ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مغز زنان
علمی

نتایج یک پژوهش: مغز زنان نسبت به مردان فعال تر است

طبق پژوهشی تازه مغز زنان در بسیاری از نواحی نسبت به مردان فعال تر است. دانشمندان ابراز امیدواری کرده اند که به لطف این یافته بتوانند توضیحات مطلوبی در خصوص علل دلهره، افسردگی، بی خوابی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

طبق پژوهشی تازه مغز زنان در بسیاری از نواحی نسبت به مردان فعال تر است. دانشمندان ابراز امیدواری کرده اند که به لطف این یافته بتوانند توضیحات مطلوبی در خصوص علل دلهره، افسردگی، بی خوابی و اختلالات تغذیه ای در این جنسیت ارائه کنند.

این تحقیق که توسط جمعی از دانشمندان کلینیک های آمن در کالیفرنیا انجام شده را می توان بزرگ ترین پژوهش مبتنی بر تصویربرداری از مغز تا به امروز دانست. برای انجام پژوهش مذکور نیز اسکن های مغزی انجام گرفته روی ۴۶ هزار نفر که در بیش از ۹ کلینیک تهیه شده بود مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند و تفاوت های موجود میان مغز زنان و مردان که در این اسکن ها قابل رویت بودند تحلیل شدند.

براساس یافته ها، در زنان و مردان فشار خون به ترتیب در نواحی قرمز و آبی رنگ بیشتر بود. درک این تفاوت ها از آن جهت اهمیت دارد که اطلاعات بیشتری را در رابطه با نحوه تاثیرگذاری اختلالات مغزی در زنان و مردان فراهم می کند.

اختلالات مغز- بی خوابی

به طور مثال احتمال آنکه زنان به بیماری هایی نظیر آلزایمر، افسردگی و دلهره دچار شوند به مراتب بیشتر است و در عین حال شانس آنکه مردان به اختلال کم توجهی-بیش فعالی یا اختلالات رفتاری ابتلا پیدا کنند زیادتر از زنان است.

این پژوهش که نتایج آن در نشریه بیماری آلزایمر منتشر شد در نهایت نشان داد که مغز زنان در بسیاری از بخش ها خصوصا کورتکس یا بخش جلوی مغز که به تمرکز حواس و کنترل ضربان قلب ارتباط پیدا می کند نسبت به مردان فعالیت بیشتری را انجام میدهد. علاوه بر این دستگاه کناره ای مغز که حالات روحی و دلهره را تحت کنترل دارند نیز در زنان نسبت به مردان فعال تر است.

با این حال اما آنطور که این پژوهش نشان میدهد مراکز بصری و هماهنگ ساز مغز در مردان نسبت به زنان فعال تر هستند.
Daniel G. Amen روانشناس و بنیانگذار کلینیک های آمن در همین رابطه گفته است:

این پژوهشی بسیار مهم است که به درک تفاوت های مغزی میان دو جنس مخالف می انجامد. تفاوت های قابل شمارشی که میان مغز زنان و مردان وجود دارد و به لطف این پژوهش پرده از روی آنها برداشته شده ما را در درک ریسک های جنسیتی ابتلا به اختلالات مغزی نظیر آلزایمر یاری می دهند.

محققان برای انجام این پژوهش ۱۱۹ داوطلب سالم و ۲۶۶۸۳ بیمار را که به طیف وسیعی از بیماری های مغزی نظیر آسیب های مغزی، دو قطبی، اختلالات روحی، شیزوفرنی و دیگر شرایط دچار بودند مورد ارزیابی قرار دادند.

برای انجام تحقیق نیز سوژه ها باید فعالیت های شناختی خاصی را انجام می دادند یا اینکه استراحت می نمودند و در همین حین دانشمندان فشار خون آنها را با استفاده از مقطع نگاری کامپیوتری تک فوتونی اندازه گیری کردند.

آنها برای این منظور ۱۲۸ ناحیه مغزی را در ابتدای پژوهش تحلیل نموده و بار دیگر در جریان فعالیت تمرکز محوری که به سوژه ها محول کرده بودند بررسی نمودند.

دانشمندان دریافتند که فشار خون در نواحی جلوی مغز زنان در قیاس با مردان بیشتر است که این مساله میتواند علت قوی بودن زنان در خصوصیاتی نظیر همدردی، درک مستقیم، تعاون و همکاری، کنترل بر خویشتن و نشان دادن نگرانی ها را به خوبی توضیح دهد.
علاوه بر این مشخص شد که فشار خون در دستگاه کناره ای مغز زنان به مراتب بیشتر از مردان است که این مساله نیز تا حدودی نشان می دهد چرا زنان بیشتر مستعد دلهره، افسردگی، بی خوابی و اختلالات غذایی هستند.

با این حال اما نباید از یاد برد که مغز انسان متغیر است و شناخت آن کاری بس دشوار.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • GTA
    GTA | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

    آخه چرا خدا جونم ؟! کاش یه ذره از نظر عقلی زن هارو اکتیو می کردی. آخه چرا!

  • محمدی
    محمدی | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

    نه اقا ارزش زن مرد به تقواشون هست اون که شما گفتی ی بحث دیگه داره
    کلا اماده اید سر هر چیزی ی بهونه بسازید نه

  • reza.sa.mo
    reza.sa.mo | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

    اره مشخصه ????

  • LOGANLEGEN
    LOGANLEGEN | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

    بزرگی ميگفت یک زن، نصف مرد هست و آن شخص الان يک میلیارد پیرو داره!

مطالب پیشنهادی