ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

ارزش اسپاتیفای با عرضه عمومی سهام میلیارد ها دلار بیشتر شد

بزرگترین سرویس استریم آنلاین موسیقی یعنی اسپاتیفای اخیراً به یک شرکت سهامی عام تبدیل شده و حضور در بورس سهام نیویورک را تجربه کرده است. هر سهم جدید از این شرکت ۱۳۲ دلار قیمت گذاری ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

بزرگترین سرویس استریم آنلاین موسیقی یعنی اسپاتیفای اخیراً به یک شرکت سهامی عام تبدیل شده و حضور در بورس سهام نیویورک را تجربه کرده است. هر سهم جدید از این شرکت ۱۳۲ دلار قیمت گذاری شده و به نرخ ۱۶۵.۹۰ دلار نیز معامله می‌شود. بدین ترتیب ارزش کلی این کمپانی به ۲۹.۵ میلیارد دلار می‌رسد که بسیار بیشتر از سالها‌ی گذشته است چرا که ارزش سهام اسپاتیفای در سال ۲۰۱۵ میلادی تنها ۸.۴ میلیارد دلار بود.

اصولا شرکت‌های تکنولوژی محور سعی می‌کنند تا از طریق جمع آوری اعانه و در اختیار گذاشتن میلیون‌ها سهم خود به یک بانک بزرگ حاضر در وال استریت فرآیند عمومی شدن و تبدیل شدن به IPO را طی کنند.

اما این شرکت روش جدیدی را در نظر گرفته که برای کمپانی‌های بزرگ مدلی عجیب و غیر معمولی به شمار می‌رود. بسیاری از استارتاپ های تکنولوژی تا کنون از عرضه اولیه سهام خود نتیجه ناامیدکننده ای کسب کرده اند، به همین خاطر اسپاتیفای نیز این روش را کنار گذاشته اما با تبدیل شدن به DPO هم ریسک بزرگی را به جان خریده است.

با این روش یعنی عرضه مستقیم، دیگر سهام جدیدی وجود نخواهد داشت و شرکت‌ها تنها می‌توانند سهم‌هایی که پیش از این در اختیار سرمایه‌گذاران خصوصی و کارکنان این سرویس بوده را خریداری کنند. این مسئله موجب می‌شود که ارزش این سهام پایین نیامده و به نرخ فعلی و واقعی خود معامله شوند.

شرکت سوئدی الاصل اسپاتیفای که در ۶۱ کشور دنیا سرویس دهی می‌کند با بیش از ۱۵۹ میلیون کاربر فعال و ۷۰ میلیون مشترک پولی سردمدار سرویس های استریم موسیقی محسوب می شود، هر چند سرویس هایی مثل پندورا و اپل موزیک جزو رقبای قدرتمند آن به حساب می آیند.

این کمپانی در سال ۲۰۰۶ توسط دانیل اِک و شریکش مارتین لورنتزون راه اندازی شد که هنوز هم به عنوان مدیرعامل، اسپاتیفای را همراهی می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی