ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مردم و پیام‌رسان‌های بومی
تکنولوژی

شورای عالی فضای مجازی بررسی می‌کند: مهاجرت به شبکه‌های بومی چقدر ضرورت دارد؟

این روزها صحبت از پیام‌رسان‌های بومی بسیار شنیده می‌شود و افراد گوناگونی در بدنه دولت درباره این پیام‌رسان‌ها صحبت کرده‌اند. شورای عالی فضای مجازی قصد دارد در جلسه آینده خود به بررسی لزوم مهاجرت به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

این روزها صحبت از پیام‌رسان‌های بومی بسیار شنیده می‌شود و افراد گوناگونی در بدنه دولت درباره این پیام‌رسان‌ها صحبت کرده‌اند. شورای عالی فضای مجازی قصد دارد در جلسه آینده خود به بررسی لزوم مهاجرت به شبکه‌های بومی بپردازند.

«محمدحسن انتظاری»، یکی از اعضای این شورا این مهاجرت را ضروری می‌داند و معتقد است که این اتفاق باید زودتر صورت بگیرد.  انتظاری در گفتگوی خود با خبرگزاری مهر به این مساله اشاره کرده که شبکه‌های اجتماعی دیگر از آن حالت تفریحی گذشته خود در آمده‌اند و  تمام ارتباطات اجتماعی اقتصادی و حاکمیت کشور روی این شبکه ها شکل گرفته است:

«لازم است زیرساخت‌های این شبکه‌ها در اختیار داخل باشد. هم اکنون تمامی ارتباطات اداری، حکومتی، اجتماعی کشور روی پیام رسان تلگرام است که درست نیست. اصلا به همین دلیل بود که در مصوبه شورای عالی فضای مجازی، موضوع ساماندهی پیام رسان های بومی مطرح شد.»

شورای فضای مجازی

انتظاری اشاره می‌کند که مصوبه پیام‌رسان‌های بومی مربوط به چندین ماه پیش است و بر اساس آن بسیاری از ادارات دولتی موظف به حمایت از پیام‌رسان‌های بومی هستند. وی از سازمان‌هایی چون وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، صدا و سیما و برخی دیگر از دستگاه های مرتبط نام می‌برد که به آنها درباره حمایت پیام‌رسان بومی تکالیفی مقرر شده است:

«گرچه در این مصوبه زمان بندی خاصی در نظر گرفته نشد اما با توجه به تأثیرگذاری سریع شبکه های اجتماعی روی ارتباطات مردم باید هرچه سریع‌تر پیام رسان های بومی در کشور رونق بگیرند و مهاجرت به سمت این پیام رسان ها انجام گیرد. فعلا در حال حاضر شواهد نشان می دهد هنوز آن طور که باید از پیام رسان های داخلی حمایتی صورت نگرفته است و حتی این پیام رسان ها، پهنای باند کافی برای رقابت با پیام رسان های خارجی ندارند.»

به گفته انتظاری هنوز هیچ‌یک از پیام‌رسان‌های ملی نتوانستند از تسهیلات 5 میلیارد تومانی که برای آنها مقرر شده استفاده کنند و از همین رو شرایط به نفع آنان پیش نمی‌رود. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که خود گردانندگان پیام‌رسان‌های بومی اذعان دارند که مشکلشان تنها با وام‌های 5 میلیارد تومانی درمان نخواهد شد و شرایط بسیار دیگری در این بین برای موفقیت آنها نیاز است. مدیرعامل پیام‌رسان سروش پیش‌تر به دیجیاتو گفته بود:

«بسیاری از سرویس‌های اینترنتی مثل ویدیو استریمینگ، سرویس‌های کلاود و یا Push Notification قوی در ایران وجود ندارد و هرچقدر هم هزینه بدهیم بازهم سرویس قدر و در حد بین‌المللی در ایران پیدا نمی‌کنیم. این زیرساخت‌ها در کشور وجود ندارد و متاسفانه دولت هم اقدامی موثر در این باره انجام نداده است.»

شورای فضای مجازی

روابط عمومی بیسفون نیز در اظهار نظری دیگر اعتمادسازی را بیشتر از سرمایه ضروری دانسته و به دیجیاتو گفته بود: «بیشتر از آنکه سرمایه به این بخش تزریق شود، اگر فرصت‌ها و اعتماد سازی برای ما انجام شود، می‌توانیم نوعی درآمدزایی داشته باشیم.»

حضور پیام‌رسان‌های بین‌المللی بنا به گفته برخی کارشناسان برای بسیاری از کسب‌وکارها، به ویژه آن مدل‌هایی که مراودات بین‌المللی دارند ضروریست و حذف کامل آنها می‌تواند به این کسب‌وکارها ضربه سختی وارد کند. باید دید که شورای عالی فضای مجازی در آینده چه فکری به حال این موضوع کرده و نتیجه نهایی و خروجی تصمیمات آنها در نهایت چگونه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • roholakamaei
    roholakamaei | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

    جوجه لاشخور اینجا جوجه لاشخور آنجا جوجه بس*** همه جا

  • ali shafiey
    ali shafiey | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

    ایران میتونه یه پیام رسان خوب رو از خارجی ها بخره یا از زیرساختهای کشورهای اروپایی استفاده

  • Ali kjh
    Ali kjh | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

    @yosof
    واااااای خفه شو خفه شو خفه شووووو
    پست کثیف.

    • yosof
      yosof | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

      ناراحت نشو عزیزم
      همین یک نفر که مخالف شما هست،میخوای سانسور کنی؟شما روشنفکرا که طرفدارآزادی بیان بودین
      ضمنا مردم خودشون میدونن کی راست میگه و کی مغلطه میکنه
      بزور میخوای مردمو بهشت ببری؟

  • yosof
    yosof | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

    ۱- همه کشورها، قانونی دارند که اگر دولت از یک پیام رسان (داخلی یاخارجی)، درخواست مسدود کردن کانال(یا شخص یا...) و هرتغییر دلخواه دولت در اون پیام رسان رو بهش داد، ولی اون پیام رسان به دستور دولت عمل نکرد.دولت میتونه شکایت و فیلتر و... انجام بده.اگه خواستید،اسنادشو با لینک خارجی میزارم.
    ۲- دولت ایران درخواست مسدود کردن یک کانال خرابکارانه (...نیوز) رو که آموزش ساخت سلاح سرد،قتل،آشوب و... رو میده داد.اما آقای دوروف، تره هم خورد نکرد برای این دستور وزیر.یعنی تحقیرو..
    ۳-یکی از حامیان مالی تلگرام،میخائیل مری لشویلی هست که با صهیونیستها ارتباط وسیع داره
    https://www.aparat.com/v/5gDGP/فیلمی_دیده_نشده_از_مالک_تلگرام_میخائیل_میری_لشو_...%21%21%21

    • yosof
      yosof | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

      ضمنا دوستان مگه چیکارمیخوان بکنن که از شنود میترسن.اینهمه سال با گوشی پیامک و تماس میگرفتید،کسی شما رو دستگیرکرد؟!!جمع کنیم این حرفا رو

    • yosof
      yosof | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

      الان جیره خورها و دلواپسها میان دفاع از لشویلی ?
      https://www.aparat.com/v/rpmQt
      آموزش به افسران برای نفوذسایبری

    • yosof
      yosof | ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

      دیجیاتوجان،حذف نکن توروخدا

    • ali shafiey
      ali shafiey | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

      چرا دروغ میگی تلگرام اون کانال رو مسدود کرد بعد ادمینهاش رفتن تعهد دادن که دیگه اینجور پستها رو نزارن و بعد یه کانال دیگه اوردن بالا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی