ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

از میتسوبیشی میراژ تا تویوتا کمری؛ معرفی کم مصرف ترین خودروهای درون سوز جهان

با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر 10 خودرویی که بدون کمک گرفتن از هیچ قوای محرکه الکتریکی به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر تنها چیزی در حدود 5.8 لیتر سوخت مصرف می ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر 10 خودرویی که بدون کمک گرفتن از هیچ قوای محرکه الکتریکی به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر تنها چیزی در حدود 5.8 لیتر سوخت مصرف می کنند.

ذائقه خودروسواران امریکایی در حال تغییر بوده و مردم این کشور ترجیح می دهند به جای استفاده از اتومبیل های سواری متداول از شاسی بلند ها و کراس اوور ها استفاده کنند.

با این حال استفاده از سدان های متوسط و کوچک سایز و همچنین هاچبک ها همچنان در بین مردم این کشور به خصوص به دلیل مصرف کم آن ها رایج است.

بر اساس دسته بندی های و اطلاعاتی که منتشر شده، خودروهایی کم مصرف تر محسوب شده و از نظر اقتصادی استفاده از آن ها مقرون به صرفه تر است که از سوخت های بنزین تغذیه کرده و یا قوای محرکه آن ها الکتریکی باشد.

اما این دسته بندی ها اکثرا بر اساس میزان مسافت قابل پیمایش با یک واحد انرژی خاص بوده و کمتر ملاک هایی مثل پیچیدگی، دسترسی به انرژی و میزان هزینه بدست آوردن آن لحاظ می شود.

Mitsubishi Mirage

لیستی که در ادامه قصد معرفی آن را داریم برای افرادی مناسب است که تمایل دارند از خودروهای درون سوزی استفاده کنند که هزینه تامین سوخت آن ها نسبت به سایر محصولاتی که در سال 2018 در امریکا ارائه می شود کمتر بوده و به میزان کمتری محیط زیست را به خطر می اندازند.

براساس داده هایی که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده امریکا (EPA)، منتشر کرده از این لیست 10 تایی، 8 خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر جاده های برون شهری مصرف سوختی کمتر از ۵.۸ لیتر دارند.

کم مصرف ترین خودروی این لیست میتسوبیشی میراژ است که در پیمایش هر 100 کیلومتر جاده های شهری و برون شهری به ترتیب 6.3 و 5.4 لیتر سوخت مصرف می کند.

البته لازم به ذکر است هرچند این خودرو کم مصرف بوده و هزینه سوخت آن در ازای طی کردن 24 هزار کیلومتر تنها هزار دلار است ولی قطعا جایگاهی در مسابقات درگ نداشته و راننده آن نمی تواند هیجان مسابقه ای خاصی را با این خودرو تجربه کند.

گفته می شود دارندگان میراژ در هر 24 هزار کیلومتر چیزی در حدود 2 هزار دلار صرفه جویی کرده و هزینه سوخت کمتری نسبت به سایر مالکان خودروهای درون سوز پرداخت می کنند.

Toyota Corolla

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که نسخه های مختلف هر مدل به دلیل محتویات زیر کاپوت و جعبه دنده های مختلفی که دارند مصرف سوختشان متفاوت بوده و در نتیجه دارندگان نسخه های مختلف یک مدل هزینه های متفاوتی برای تامین سوخت می پردازند.

در داده های EPA در هر مدل به نسخه کم مصرف تر اشاره شده و بنابراین در این لیست نیز نسخه های کم مصرف تر ملاک قرار گرفته است. به عنوان نمونه تیپ SE تویوتا کورولا در ازای پیمایش هر 100 کیلومتر جاده های شهری و برون شهری به ترتیب 8.7 و 6.7 لیتر مصرف سوخت دارد.

این در حالی است که نسخه گران تر این خودرو یعنی تیپ LE Eco که تغییرات خاصی در موتور آن اعمال شده در ازای پیمایش همان مسافت در جاده های شهری و برون شهری مصرفی 7.8 و 5.8 لیتری دارد.

10- شورولت اسپارک

Chevrolet Spark

این خودروی کوچک سایز بسیار مناسب برای شهر های پر ترافیک بوده و افرادی که زمان زیادی را در ترافیک می گذارند می توانند با انتخاب این خودرو علاوه بر صرفه جویی در مصرف هزینه، وسیله نقلیه ای را بدست آورند که به یک موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری کم مصرف و یک جعبه دنده خودکار CVT مجهز است.

البته این خودرو برای خانواده های چند نفره انتخاب مناسبی به نظر نمی رسد. قیمت پایه اسپارک در حدود 14 هزار دلار بوده و در ازای پیمایش هر 100 کیلومتر جاده های شهری و برون شهری به ترتیب 7.8 و 6.1 لیتر سوخت مصرف می کند.

9- تویوتا کمری

Toyota Camry

کمپانی تویوتا نسخه پایه مدل 2018 این سدان سایز متوسط محبوب را با یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری و جعبه‌دنده‌ی 8 سرعته‌ی خودکار راهی بازار کرده است.

طراحی این خودرو که موتور آن با نسخه 6 سیلندر نیز در دسترس است مجددا صورت گرفته و مهندسان و طراحان تویوتا ترجیح داده اند در این زمینه مقداری نوآوری و ابتکار به خرج دهند که نتیجه آن همانطور که انتظار می رفت افزایش محبوبیت این سدان در بازار های جهانی است.

نسخه پایه مدل 2018 کمری با قیمتی نزدیک به 24 هزار و 500 دلار در دسترس عموم بوده و این خودرو می تواند در هربار پیمایش 100 کیلومتر در جاده های شهری و برون شهری سوختی در حدود 8.1 و 7.5 لیتر مصرف کند.

بد نیست بدانید تویوتا حتی در تولید نسخه هیبریدی کمری نیز موفق بوده و این نسخه جزء یکی از کم مصرف ترین و محبوب ترین سدان های الکتریکی محسوب می شود.

نسخه هیبریدی تویوتا کمری که با ترکیب انرژی های حاصل از بنزین و برق کار می کند در هر 100 کیلومتر پیمایش در جاده های شهری و برون شهری مصرف سوختی معادل با 4.6 و 4.4 لیتر دارد.

8- تویوتا کورولا

Toyota Corolla

همانطور که ذکر شد نسخه گران تر این مدل که موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری آن نسبت به موتور مدل پایه دچار تغییرات اندکی شده در هر 100 کیلومتر جاده های شهری و برون شهری 7.8 و 5.8 لیتر سوخت مصرف می کند.

قیمت تیپ LE Eco که به جعبه دنده CVT نیز مجهز است چیزی در حدود 20 هزار و 500 دلار است. مصرف نسخه پایه و استاندارد این خودرو نیز با توجه به شرایط گفته شده به ترتیب 8.4 و 6.7 لیتر است. تیپ استاندارد SE به جعبه دنده دستی مجهز بوده و تقریبا هزار دلار نسبت به تیپ LE Eco ارزان تر است.

7- فورد فوکوس

Ford Focus

فوکوس خودروی سدان جمع و جوری است که مجهز به یک موتور توربوشارژ 1 لیتری سه سیلندر بوده و خریدار آن می تواند به صورت رایگان انتخاب کند که تزریق بنزین به این خودرو به صورت مستقیم (اکوبوست) صورت گیرد.

نسخه استاندارد فوکوس که به یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز است در پیمایش هر 100 کیلومتر مسافت شهری و برون شهری به ترتیب 9 و 6.1 لیتر سوخت مصرف می کند.

نسخه دیگر این خودرو که نسبت به مدل پایه و استاندارد ارتقاء پیدا کرده است در مصرف سوخت مقرون به صرفه تر بوده و سوخت مصرفی آن تحت شرایط ذکر شده 7.8 و 5.8 لیتر است.

بد نیست بدانید قیمت این خودرو از حدود 19 هزار دلار شروع شده و با افزایش کارایی و کیفیت قطعات بسته به انتخاب تیپ مورد نظر خریدار افزایش می یابد.

6- نیسان ورسا

Nissan Versa Sedan

بسیاری معتقد اند خرید مدل 2018 ورسا که در بازار ایالات متحده موجود است باتوجه به قیمت نسبتا مناسب و تجهیزات و امکانات پیشرفته آن، حتی با وجود مصرف سوخت بیشتر نیز مقرون به صرفه بوده و به نفع خریدار است.

مدل پایه 13 هزار دلاری این خودرو که از جعبه دنده خودکار CVT برخوردار است در پیمایش هر 100 کیلومتر از جاده های شهری و برون شهری به ترتیب 8.7 و 6.5 لیتر سوخت مصرف می کند. کم مصرف ترین نسخه ورسا در همین شرایط 7.5 و 6 لیتر مصرف سوخت دارد.

5- تویوتا یاریس iA

Toyota Yaris iA

تویوتا در طراحی یاریس iA از مزدا2 کمک فراوان گرفته و این سدان کامپکت کوچک بجز در نمای جلو و عقب تقریبا مشابه با مزدا2 است. مدل پایه این خودرو که تقریبا 17 هزار دلار است از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری برخوردار بوده و در پیشمایش هر 100 کیلومتر از جاده های شهری و برون شهری به ترتیب 7.3 و 5.8 لیتر سوخت مصرف می کند.

بسیاری معتقد اند قیمت این سدان جمع و جور با توجه به فرمان‌پذیری بی‌نظیر، تجهیزات، گجت‌های بی شنار وکابین زیبا آن کم بوده و مالک آن یک خرید مقرون به صرفه انجام داده است.

4- هیوندای النترا

Hyundai Elantra

هیوندا این خودرو را با تیپ ها و نسخه های متفاوتی ارائه داده که هر کدام مصرف سوخت متفاوتی دارند. نسخه Eco النترا که از یک موتور 4 سیلندر توربوشارژر 1.4 لیتری و گیربکس 7 سرعته اتوماتیک برخوردار است در پیمایش هر 100 کیلومتر از جاده های شهری و برون شهری به ترتیب 7.3 و 5.8 لیتر سوخت مصرف می کند.

مالکان نسخه های دیگر این سدان هیوندای در مقایسه با نسخه Eco، در طول یک دوره‌ی یک‌ساله و میانگین مسافت 24 هزار کیلومتری برای تامین سوخت در حدود 450 دلار بیشتر هزینه می کنند. نسخه پایه النترا در حدود 18 هزار دلار قیمت دارد.

3- هوندا سیویک

Honda Civic Sedan

لقب کم مصرف ترین نسخه سیویک، به گران ترین تیپ این خودرو تعلق می گیرد. خریداران این تیپ باید نسبت به نسخه استاندارد 2 هزار و 700 دلار هزینه بیشتری بپردازند.

این تریم که به یک موتور  4 سیلندر توروبوشارژ 1.5 لیتری با قدرت 174 اسب بخار مجهز است در پیمایش هر 100 کیلومتر شهر و برون شهری به ترتیب 7.3 و 5.6 لیتر سوخت مصرف می کند.

از دیگر تیپ‌های استاندارد سیویک می توان به تیپ های LX و EX اشاره کرد که به موتورهای 4 سیلندر 2 لیتری مجهز بوده و در هر 100 کیلومتر شهر و برون شهری به ترتیب 7.5 و 5.8 لیتر سوخت مصرف می‌کنند. قیمت پایه هوندا سیویک چیزی در حدود 20 هزار دلار است.

2- هوندا فیت


Honda Fit

برخلاف ظاهر این هاچبک، درون کابین آن بسیار جادار و راحت است. مدل استاندارد این هاچبک 17 هزار دلار قیمت داشته و به یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری و گیربکس 6 سرعته دستی مجهز است.

این مدل استاندارد در پیمایش هر 100 کیلومتر شهر و برون شهری به ترتیب 8.1 و 6.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند. اما مدل پایه کم مصرف ترین نسخه نبوده و مدلی که به یک گیربکس اتوماتیک CVT مجهز است در هر 100 کیلومتر شهری و برون شهری 7.1 و 5.8 لیتر سوخت مصرف می کند.

1- میتسوبیشی میراژ

Mitsubishi Mirage

مصرف سوخت این خودرو در هر 100 کیلومتر شهری و برون شهری 6.3 و 5.4 است. هرچند که این سدان کامپکت میتسوبیشی یک تجربه رانندگی خاص را در اختیار شما قرار نمی دهد اما با کمک موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری و جعبه‌دنده‌ی خودکار CVT آن می توان هر 24 هزار کیلومتر را تنها با پرداخت هزار دلار سوخت طی کرد.

مدل پایه این خودرو قیمتی در حدود 14 هزار دلار داشته که در کنار هزینه های اندک تعمیر و نگهداری و مصرف سوخت پایین آن انتخاب عاقلانه ای برای خرید به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

    اینا ماشینای رده متوسط و اقتصادی هستند که برای اکثریت ملت ما یه ارزوی دست نیافتنین کی پول داره میانگین ۱۵۰ میلیون یا بیشتر بده این ماشینا

  • ناصر
    ناصر | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

    من سال 87 پژو 405 داشتم مصرفش بیشتر از 12 تا بود

  • ناصر
    ناصر | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

    8خودرو از 10 خودروی کم مصرف جهان مال ژاپن هستش

  • Ghost
    Ghost | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

    واقعا تو چه لجنی داریم زندگی میکنیم ... 405 رو باید ۳۳ تومن پول بدیم اونم بالای صدی ۱۲ میسوزونه ... خاک

    • poro alex
      poro alex | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

      چرا همش حرف الکی میزنی کی می گه 405 صد 12 می سوزونه 405 بین صد 8.5 تا 100 9 می سوزونه

      • Ghost
        Ghost | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

        مبارکت باشه

مطالب پیشنهادی