ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلترینگ پیام‌رسان‌های بین‌المللی
تکنولوژی

پیام‌رسان‌های تم تم کاکائوتاک و زلو فیلتر شدند [بروز رسانی: تم‌تم رفع فیلتر‌ شد]

چند روزیست که زمزمه‌هایی مبنی بر فیلترینگ تلگرام و جایگزینی پیام‌رسان‌های بومی به‌جای آن به‌گوش می‌رسد، هرچند افرادی چون ریاست جمهوری و رییس دفتر وی تاکید کرده‌اند که هدف درآمدن از انحصارطلبی است و نه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۰

چند روزیست که زمزمه‌هایی مبنی بر فیلترینگ تلگرام و جایگزینی پیام‌رسان‌های بومی به‌جای آن به‌گوش می‌رسد، هرچند افرادی چون ریاست جمهوری و رییس دفتر وی تاکید کرده‌اند که هدف درآمدن از انحصارطلبی است و نه حذف پیام‌رسان‌های مورد استفاده مردم با این‌حال از امروز سه پیام‌رسان بین‌المللی برای کاربران داخل کشور دچار فیلترینگ شدند.

بروز رسانی 19 فروردین ساعت 15.30 دقیقه:

پیام رسان تم تم که از شب گذشته با محدودیت‌های فیلترینگ روبرو شده بود مجددا در دسترس قرار گرفت.


پیام‌رسان‌های بین‌المللی به‌نام تم تم، کاکائوتاک و زلو از امروز برای کاربران داخل کشور در دسترس نیستند و هرچند چندان مورد استفاده و اقبال کاربران کشورمان قرار نگرفته بودند اما به‌هرحال فیلترینگ آنها برخلاف صحبت‌های مطرح شده صورت گرفته است.

فیلترینگ پیام‌رسان‌های بین‌المللی
نقشه پراکندگی کاربری پیام‌رسان‌ها در نقاط مختلف دنیا

پیام‌رسان تم تم با نزدیک یک میلیون دانلود در گوگل‌پلی یک پیام‌رسان روسی است که بیشتر هم مورد استفاده شهروندان همین کشور قرار می‌گیرد ولی اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر جایگزین شدنش به جای تلگرام شنیده می‌شد. برخی از کانال‌های تلگرامی از اعضای خود دعوت می‌کردند تا به این پیام‌رسان مهاجرت کنند و کانالشان را در آنجا هم دنبال کنند. کارکرد و محیط‌ برنامه تم تم بسیار شبیه به تلگرام است و البته از نظر امنیتی در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد. کمپانی سازنده این اپلیکیشن Mail.ru Group، بزرگترین کمپانی اینترنتی روسیه به شمار می‌رود که سهام اصلی آن به «آلیشر عثمانف»، ثروتمندترین شهروند روسیه و از دوستان صمیمی «ولادمیر پوتین»، رییس جمهوری این کشور، تعلق دارد.

فیلترینگ پیام‌رسان‌های بین‌المللی
تا لحظه نوشتن این خبر برنامه کاکائوتاک از بیشتر مارکت‌های اندرویدی حذف شده و در موارد باقی‌مانده نیز احتمالا تا ساعاتی دیگر این اتفاق خواهد افتاد

کاکائوتاک نیز در کشور کره جنوبی مورد استقبال قرار گرفته و برخاسته از شرکتی با همین نام در این کشور است. این نرم‌افزار در بین سه موردی که اخیرا فیلتر شده‌اند بیشتر مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته بود و قابلیت‌هایی چون Story و... را دارد که آن را بیشتر شبیه یک شبکه اجتماعی یا پیام‌رسانی مانند Line کرده است.

پیام‌رسان زلو با اینکه کمتر از دو مورد دیگر در بین کاربران ایرانی شناخته شده هست ولی در ابعاد جهانی بسیار شهرت دارد و بیش از 50 میلیون دانلود از گوگل‌پلی را در اختیار خود قرار داده است. محیط این پیام‌رسان چیزی شبیه واکی‌تاکی بوده و رابط کاربری جالب و متفاوتی با سایر پیام‌رسان‌های مرسوم را دارد.

فیلترینگ پیام‌رسان‌های بین‌المللی
با جستجوی نام زلو و رفتن به صفحه دانلود این اپلیکیشن در مارکت‌های اندرویدی ایرانی با حذف آن به دستور کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه روبرو می‌شویم

سال گذشته صحبت از فروش سهام برخی پیام‌رسان‌های بین‌المللی که در آنها نام کاکائوتاک نیز به چشم می‌خورد در رسانه‌های داخلی شده بود و حالا این پیام‌رسان و چند مورد دیگر دچار فیلترینگ شده‌اند. تا امروز دولت در برابر فیلترینگ تلگرام مقاومت از خود نشان داده ولی با توجه به این اقدامات بعید نیست که این پیام‌رسان محبوب در کشور نیز در آینده دچار  فیلترینگ شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • sahab.sh
    sahab.sh | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

    این نرم افزار از رمزنویسی TLS استفاده میکنه تا از امنیت داده های کاربران اطمینان حاصل کنه و از این نظر امن هست. این موضوع رو درسته تم تم ننوشته اما شما با یک ایمیل میتونستید سوالتونو مطرح کنید و پاسختونو بگیرید. همون کاری که من کردم!

  • far had barahuee
    far had barahuee | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

    من یک پیشنهاد برای کشورهای غربی دارم ، هرچی محرم و محکوم به حبس دارید برای گذراندن دوره حبس بفرستید کره شمالی و ایران ، فکر نکنم زندانی بهتر از این دو کشور در دنیا وجود داشته باشه ،

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی