ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

داستان موفقیت شیائومی؛ چهارمین تولیدکننده بزرگ موبایل در دنیا

کمپانی شیائومی در سال 2010 میلادی توسط «لی جون» کارآفرین چینی و «بین لین» مهندس سابق گوگل به منظور رقابت در بازار پر شتاب تلفن های هوشمند تأسیس شد. شیائومی نخستین شرکتی بود که از ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

کمپانی شیائومی در سال 2010 میلادی توسط «لی جون» کارآفرین چینی و «بین لین» مهندس سابق گوگل به منظور رقابت در بازار پر شتاب تلفن های هوشمند تأسیس شد. شیائومی نخستین شرکتی بود که از چیپست اسنپدراگون کمپانی کوالکام در یکی از محصولات خود (Mi2) استفاده می کرد و بدین ترتیب توانست پیوند محکمی را با این غول تولیدکننده چیپ برقرار نماید.

شیائومی کار خود را با تزریق سرمایه از سوی هولدینگ سنگاپوری «Temasek» و شرکت سرمایه گذاری چینی «IDG» آغاز کرد و با موفقیت دومین پرچمدار خود یعنی Mi2، توانست جای پایش را در بازارهای استرالیا، آمریکا و اروپا محکم کند. پس از موفقیت Mi2، شیائومی با تأسیس دفتری در سنگاپور فعالیت بین المللی خود را تقویت کرد و محصولات سری RedMi را به همراه پرچمدار جدیدش روانه بازار نمود.

حذف هزینه تبلیغات از راهکارهای شیائومی برای کاهش قیمت محصولات است

تلفن هوشمند Mi3 نیز مانند پرچمدار قبلی مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفت و نخستین محموله از آن در کمتر از 2 دقیقه به صورت آنلاین فروش رفت؛ اتفاقی که نام شیائومی را بر سر زبان ها انداخت. با این موفقیت شیائومی وارد بازار کشورهای آسیایی مانند مالزی و فیلیپین شد و توانست به کمک فروشگاه آنلاین Flipkart در هندوستان، به بازار دومین کشور پرجمعیت دنیا نیز ورود کند.

مهمترین دلیل پیشرفت برق آسای شیائومی رویکرد متفاوت این شرکت به مسئله بازاریابی است؛ چرا که کمپانی چینی برخلاف رقبایی مانند اپل و سامسونگ برای تبلیغات تقریباً هیچ هزینه ای نمی کند و به منظور کاهش مخارج، در هیچ جای دنیا فروشگاه فیزیکی دایر نکرده است. علاوه بر فروش آنلاین، محصولات شیائومی معمولاً چرخه عمر تولیدی بالایی دارند و اغلب تا 18 ماه در خط تولید باقی می مانند؛ این چرخه برای بسیاری از محصولات سامسونگ بیشتر از 6 ماه نیست.

لی جون مؤسس شیائومی

لی جون (Lei Jun) بنیانگذار شیائومی در تاریخ 16 دسامبر سال 1969 و در شهر ژیانتائو استان هوبئی چین به دنیا آمد. دوران کودکی لی در نزدیکی شهر صنعتی ووهان در مرکز چین گذشت و او سال 1991، وارد دانشگاه همین شهر شد و در مقطع کارشناسی به تحصیل علوم کامپیوتر پرداخت.

در دوران دانشجویی با مطالعه کتابی درباره استیو جابز به شخصیت او علاقه مند شد و تصمیم گرفت روزی کسب و کار خود را مشابه مرد شماره یک اپل راه اندازی و اداره کند. به همین منظور تحصیلاتش را با سرعت بیشتری به پایان رساند و وارد کمپانی تولید نرم افزار چینی «Kingsoft» (که در آن زمان یک استارتاپ بود) شد.

لی جون در سال 2004 کتابخانه آنلاین خود را در ازای دریافت 75 میلیون دلار به آمازون فروخت

آقای جون در این استارتاپ به عنوان مهندس کامپیوتر مشغول به کار شد و توانست در مدت زمان کوتاهی با سرعت پله های ترقی را طی کند و در سال 1998 ریاست کمپانی را در دست گیرد. لی جون در کنار شغل ثابت خود وبسایت Joyo.com را به عنوان یک کتابخانه آنلاین (سال 2000) تأسیس کرد و موفق شد پس از 4 سال توسعه و پیشبرد این کسب و کار، وبسایت مذکور را به قیمت 75 میلیون دلار به آمازون بفروشد.

لی در سال 2007 و پس از 16 سال فعالیت مداوم در کینگ سافت به بهانه مشکلات سلامتی از مقام ریاست کمپانی استعفا داد و سمت مشاور ارشد را برای خود برگزید؛ او در واقع با این کار از درگیری مستقیم با مسائل روزمره شرکت فاصله گرفت. اما مدتی بعد با سرمایه گذاری در استارتاپ های Vancl.com و UCWeb ریاست آنها را هم به عهده گرفت.

وی نهایتاً سال 2010 در اقدامی برای تحقق رؤیای دوران دانشجویی خود کمپانی شیائومی را بنا نهاد و این آغازی بود بر موفقیت های پی در پی لی جون.

آغاز به کار و رشد شیائومی

شیائومی در ابتدا به واسطه ارتباطات لی جون توانست سرمایه زیادی را از شرکت ها و افراد مختلف دریافت کند و مجموعاً با هشت هم مؤسس از جمله لی جون، بین لین، لیو دی، هونگ فنگ، ژو گوانگپینگ، چوان وانگ، لی وانکیانگ، و کونگ کت ونگ در تاریخ 6 آپریل 2010 (17 فروردین 1389) اعلام موجودیت کرد.

کمپانی تازه تأسیس پس از سه ماه نخستین محصول خود را در قالب سفت افزار (Firmware) اندرویدی MIUI روانه بازار کرد و یک سال بعد در آگوست 2011، اولین تلفن هوشمند شیائومی با نام Mi1 به بازار معرفی شد. نسخه بعدی تلفن پرچمدار شرکت مورد بحث نیز یک سال پس از آن با همان سفت افزار MIUI رونمایی شد که به چیپست اسنپدراگون S4 Pro مجهز بود و توانست رکوردهای فروش جالب توجهی را بر جای بگذارد.

شیائومی در سال 2013 هوگو بارا معاون ارشد بخش مدیریت محصول گوگل را استخدام کرد

لی جون که پیش از این تنها با شرکت های یک میلیارد دلاری کار کرده بود، تصور می کرد شیائومی نهایتاً 10 میلیارد دلار ارزش پیدا کند اما سرمایه گذار روس «یوری میلنر»، ارزش کمپانی او را در آینده بالغ بر 100 میلیارد دلار پیش بینی کرد و باعث شد آقای جون گام های بعدی خود را با دقت بیشتری بردارد.

از همین رو شیائومی در سال 2013 معاون ارشد بخش مدیریت محصول گوگل «هوگو بارا» را به استخدام خود درآورد و به کمک او توانست نفوذ خود را در بازار چین گسترش دهد. کمپانی لی جون همچنین از طریق شرکت تجاری Mobicity به بازار کشورهای غربی نیز ورود کرد و توانست خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت موبایل مطرح کند.

شیائومی در همین سال با معرفی پرچمدار Mi3، خانواده RedMi و تلویزیون هوشمند خود بیش از پیش در تیتر اخبار درخشید و نخستین مرکز خدمات پس از فروش خود را نیز در پکن افتتاح نمود. سال 2013 برای شرکت چینی سرشار از موفقیت بود و آنها توانستند بیش از 18.7 میلیون تلفن هوشمند بفروشند و آمار کاربران MIUI نیز در همین مدت از مرز 30 میلیون عبور کرد.

افزایش ارزش شیائومی در سال 2014 لی جون را به چهارمین ثروتمند چین بدل کرد

اوج دوران شکوفایی شیائومی سال 2014 بود چرا که موفق شد تنها در نیمه اول سال بیش از 26 میلیون تلفن هوشمند را  به دست مشتریان برساند و فقط 4 سال پس از تأسیس، در بازار چین بالاتر از کمپانی سامسونگ در جایگاه نخست قرار گیرد. پیشرفت های شیائومی همچنین به افزایش ارزش مالی آن کمک کرد و با رساندن ثروت لی جون به 9.9 میلیارد دلار، او را به چهارمین ثروتمند چین تبدیل نمود.

شیائومی سپس وارد بازار هند شد و ابتدا محصولات خود را به صورت انحصاری از طریق فروشگاه اینترنتی محبوب Flipkart در این کشور به فروش گذاشت. جالب است بدانید که شیائومی نخستین محموله تلفن های هوشمند خود که شامل 40 هزار دستگاه موبایل بود در کمتر از 24 ثانیه فروخت و در کنار آن با جذب 1.1 میلیارد دلار سرمایه دیگر، با ارزش خالص 46 میلیارد دلار عملاً ارزشمندترین استارتاپ تکنولوژی دنیا شد.

در همین سال بود که پیشنهاد عرضه عمومی سهام شیائومی به لی جون داده شد اما او علی رغم امکان افزایش ارزش کمپانی تا 100 میلیارد دلار، از این ایده صرف نظر کرد؛ چرا که معتقد بود مدیریت شرکت پس از عرضه عمومی سهام بسیار دشوار خواهد شد و اتخاذ این تصمیم را به 5 سال بعد معوق نمود.

استراتژی تجارت شیائومی

کمپانی شیائومی برای فروش محصولات خود راهکار جالبی دارد؛ این شرکت به منظور کاهش قیمت نهایی حاشیه سود بسیار اندکی را برای تولیداتش در نظر می گیرد و از این راه محصولی با کیفیت را با قیمت ارزان به دست مشتری می رساند. البته شیائومی هرکدام از تلفن های هوشمند خود را برای مدت طولانی (حدود 18 ماه) روی خط تولید نگه می دارد و از این طریق سود لازم را کسب می کند.

به علاوه با فروش لوازم جانبی، وسایل خانگی هوشمند، اپلیکیشن و... نیز تجارت خود را حفظ نموده و برای کاهش هرچه بیشتر هزینه ها، هیچ فروشگاهی در هیچ جای دنیا احداث نکرده است. در واقع شیائومی محصولاتش را تنها به صورت آنلاین و یا از طریق فروشندگان شخص ثالث به دست مشتریان می رساند.

شیائومی به منظور کاهش هزینه حتی یک فروشگاه فیزیکی هم دایر نکرده است

شرکت مورد بحث همچنین اعتقادی به تبلیغات پرخرج ندارد و بیشتر از طریق شبکه های اجتماعی به معرفی و تبلیغ محصولاتش می پردازد. از طرف دیگر مشتریان شیائومی نیز نقش به سزایی در تبلیغ محصولات کمپانی چینی دارند و این کار را با تعریف از وسایل خود به رایگان برای شیائومی انجام می دهند.

نکته قابل توجه دیگر در مدل تجارت شیائومی، تولید کمتر از تقاضا است؛ شیائومی با این روش همواره بازار را برای محصولات خود تشنه نگه می دارد و از طرفی اطمینان حاصل می کند که تمام تولیدات به فروش خواهند رفت.

شیائومی همچنین با سیاست «طراحی در خلال تولید» همواره به ایده های مشتریان خود توجه کرده و با ایجاد یک روند چابک در زمینه تبدیل ایده های خوب به محصول، ظرف مدت یک هفته ایده های جدید و با ارزش را وارد خط تولید کرده و همواره محصولات خود را به روز نگه می دارد.

شیائومی در حال حاضر

شیائومی نمونه بارز یک استارتاپ موفق است که توانسته تنها طی 5 سال از صفر به جایگاه چهارم تولیدکنندگان موبایل دنیا دست یابد. این کمپانی چینی هم اکنون با بیش از 8 هزار کارمند، سالانه 12 میلیارد دلار درآمد داشته و محصولات خود را در اکثر کشورهای جهان به فروش می رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • Mohammad Daryabiyan
    Mohammad Daryabiyan | ۱۲ فروردین ۱۳۹۷

    به امید موفقیت بیش از پیش همه برندها

  • 007
    007 | ۱۲ فروردین ۱۳۹۷

    منافق

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی