت اول از آن جایی شروع می شود که شیطان قصد دارد با استفاده از لشکر جهنمیان به زمین حمله کرده و حکومت انسان ها را از بین ببرد.

در این بین، فردی به نام «اسپاردا» تصمیم می گیرد علیه لشکر خودشان در جهنم شورش کرده و جلوی رخ دادن این اتفاق وحشتناک را بگیرد. ما در نقش یکی از فرزندان او یعنی دانته قرار می گیریم و در طول این سری با داستان های مختلفی که اکثر آن ها با محوریت نجات زمین از دست اهریمن هستند، روبرو می شویم.

داستان قسمت اول با تلاش دانته برای گرفتن انتقام مرگ مادر و برادرش از شیاطین شروع می شود. در قسمت دوم درگیر احوالات دانته مبنی بر انسان یا شیطان بودن او می شویم و در Devil May Cry 3: Dante's Awakening شاهد جنگ میان دانته و برادرش ویرجیل هستیم.

با وجود آن که بسیاری از روایت های کوچک و بزرگی که در این قسمت و حتی قسمت های بعدی از این سری تا حدود زیادی کلیشه ای و قابل پیش بینی هستند، در نهایت از قرار گرفتن در نقش دانته که یک یاغی به تمام معنا است، لذت خواهید برد و قصه بازی هم بهانه خوبی برای پیش بردن مراحل و از بین بردن دشمنان مختلف می شود.

عشق کهنه

گیم پلى سه بازى در مبارزات با شمشیرهاى مختلف دانته و استفاده از دو کلت او خلاصه شده است. با گذشت زمان چه در طول بازى و چه در طول سه نسخه مختلف، سلاح ها و مکانیک هاى متنوعى در دسترس بازیکن قرار مى گیرد.

نسخه اول بازى از آن جا که در ابتدا قرار بوده تا دنباله اى معنوى براى سرى رزیدنت اویل باشد، بیشتر در محیط هاى تاریک و در بسته مى گذرد و با ورود به قسمت هاى دوم و سوم، تنوع محیطی بیشتر از گذشته مى شود.

سرعت بازى در قسمت اول کم تر است و بیشتر از دو قسمت بعدى درگیر حل معما یا پیدا کردن راه درست خواهید شد. در قسمت دوم سازندگان بازى سعى کردند تا المان هاى اکشن بازى بیشتر شده و حس و حال ماجراجویى بازى هم حفظ شود.

Devil May Cry HD Collection

انجام این کار با کیفیت بالایی در Devil May Cry 2 انجام نشده و صحنه های خاطره انگیز زیادی در این بازی وجود ندارند. البته گرایش کامل بازی به سبک اکشن و تنوع بالاتر مبارزات باعث شده تا شاهد یکی از کامل ترین بازی های هک اند اسلش در دهه گذشته باشیم.

البته مشکلی که چه در نسخه دوم که یک بازی متوسط است و چه در نسخه اول و سوم که بازی های خوبی محسوب می شوند شما را آزرده خاطر می کند، دوربین تاریخ مصرف گذشته و غیر استاندارد بازی است.

دوربین بد بازی و کارگردانی بد صحنه ها در بسیاری از موارد باعث می شود تا دید کاملی نسبت به ماجرا نداشته و حتی متوجه نشوید که به چه کسی در حال ضربه زدن هستید. این دوربین بد کار را روی درجات سختی بالای بازی بیشتر سخت کرده و ممکن است مانع از لذت بردن شما از بسیاری از صحنه های فوق العاده این سه عنوان شود.

Devil May Cry HD Collection

مشکلات دوربین به تاریخ انتشار این بازی ها بر می گردد و این موضوع در نسخه سوم که زمان کمتری از انتشار آن می گذرد، کم تر است. عجیب است که کپکام جدا از عدم حل مشکلات دوربین، حتی منوهای قدیمی و از کار افتاده این بازی ها را از نو طراحی نکرده است تا نوستالژی برایتان در بعضی از موارد عذاب آور شود.

خشم بی هیاهو

همان طور که احتمالاً می دانید بازی Devil May Cry HD Collection پیش از این برای کنسول های نسل پیشین عرضه شده بود و بسیاری از طرفداران توقع گرافیک بهبود یافته تری نسبت به این ورژن بازی داشتند؛ البته کپکام توجه چندانی به این موضوع نکرده و نسخه نسل هشتمی بازی تفاوت زیادی با نسخه قدیمی ندارد.

با وجود بازآفرینی نسبتاً خوب بافت ها و مدل کاراکترها، بازهم حس و حال یک بازی ریمستر شده به شما القا نخواهد شد و در بسیاری از موارد با محیط ها و اشیا متفاوتی روبرو می شوید که حس کهنگی را به شما القا خواهند کرد.

Devil May Cry HD Collection

کات سین های بازی هم مشکلات زیادی دارند و سطح گرافیک فنی آن ها نسبت به روند بازی هم پایین تر است. البته این مشکل در بخش موسیقی بازی وجود ندارد و گوش دادن به تمام قطعات سه نسخه ابتدایی Devil May Cry، با گذشت سال ها هنوز لذت بخش است.

در نهایت باید گفت که بازی Devil May Cry HD Collection با وجود مشکلات دوربین و گرافیکی خودش، با توجه به محتوای زیاد و قیمت 40 دلاری خود، بدون شک گزینه مناسبی برای افرادی محسوب می شود که به بازی های سبک هک اند اسلش علاقه دارند. البته اگر پیش از این این سه نسخه را تجربه کرده باشید، شاید صرف پول دوباره برای آن ها، چندان منطقی به نظر نرسد.

  • بسیاری از مراحل هر سه بازی هنوز لذت بخش هستند
  • موسیقی فوق العاده
  • ارزش بالای بازی نسبت به قیمت آن
  • دوربین بد
  • گرافیک تاریخ مصرف گذشته
  • قسمت دوم تا حدود زیادی غیر قابل بازی است

 

  • این مطلب با همکاری فروشگاه 205Store تهیه شده است. برای تهیه کنسول و بازی ها می توانید این فروشگاه را در تلگرام با آدرس Store205@ دنبال کنید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۱۰ فروردین ۱۳۹۷

    دانته عشقه لامصب، حس خیلی خوبیه بازی کردن در نقش این کاراکتر

  • javad
    javad | ۹ فروردین ۱۳۹۷

    ببخشید مثل اینکه دوباره تلگرام قطع شده.. مال من بالا نمياره... مال کسی دیگه ای هم همین طوره؟؟؟

مطالب پیشنهادی