ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

داستان موفقیت علی بابا؛ بزرگترین کسب و کار اینترنتی دنیا

همان طور که احتمالاً می دانید گروه علی بابا یک مجموعه چینی است که خدمات تجاری متنوعی را از طریق بستر اینترنت ارائه می دهد. این کمپانی در سال 1999 توسط «جک ما» و با ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

همان طور که احتمالاً می دانید گروه علی بابا یک مجموعه چینی است که خدمات تجاری متنوعی را از طریق بستر اینترنت ارائه می دهد. این کمپانی در سال 1999 توسط «جک ما» و با همکاری «پنگ لی» تأسیس شد و از سال 2001 به سوددهی رسید. علی بابا در سال 2003 وبسایت «Taobao» را برای رقابت مستقیم با eBay راه اندازی کرد و یک سال بعد سیستم پرداخت آنلاین «Alipay» را معرفی نمود.

علی بابا در سال 2014 به صورت عمومی سهام خود را عرضه کرد و جک ما با ثروتی که از این راه به دست آورد، تبدیل به سی و ششمین ثروتمند دنیا شد. دنیل ژانگ در حال حاضر مدیر اجرایی گروه علی بابا بوده و جک ما سهامدار اصلی و رئیس هیئت مدیره آن است.

جک ما؛ مؤسس علی بابا

«ما یون» با اسم حرفه ای «جک ما» در 15 اکتبر سال 1964 در شهر هانگژو چین به دنیا آمد. خانواده او از طبقه متوسط و اهل موسیقی سنتی چینی بودند. جک از دوران کودکی علاقه زیادی به زبان انگلیسی نشان می داد و برای تمرین زبان، اغلب روزها فاصله 110 کیلومتری بین خانه و هتل بین المللی هانگژو را رکاب می زد تا با توریست های خارجی صحبت کند.

جک ما نخستین بار سال 1994 به آمریکا سفر کرد و در آنجا با اینترنت آشنا شد

او در نقش راهنمای محلی 9 سال گردشگران خارجی را به مناطق دیدنی اطراف هانگژو می برد و علاوه بر کسب درآمد، زبان انگلیسی خود را تقویت می کرد. جک ما در همین دوران اسم «جک» را از یک توریست خارجی (که نمی توانست نام چینی او را تلفظ کند) گرفت و به عنوان نام حرفه ای مورد استفاده قرار داد.

مؤسس علی بابا دوران دانشجویی خود را در دانشگاه هانگژو گذراند و توانست مدرک کارشناسی زبان انگلیسی را از این مرکز دریافت کند. وی سپس به عنوان مدرس زبان در دانشگاه دیانزی هانگژو مشغول تدریس شد و پس از انفجار صادرات محصولات چینی، یک دفتر ترجمه دایر کرد. جک ما از این طریق در سال 1994 برای نخستین بار به آمریکا سفر کرد و در این کشور با پدیده ای به نام اینترنت آشنا شد.

شروع علی بابا

جک ما در نخستین برخورد خود با فناوری اینترنت، متوجه شد که اطلاعات بسیاری در مورد کشورهای مختلف دنیا در فضای اینترنت وجود دارد اما تقریباً هیچ چیز راجع به چین در آن یافت نمی شود. همین موضوع باعث شد جک ما یک وبسایت چینی راه اندازی کند. او ایمیل های زیادی از سوی کاربران چینی اینترنت دریافت کرد و به پتانسیل بالای این محیط پی برد.

آقای ما توانست به همراه همسر و یکی از دوستانش 20 هزار دلار سرمایه جمع کند و در آوریل سال 1995 کمپانی اینترنتی «China Yellow Pages» را تأسیس کرد. کسب و کار این شرکت در حوزه راه اندازی وبسایت های چینی بود و به اعتقاد برخی از کارشناسان، نخستین تجارت اینترنتی در چین به شمار می آمد.

استارتاپ علی بابا توسط یک تیم 18 نفره و با سرمایه 80 هزار دلاری راه اندازی شد

کمپانی جک ما پس از سه سال توانست 800 هزار دلار درآمد کسب کند اما آقای ما از ادامه کار در آن راضی نبود؛ چرا که پس از مدتی مجبور شد با شرکت دولتی China Telecom وارد شراکت شود و عملاً کنترل مجموعه خود را از دست داد. او ترجیح داد به وزارت تجارت خارجی چین بپیوندد و در آنجا ریاست بخش فناوری اطلاعات را به عهده گیرد.

جک ما یک سال در پست مذکور فعالیت کرد و سپس با ترک شغل، به شهر خود هانگژو بازگشت و با یک تیم 18 نفره و سرمایه 80 هزار دلاری، استارتاپ علی بابا را در آپارتمان شخصی اش تأسیس کرد. این کمپانی در قالب وبسایت Alibaba.com محصولاتی که صادرکنندگان در اختیار داشتند را به صورت دسته بندی شده برای خریداران نمایش می داد.

در واقع علی بابا بر خلاف فروشگاه های اینترنتی، هیچ انباری نداشت و نقش بازار مجازی را برای فروشندگان و خریداران بازی می کرد. ایده علی بابا به سرعت مورد توجه تجار چین و سایر کشورهای دنیا قرار گرفت و در همان سال توانست از طریق یک برنامه حمایتی برای تطابق با استانداردهای سازمان تجارت جهانی، 25 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

علی بابا سهام خود را در سال 2014 به صورت عمومی عرضه کرد

طی سال های بعد جک ما به گسترش حوزه فعالیت علی بابا پرداخت و سرویس هایی مانند Alipay و Taobao را راه اندازی نمود. علی بابا همچنین در اکتبر سال 2005 طی شراکتی با یاهو، عملاً بخش چین این کمپانی را در اختیار گرفت و توانست تا پایان سال 2012، مجموع تراکنش های مالی آنلاین خود را به بیش از 1 تریلیون یوآن (159 میلیارد دلار) برساند.

در سال 2013 جک ما از سمت مدیریت اجرایی علی بابا کناره گیری کرد و بر صندلی ریاست هیئت مدیره تکیه زد. او پس از مدت کوتاهی به عضویت مجمع جهانی اقتصاد درآمد و در سال 2014، سهام کمپانی را به صورت عمومی عرضه نمود. جالب است بدانید که جک ما تمام این کارها را بدون نوشتن حتی یک خط برنامه کامپیوتری و یا فروش محصول به مشتری انجام داده، و در مسیر خود با مدیریت افراد توانسته به اهداف مورد نظر دست پیدا کند.

گروه علی بابا

هولدینگ علی بابا روزانه بیش از 30 میلیون محموله را به دست مشتریان می رساند و تقریباً در تمامی کشورهای دنیا فعال است. این مجموعه از چندین وبسایت و شرکت ریز و درشت تشکیل شده که در ادامه به اصلی ترین موارد می پردازیم:

Alibaba.com

نخستین کسب و کار علی بابا. در این وبسایت شرکت ها و تأمین کنندگان محصولات خود را به کمپانی های بزرگ و مشتریان در سراسر دنیا به صورت کلی (کل فروشی) عرضه می کنند.

1668.com

این وبسایت در سال 1999 راه اندازی شد و کارکرد مشابهی با وبسایت اصلی علی بابا دارد؛ اما حوزه فعالیت آن به بازار داخلی چین محدود شده است.

Taobao.com

فروشگاه اینترنتی تائوبائو که در سال 2003 تأسیس شد و طیف وسیعی از محصولات را به مصرف کنندگان نهایی در چین عرضه می کند.

Alimama.com

وبسایت ارائه خدمات بازاریابی که در ارتباط با تائوبائو، امکان فروش محصولات را هم فراهم می کند.

Tmall.com

فروشگاه آنلاینی که در سال 2008 راه اندازی شد و با عرضه محصولات باکیفیت و برندهای لوکس، مصرف کنندگانی با درآمد بیشتر را هدف قرار داده است.

Aliyun.com

پلتفرم ارائه خدمات رایانش ابری علی بابا که در سال 2009 تأسیس شد و خدمات متنوعی را با قیمت مناسب و انعطاف پذیری بالا در حوزه پردازش ابری ارائه می کند.

Juhuasuan.com

محبوب ترین وبسایت خرید گروهی در چین که سال 2010 راه اندازی شد و محصولات مختلفی را با تخفیف های قابل توجه به مشتریان می فروشد.

Aliexpress.com

وبسایتی که به مشتریان اجازه می دهد از سراسر دنیا به محصولات کل فروشی های علی بابا دسترسی پیدا کنند.

Ant financial services

پلتفرم خدمات مالی علی بابا که به کسب و کارهای کوچک و مشتریان اجازه می دهد از اکوسیستم اینترنت برای راه اندازی و پیشبرد تجارت خود استفاده کنند.

Cainiao logistics

بستر اشتراک گذاری اطلاعات خریداران و فروشندگان برای برنامه ریزی مناسب عرضه و تقاضا در محیط تجارت اینترنتی.

علی بابا در حال حاضر

در حال حاضر مجموع دارایی های گروه علی بابا ارزشی بالغ بر 76 میلیارد دلار دارد و این مجموعه سالانه 6.2 میلیارد دلار سود خالص را روانه جیب سهام داران خود می کند. علی بابا هم اکنون با بیش از 50 هزار کارمند، ارزش بازاری بیش از 471 میلیارد دلار داشته و ارزشمندترین کسب و کار اینترنتی دنیاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۴ فروردین ۱۳۹۷

    ممنون بابت مقاله، امیدوارم این جور مقاله ها ادامه داشته باشه.

مطالب پیشنهادی