ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Batman: The Enemy Within – Episode 5: Same Stitch؛ وقتی همه می دانند

سرانجام با انتشار بازی Batman: The Enemy Within - Episode 5: Same Stitch فصل دوم از سری بتمن استودیو تل تیل گیمز به پایان راه خود رسید و حال شاهد تقابل نهایی بین بتمن و ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

سرانجام با انتشار بازی Batman: The Enemy Within - Episode 5: Same Stitch فصل دوم از سری بتمن استودیو تل تیل گیمز به پایان راه خود رسید و حال شاهد تقابل نهایی بین بتمن و جوکری که طی این چهار اپیزود تغییر و شکل گیری شخصیت او را مشاهده کردیم، هستیم.

با وجود ضعف هایی که این سری در قسمت های سوم و چهارم خود دچار آن شده بود، قسمت پنجم با پسوند Same Stitch کار خود را در پایان رساندن این قصه به بهترین شکل ممکن انجام می دهد و به یکی از بهترین قسمت های تمام بازی های اپیزودیک تل تیل طی سال های اخیر تبدیل می شود.

جوکر در لباس قهرمان

ایده اصلی ساخت دومین فصل از بتمن تل تیل حول محور شخصیت پردازی «جان دو» به عنوان جوکر بود. سازندگان بازی قول داده بودند جوکر بر اساس انتخاب هایی که بازیکن طی صحنه های مختلف این بازی می گیرد، شخصیت پردازی شده و در این راه با تصمیم گیری های متفاوت، شخصیت او تا حد زیادی تغییر کند.

محوریت قسمت پنجم هم روی روبرو شدن بتمن به عنوان شوالیه تاریکی با جوکری است که خودش با اطمینان یا عدم اطمینان کردن به او شخصیتش را ساخته. در طول بازی با دیالوگ هایی از سمت جوکر روبرو می شوید که شما را در وضعیت عاطفی سنگینی قرار می دهد. او تمام کارهایش را آینه تمام نمایی از تصمیم هایی می داند که چه به خواست شما و چه به خواست نویسندگان بازی در طول چهار قسمت پیش گرفته و حال وظیفه شما به عنوان قهرمان گاتهام است که با او روبرو شوید.

  • سازنده: تل تیل گیمز
  • ناشر: تل تیل گیمز
  • پلتفرم: پی سی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، ای او اس، اندروید، مکینتاش
  • پلتفرم بررسی: ویندوز

هر حرکت جوکر در قسمت پنجم به نوعی نشان می دهد که مقصر هر کدام از مشکلاتی که اکنون چه شما و چه دوستانتان درگیر آن هستید، تصمیمات خود شما بوده و اگر عدالت را رعایت کنیم، کسی بیشتر از بتمن نباید در این مورد پاسخگو باشد.

قسمت پنجم در کنار به پایان رساندن داستانی که از اپیزود اول فصل پیش شروع کرده بود، تمرکز خود را روی شخصیت پردازی معطوف کرده است. به نوعی بازی Batman: The Enemy Within - Episode 5: Same Stitch را می توان نامه اعمالی از هر آن چیزی دانست که تا کنون انجام داه اید.

نویسندگان این اثر سعی کرده اند تاثیر ارتباط انسان ها با یکدیگر در شکل گیری شخصیت آن ها را به نمایش بگذارند و به این جمع بندی برسند که هیچ عقده و مشکل شخصیتی خاصی، بدون دلیل نیست و تا حدود بسیاری زیادی نمی شود به افرادی همچون جوکر خرده گرفت.

داستان این فصل را می توان مفصل ترین و روانکاوانه ترین پاسخ به سوال «چگونه بتمن و جوکر به بزرگ ترین دشمنان یکدیگر تبدیل شدند» دانست. نکته جالب در رابطه با بازی Batman: The Enemy Within - Episode 5: Same Stitch که آن را نسبت به سایر کتاب های مصور یا انیمیشن هایی که سعی در نشان دادن رابطه بین بتمن و جوکر کرده اند متفاوت می کند، در نحوه پاسخ به سوال بالا است.

در طول هر کدام از پنج اپیزود بازی، در بسیاری از موارد می توانید روی شکل گیری شخصیت جان دو به عنوان بتمن تصمیم گیری کنید اما طی داستان بازی به هنرمندانه ترین شکل ممکن این موضوع بیان می شود که فارق از هر تصمیمی که در این رابطه بگیرید، در دنیایی که یکی از شهرهای آن گاتهام است، شخصیت هایی مانند جوکر و بتمن، در نهایت مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت و نمی توان به راحتی حق را به یکی از آن ها داد.

بازی Batman: The Enemy Within - Episode 5: Same Stitch

به نوعی روایت اپیزود پنجم در میزان درک ما از جوکر خلاصه خواهد شد. اگر جوکر در سمت شما باشد، با یکی از هیجان انگیز و متفاوت ترین یاران بتمن طی سال های اخیر روبرو خواهید بود و در صورتی که او در سمت مقابل شما قرار خواهد بگیرد، شخصیت پردازیش دست کمی از بهترین نمونه های جوکر در سینما و کامیک بوک نخواهد داشت .

پیامی که رابطه جوکر و بتمن در این بازی به ما منتقل می کنند، با پیچش های داستانی متعددی بیان شده و از ظرافیت بالایی بهره می برد. جان دو یک شخصیت مقوایی و تو خالی نیست. رفتارهایی که از او سر می زند، حتی اگر مسخره و کودکانه باشد، پیام مهمی را از جانب نویسندگان بازی انتقال می دهد، پیامی که بر پایه همان مشکلات دنیای فعلی گاتهام استوار است.

جدا از جوکر، باید از سازندگان بازی به خاطر شخصیت متفاوت الفرد در این بازی تشکر کرد. آلفرد به عنوان یار همیشگی بتمن، طی قسمت پنجم از حالت منفعل اپیزودهای قبلی خارج شده و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

تفاوت های الفرد بازی Batman: The Enemy Within - Episode 5: Same Stitch با نمونه کلاسیک او در سایر مدیا های بتمن را بهتر است خودتان با بازی کردن این عنوان، تجربه کنید و می توان با اطمینان گفت که آلفرد در بازی های ویدیویی که بر اساس شخصیت بتمن ساخته شده اند، تا به امروز، به این اندازه باور پذیر و تاثیر گذار در روند داستان نبوده است.

دیالوگ های بازی  هم با تم کامیک بوکی نوشته شده اند و عنصر طنز بین آن ها خود نمایی می کند. پایان بازی Batman: The Enemy Within - Episode 5: Same Stitch هم با چند سوپرایز درست حسابی همراه شده تا مشکلات بخش داستانی فصل دوم بتمن تل تیل را به راحتی فراموش کنیم.

از نفس افتاده

می توان گفت تل تیل تا حدودی زیادی با عرضه این اپیزود توانسته ساختار روایی بازی های اپیزودیک خود را که دچار تکرار شده بودند، دگرگون کند. البته این اتفاق در بخش گیم پلی نیفتاده و هنوز همان المان های ساده بازی های این استودیو، در بازی Batman: The Enemy Within - Episode 5: Same Stitch هم حضور دارند.

حل کردن معماها جذابیت زیادی ندارد و اکثر آن ها هم در مکان های درستی، تعبیه نشده اند. حالت کاراگاه هم که به عنوان بخشی جدید در سری بتمن حضور داشت، با عرضه هر قسمت، کم رنگ تر از گذشته شده و در اپیزود پنجم، تقریباً هیچ نقش مهمی را ایفا نمی کند.

البته گشتن در محیط بازی به لطف طراحی هنری فوق العاده آن، هنوز هم لذت بخش است و اگر شما از طرفداران کتاب های مصور باشید، قطعاً لذت زیادی از این بخش بازی خواهید برد.

طراحی چهره ها در کنار محیط های متنوع و اجرای روان بازی روی همه پلتفرم ها، باعث شده تا Batman: The Enemy Within را یکی از خوش رنگ و لعاب ترین بازی های ویدیویی چند ماه اخیر بدانیم.

بازی Batman: The Enemy Within - Episode 5: Same Stitch

صداگذاری و موسیقی هم کار خودش را به درستی انجام داده و آن فضاسازی مورد نیاز برای روایت داستانی کاراگاهی در شهری اسرار آمیز همچون گاتهام، انجام گرفته است.

در کل می توان Batman: The Enemy Within را از بهترین بازی های ماجرایی چند سال اخیر دانست که حال با عرضه اپیزود آخرش، به راحتی می توان نتیجه گرفت که ارزش زمان و هزینه شما را خواهد داشت.

شاید مشکلاتی نظیر معماهای آبکی و افت داستان بازی در اپیزودهای سوم و چهارم، بدنه کلی The Enemy Within را دچار خدشه کنند اما بدون شک با تجربه این بازی، با یکی از هیجان انگیز و چشم نواز ترین داستان های میان بتمن و جوکر روبرو خواهید شد.

  • پایان بندی عالی
  • شخصیت جوکر در قسمت پنجم شما را غافلگیر خواهد کرد
  • تاثیرگذار بدون تصمیم ها
  • طراحی هنری عالی
  • اجرای روان روی تمام پلتفرم ها
  • پازل های آبکی
  • گشت و گذارهای بی مورد در محیط
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mr.Mohammad
    Mr.Mohammad | ۲۳ فروردین ۱۳۹۷

    @شایان کرمی از نقدت متشکرم

  • 18Aminem
    18Aminem | ۲۳ فروردین ۱۳۹۷

    واقعا عالی بود. من که جوکرم رو حالت ویلن بود که خیلی چسبید. بار دوم اگر خواستم ردش کنم میزنم رو ویجیلانته ببینم اون چه جوریه. به هر حال من منتظر Wolf Among Us هستم شدید.

  • نیما
    نیما | ۲۳ فروردین ۱۳۹۷

    شگفت انگیز بود این قسمت.
    به همه پیشنهاد میکنم برن به یوتوب و پایان بعدی دیگه رو هم ببینن.
    من خودم با جوکر قهرمان تموم شد.
    اما جوکر شرور خیلی تاریک تر و باحالتره.

مطالب پیشنهادی