ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

مدرنیته و مکافات؛ سرنوشت تلخ فروشگاه های کلاسیک بازی ویدیویی

تمام علاقه مندان به بازی های ویدیویی می دانند که خرید بازی یکی از هیجان انگیز ترین قسمت های گیمر بودن است. اگر دفعات متعددی را برای خرید بازی به فروشگاه خاصی مراجعه می کنید، ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

تمام علاقه مندان به بازی های ویدیویی می دانند که خرید بازی یکی از هیجان انگیز ترین قسمت های گیمر بودن است. اگر دفعات متعددی را برای خرید بازی به فروشگاه خاصی مراجعه می کنید، قطعاً بعد از گذشت مدتی این فروشگاه به محلی منحصر به فرد برای شما تبدیل خواهد شد. همه ما خاطراتی از بحث در مورد انتخاب بهترین بازی و مشورت گرفتن با دیگر خریداران برای انتخاب عنوانی مناسب داریم و متن زیر از سایت یوروگیمر نیز داستان یکی از همین فروشگاه ها است. فروشگاهی که به علت رشد خرید بازی ها به صورت دیجیتال و مشکلات دیگر، در آستانه تعطیلی همیشگی قرار دارد.

مکان های مثل این جا خیلی کم پیدا می شوند. جعبه هایی که روی یکدیگر چیده شده اند، به سقف می رسند. برای صاحب فروشگاه Console Connections، کریس بوومن، این مغازه نقطه اوج اشتیاق در تمام زندگی او بوده است.

این فروشگاه 22 سال پیش بازگشایی شده اما ریشه های آن به خیلی قبل تر از آن بر می گردد. «من اولین فروشگاه خود را در 13 سالگی داشتم.» او ادامه می دهد: «یک فروشگاه تعویض بازی در شهر مقابل وجود داشت و من تمام بازی های خود را در آن جا مبادله می کردم و متوجه شدم پول خوبی در این تجارت وجود دارد.»

هنگامی که او تحصیلات دانشگاهی را کنار گذاشت، تصمیم گرفت تا فروشگاه خود را تاسیس کند و همین موضوع باعث آغاز به کار Console Connections شد.

او می گوید ما بازی های زیادی را معرفی و عرضه می کردیم اما حال چهره خیابان به طور کلی تغییر کرده و همه خرده فروشان ناپدید شده اند و فروشگاه های مستقل کمتری وجود دارند. این فروشگاه ها با تهدیدهایی مانند بالا رفتن آمار فروش دیجیتالی روبرو هستند.

او بسیاری از مشتریان خود را با نام اصلیشان می شناسد و با آن ها بحث هایی در مورد بازی ها دارد. زمانی که ما در حال صحبت کردن هستیم، یک مشتری برای بررسی این که آیا امروز بازی جدیدی وجود دارد یا نه، وارد می شود.

بیشتر آن ها والدینی هستند که مشورتی در رابطه با این موضوع که تهیه چه عنوانی برای کودک آن ها مناسب تر است ، دارند. بوومن به پدر و مادری که به مغازه آمده بودند، خرید دو بازی ارزان پلی استیشن 2 را پیشنهاد می کند.

بوومن در رابطه با این کار خود می گوید: «من می دانم زمانی که آن ها به این شهر آمدند، در ابتدا آدرس بانک غذای رایگان را می خواستند. شیلتون یک شهر فقیر با تاریخ پر افتخار است. این جا اولین محل راه آهن عمومی در جهان بود اما امروزه با آمار بیکاری بالایی روبرو است.»

او می گوید: «من یاد دارم که آن ها یک بار ده پوند را در گوشه ای از مغازه یافتند و آن را به من تحویل دادند. پس از چند هفته، هیچ شخصی ادعا نکرد که این پول برای او است و بنابراین من آن را به آن ها دادم و آن ها هم پول را صرف خرید بازی کردند.»

بوومن فروشگاه را یک نقطه حیاتی برای ارتباط با جامعه محلی شهر کوچک خودش می بیند: «ما نیرویی محرکه برای جامعه خود هستیم. آن ها در سوپر مارکت نمی روند تا در مورد بازی ها با شخص دیگری صحبت کنند، بلکه به این جا می آیند.»

اما با افزایش فروش آنلاین بازی های دیجیتال و خرده فروشی های مجازی، هر سال برپا ماندن Console Connections سخت تر از گذشته می شود. از او پرسیدیم آیا وی هم از این به بعد بازی های خود را آنلاین به فروش خواهد گذاشت: «من هرگز آنلاین این کار را انجام نمی دهم و این موضوع باعث غافلگیر شدن عده زیادی شده است. من هر روزه در فروشگاه هستم و از این جهت وقت بسته بندی و ارسال بازی ها و انجام قسمت های دیگر را ندارم.»

او همچنین می گوید زمان برای ورود به بازار آنلاین بسیار دیر شده است: «اگر بین سال های 2000 تا 2005 به این صنعت وارد نشده باشید، هیچ وقت فرصت حضور در آن را پیدا نخواهید کرد.»

یک موضوع که در مورد آن زیاد بحث کردیم، سود کم در فروش بازی های جدید است. بوومن می تواند با خرید به طور عمده با توزیع کنندگان تواقع کند و پول بازی ها را به قیمت عمده فروشی بپردازد. بنابراین خرید نقدی بازی های جدید ریسک زیادی دارد، مخصوصاً اگر نتواند تمام نسخه های آن را بلافاصله به فروش برساند. بنابراین او همیشه تعدادی را برای پر کردن قفسه ها تهیه می کند.

این موقعیت عجیب باعث شده تا برای کریس آسان و ارزان تر باشد که یک بازی جدید را از خرده فروش آنلاین تهیه کرده تا آن را از عمده فروش خریداری کند. با توجه به سود کم و مشکلات بازی های جدید از او پرسیدیم که آیا فروش آن ها ارزشش را دارد و او گفت که برای فروش بازی دسته دوم در ابتدا نیاز به بازی نو است تا این چرخه سخت شروع شود.

او می گوید بسیاری از مشتریان بازی هایی مثل کال او دیوتی و فیفا را خریداری کرده و تا سال دیگر سراغ بازی نمی روند، در گذشته و در دهه قبلی، شما بازی را می خریدید، از آن خسته شده و دوست داشتید تا آن را تعویض کنید.

اکنون مواردی مانند محتوای دانلودی و غیره باعث شده اند تا عمر بازی ها نسبت به گذشته بیشتر شود. همچنین به گفته او فروش کدهای دیجیتالی مثل کد FIFA Ultimate Team سود زیادی نخواهد داشت مگر آن که هزاران عدد از آن ها به فروش برسانید. پنج درصد به هیچ عنوان کافی نیست.

حتی فروش سخت افزار مرتبط با بازی و کنسول ها برای خرده فروشان کار سخت تری است. زیرا فروشگاه های زنجیره ای به علت خرید عمده، سود بیشتری از فروش خواهند داشت. او می گوید در هنگام انتشار ایکس باکس وان، آن ها تا چند ماه نمی توانستند به این کنسول دسترسی پیدا کنند.

مشکلات Console Connections با تاسیس فروشگاه بزرگ خارج از شهر بیشتر از گذشته شده است. بوومن می گوید: «در حال حاضر ساختمان های خالی زیادی وجود دارد. مردم دلیلی برای رفتن به خیابان ندارند، من مشتریان وفادار زیادی دارم که همیشه از اینجا خریداری کرده اند و احتمالاً همیشه هم خواهند بود و ممکن است افراد زیادی از امدن به فروشگاه منصرف شوند.

او همچنین از نیاز به فروش آیتم های دیگر برای جبران کاهش فروش بازی ها آگاه است: «ما سعی کردیم سی دی ها را به فروش برسانیم اما اکنون همه چیز قابل دانلود شده است. ما از فروش لگو، اساب بازی استفاده کردیم. فروش بازی های رترو خوب است اما این موضوع که فقط برای خریدن آن ها مردم را به فروشگاه خود بکشانید کار سختی است.»

این یک حقیقت غم انگیز است، فروشگاهی که از ابتدای تاسیس آن 20 سال می گذرد امکان دارد برای همیشه تعطیل شود، ممکن است بوومن مجبور به تخریب فروشگاه و فروش بازی های رترو به صورت آنلاین شود.

او آینده بدی را برای فروشگاه مستقل فروش بازی خود متصور می شود: «این موضوع وحشتناک است. عادت خرید مردم تغییر کرده و البته هیچ مشکلی از سمت آن ها نیست. فعالیت در بازارهای فعلی بسیار سخت است.»

این موضوع که فروشگاه فوق العاده ای همچون Console Collections ممکن است به کار خود پایان دهد موضوع غم انگیزی است. محل هایی شبیه این بسیار کم هستند و ممکن است در آینده نزدیک کم تر هم شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۷ فروردین ۱۳۹۷

    به نظر من کسب و کارهای سنتی میتونن با کشف نیازهای جدید بازار و ایجاد تغییرات مختلف در کسب و کارشون، جلوی تعطیل شدن خودشون رو بگیرن.

  • r.age
    r.age | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

    چقد به پدر مادرم التماس میکردم که پول بدن برا بازیه جدید...چقدر حس خوبی داشت وقتی وارد مغازه میشدم و اضطراب اینکه بازی‌ رو بخرم و چیز خوبی نباشه اون موقع خبری از بررسی اینترنتی نبود...اون حالو هوا رو نمیشه با الانا یکی‌ دونست.
    اصن چه ربطی داشت به این پست نمیدونم

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

    بعد تو ایران اینطوری بشه بعضی، و فقط بعضی از سی‌دی فروش های سنتی میریزن تو دفاتر دیجیتالی ها میگن دهنتونو سرویس میکنیم?

  • EhsanNasiraei
    EhsanNasiraei | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

    تو ایران با این سرعت دانلود و تعرفه حالا حالا این فروشگاه هارو داریم?

    • alimohammadi15
      alimohammadi15 | ۱۶ فروردین ۱۳۹۷

      اینطور هم نیست واقعا
      بسته های صبح ایرانسل اگه فورجی یا فورجی+ داشته باشید سرعت خوبی دارن و قیمتشون هم معقوله.

      • agha
        agha | ۱۷ فروردین ۱۳۹۷

        من ۲ بیدار میشدم تا بسته نا محدود ۳ ساعته رو فعال کنم برا دانلود و اپدیت با قیمت ۲ تومان، سرعت ۳۶mb میشد!!!! ۲۴ mb ثابت !!! برای من جواب داد و اگه حال داشته باشید این کار رو کنید شاید برای شما هم جواب بده.

        • Mahdi_Ghadiri
          Mahdi_Ghadiri | ۱۷ فروردین ۱۳۹۷

          ۲ صبح خوبه برا دانلود ولی برای آنلاین بازی کردن... ?

مطالب پیشنهادی