ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افشای نامه داخلی فیسبوک و «حقیقت تلخی» که مدیران به خوبی از آن آگاه بوده اند

به تازگی وبسایت Buzzfeed یک نامه داخلی که حدود دو سال پیش از طرف مدیران برای برخی کارمندان فیسبوک ارسال شده بود را منتشر ساخته که در آن اشاره های جالبی به جنبه های منفی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

به تازگی وبسایت Buzzfeed یک نامه داخلی که حدود دو سال پیش از طرف مدیران برای برخی کارمندان فیسبوک ارسال شده بود را منتشر ساخته که در آن اشاره های جالبی به جنبه های منفی این شبکه اجتماعی بزرگ شده. اما بدتر از اعتراف به جنبه های منفی، دلایلی است که این نامه برای توجیه این نقاط تاریک بیان می دارد.

فیسبوک به ایرادات سیاست های خود در خصوص ارتباط دادن کاربران به یکدیگر آگاه بوده است

نامه مورد بحث که توسط معاون مدیرعامل، «اندرو بازورث» (Andrew Bosworth) به عنوان یکی از نزدیک ترین و وفادارترین افراد به زاکربرگ به رشته تحریر درآمده تلاش می کند با این استدلال که «هدف وسیله را توجیه می کند» سیاست پر اشکال «دسترسی به فهرست اطلاعات تماس افراد برای پیشهاد دوستی های جدید» را برای کارمندان خوب جلوه دهد.

اندرو بازورث حقیقت تلخ فیسبوک

در بخشی از این متن آمده:

«... شاید کسی عشق خود را پیدا کند و شاید حتی کسی را که در شرف خودکشی است از مرگ برهاند. پس ما انسان های بیشتری را با هم مرتبط می کنیم. اگر این رابطه ها منفی از آب دربیایند چنین کاری نتیجه خوبی نخواهد داشت. ممکن است این کار منجر به در معرض مزاحمت یا اذیت کاربری توسط افراد نامناسب شود. شاید کسی در اثر یک عملیات تروریستی که توسط ابزارهای ما هماهنگ شده جان خود را از دست بدهد. با این حال ما به مرتبط کردن انسان ها به یکدیگر ادامه می دهیم.

حقیقت تلخ آن است که باور ما به مرتبط کردن افراد به یکدیگر چنان عمیق است که تقریباً هر چیزی که به ما اجازه دهد انسان ها را به هم متصل کنیم، چیزی خوب در نظر گرفته می شود. تا جایی که به ما مربوط می شود، این احتمالاً تنها زمانی است که آمار و ارقام می توانند روایتگر حقیقت ماجرا باشند.

این کاری نیست که ما تنها به خاطر خودمان یا قیمت سهاممان (هاها!) آن را انجام دهیم. این فقط و فقط روشی است که ما طبق آن عمل می کنیم. ما مردم را به یکدیگر مرتبط می کنیم. همین مسئله می تواند تمام تلاش های ما برای پیشرفت شبکه اجتماعی مان را توجیه کند. از جمله سیاست های مورد انتقاد ما در خصوص دسترسی به فهرست اطلاعات تماس افراد یا در مورد زبان چرب و نرمی که به کاربر کمک می کند در جستجوهای دوستان خود راحت تر دیده شود. هر کاری که ما می کنیم برای این است که ارتباطات بیشتری را ایجاد نماییم. این احتمالاً همان کاری است که باید روزی به طور تمام و کمال در چین انجام دهیم.»

این نامه به خوبی نشان می دهد که مدیران فیسبوک از سال ها قبل از مضرات شیوه عملکرد شبکه اجتماعی خود مطلع بوده اند. نباید فراموش کرد که نامه فوق یک روز پس از آن منتشر شده که مردی در شیکاگو حین ارسال ویدیویی آنلاین از طریق سرویس «Facebook Live» مورد حمله یک تیرانداز قرار گرفت.

اندرو بازورث حقیقت تلخ فیسبوک

علاوه بر این گفته های بازورث آشکار می کند که این شبکه اجتماعی بیشتر از آن چه پیش از این تصور می شده تحت فشار قرار داشته و آماج حملات و انتقادات بوده است. به عبارت دیگر، ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا تنها این انتقادات و فشارها را علنی نموده است.

بازورث حالا که نامه افشا شده می گوید که به محتوای آن معتقد نبوده است

یکی از کارمندان سابق این شرکت در مصاحبه ای با Buzzfeed می گوید که دیدگاه های مطرح شده در این نامه نظر همه کارمندان این شرکت نیست و حتی بخش اعظم مهندسان شاغل در فیسبوک به امنیت حریم خصوصی افراد اهمیت می دهند و تا امروز تعداد زیادی از آنها با توجه به همین دیدگاه ماکیاولیستی (نتیجه گرایی) کمپانی را ترک کرده اند.

به دنبال انتشار نامه مورد بحث اندرو بازورث طی توییتی اعلام کرده است که او خود، چه در زمان انتشار نامه و چه در زمان حال، به محتوای آن اعتقاد قلبی نداشته است و نوشته او تنها قرار بوده یکی از اشکالات اساسی را به منظور گفتگوی بیشتر میان کارکنان مطرح سازد.

اندرو بازورث حقیقت تلخ فیسبوک

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک نیز در بیانیه ای به این نامه و دردسرهای جدیدی که به دنبال داشته واکنش نشان داده است.

«ما هیچ وقت باور نداشته ایم که هدف وسیله را توجیه می کند. ما دریافته ایم ارتباط دادن کاربران با یکدیگر به تنهایی کافی نیست و نیاز داریم تا روی نزدیک تر کردن افراد به هم کار کنیم. برای نیل به این هدف از سال گذشته تمام برنامه ریزی ها و تمرکز کمپانی را بازتعریف کرده ایم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • فرشید
    فرشید | ۱۰ فروردین ۱۳۹۷

    *توجیه

مطالب پیشنهادی