ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات: کوتاهی مرکز ماهر و شرکت‌ها حمله سایبری را مشکل‌ساز کرد

«محمدجواد آذری جهرمی» در گفتگوی خبری تلویزیون حضور یافت و آمارهایی درباره حملات صورت گرفته به دیتاسنترهای ایرانی در ساعات پایانی دیروز ارائه داد. به گفته وزیر ارتباطات کشورمان کوتاهی هم از سمت مرکز ملی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۱

«محمدجواد آذری جهرمی» در گفتگوی خبری تلویزیون حضور یافت و آمارهایی درباره حملات صورت گرفته به دیتاسنترهای ایرانی در ساعات پایانی دیروز ارائه داد. به گفته وزیر ارتباطات کشورمان کوتاهی هم از سمت مرکز ملی ماهر و هم برخی شرکت‌هایی بوده است که نسبت به آپدیت کردن سیستم امنیتی خود اقدام نکرده‌اند. جهرمی البته خبر داد که این اشکال ظرف دو ساعت رفع شده است.

وزیر ارتباطات ابعاد این حمله را جهانی دانست و کشور آمریکا را بیشترین نقطه مورد حمله قرار گرفته هکرها عنوان کرد و میزان شدت حمله را در اطلس جهانی به نمایش گذاشت. به گفته او بیش از 55 هزار روتر در آمریکا و نزدیک به 14 هزار دستگاه در چین و روسیه مورد حمله قرار گرفتند. جهرمی تاکید کرد که کشور ایران در بین ده نقطه پرحمله واقع نبوده و دو درصد از این حمله متعلق به ایران بوده است. به گفته وی نزدیک به ۳۵۰۰ روتر در کشور مورد حمله قرار گرفتند:

«حفره امنیتی شرکت سیسکو حدود ده روز پیش منتشر شده و به تمامی شرکت‌ها هشدارهای لازم ارائه شده بود. در ایران چند شرکت بزرگ مثل ارتباطات زیر ساخت و اپراتورهای موبایل به این موضوع توجه داشته و نقص‌های موجود در سیستم را اصلاح کرده بودند اما متاسفانه برخی‌ شرکت‌ها در این زمینه کوتاهی کردند و این آفت دامن آنها را گرفت.»

جزییات حمله سایبری به ایران

به گفته جهرمی شرکت رسپینا بیشترین آسیب را در میان شرکت‌های ایرانی دیده و ۱۷۰۰ دستگاه آن مورد حمله قرار گرفته و شرکت‌هایی مثل ایزایران با 103 روتر و شاتل با 62 روتر هم در این لیست حضور دارند. وزیر ارتباطات بیشترین آسیب را در تهران و سمنان بیان می‌کند و درباره نوع حمله چنین می‌گوید:

«نوع حمله یک حمله منع سرویس بوده و سرقتی از دیتاها و اطلاعات صورت نپذیرفته. روترهای شرکت سیسکو که در ایران و سرتاسردنیا مورد استفاده شرکت‌ها هستند یک اشکال امنیتی داشتند که با استفاده از این مساله هکرها توانسته‌اند روترها را به تنظیمات اولیه کارخانه برگردانند و آنها را از مدار خارج کنند.»

او توضیح داد که مرکز ماهر وظیفه دارد چنین هشدارهایی را به شرکت‌ها ارائه دهد و تقارن ایام تعطیلات نوروزی را با این حمله یکی از دلایلی می‌داند که شرکت‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند:

«مرکز ماهر بایستی هشدار حفره امنیتی سیسکو را به صورت یک هشدار ویژه به شرکت‌ها ارائه می‌داد که در این زمینه کوتاهی شده و مسئولین شرکت‌ها نیز معمولا مساله امنیتی را در این ایام به صورت فریز در می‌آورند و چندان توجهی به آن نمی‌کنند. در هر حال چند صد هزار تجهیزات در ایران وجود دارد که تنها 3500 مورد از آنها دچار حمله شده‌اند ولی مطمئنا با خاطیان این مساله برخورد خواهد شد.»

جزییات حمله سایبری به ایران

به گفته جهرمی برای حل مشکل تنظیمات اولیه باید نیروی انسانی شخصا به پای تجهیزات بروند و با کابل متصل به رایانه تنظیمات را انجام دهند که او زحمات شرکت‌های درگیر این مساله را حاصل برطرف کردن مشکل ظرف 2 ساعت عنوان کرد.

با وجود اینکه مرکز ماهر خود از چندی پیش هشدارهای امنیتی را برای ایام نوروز برای شرکت‌ها منتشر ساخته بود، با این حال یکی از قربانیان این حمله وبسایت رسمی این شرکت بود. وزیر ارتباطات در گفتگوی تلویزیونی خود وعده استفاده از نخبگان بیشتر در اینگونه سازمان‌ها و افزایش چابکی و بهبود بخشیدن اوضاع را داد و به‌نظر می‌رسد که این حمله، تلنگری برای موضوع مسائل امنیتی در سازمان‌ها و شرکت‌ها محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • rad
    rad | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

    ماحر ?

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

    بیچاره مرکز ماهر
    ما دلمون خوش بود، یه دفعه دیدیم ماهر Down شده!

مطالب پیشنهادی