دقایقی پیش چیپست های جدید کوالکام برای اینترنت اشیاء رونمایی شدند؛ QCS605 و QCS603 دو سیستم روی چیپ ۱۰ نانومتری هستند که قرار است در محصولاتی نظیر دوربین های ۳۶۰ درجه، جارو ربات ها و نمایشگرهای هوشمند به کار گرفته شوند.

کوالکام امروز همچنین از پلتفرم هوش بصری خود موسوم به Vision Intelligence Platform و همچنین موتور پردازش عصبی اش با نام Neural Processing Engine رونمایی کرد که مسیر را برای یادگیری ماشینی روی دستگاه های دیجیتال (بدون نیاز به اتصال به سرورهای ریموت) هموار می نمایند.

این شرکت همچنین اعلام کرده که کیت های توسعه نرم افزاری تازه ای را برای پردازش اطلاعات توسط دوربین ها و همچنین دید کامپیوتری ارائه می کند تا شرکت های خریدار با سهولت بیشتری بتوانند برای محصولاتشان اپلیکیشن بسازند.

چیپست های جدید کوالکام

QCS605 و QCS603 هر دو به پردازنده های مبتنی بر معماری ARM مجهز هستنند و پردازنده های گرافیکی آدرنو، پردازنده تصویر Spectra و یک پردازنده برداری Hexo را در دل خود جای داده اند. از جمله موارد مصرف پلتفرم رونمایی شده توسط کوالکام می توان به تشخیص و دنبال کردن اشیاء، اجتناب از برخورد با موانع و تشخیص چهره اشاره نمود.

اما چیپست های جدید کوالکام به طور مشخص روی سه حوزه تمرکز دارند: هوش مصنوعی، پردازش دوربین و مصرف پایین انرژی. این دو محصول ضمن بهره گیری از موتورهای هوش مصنوعی کوالکام و توان پردازشی آن امکانی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند تا از فریم ورک هایی نظیر Tensorflow، Caffeو Caffe2 و همچنین فرمت Open Neural Network Exchange استفاده نمایند.

کوالکام همچنین مدعی شده که دو چیپست جدیدش به لطف Spectra 270 ISP که از سنسورهای دوگانه ۱۶ مگاپیکسلی پشتیبانی می کند کیفیت تصویر فوق العاده ای را به ارمغان می آورند. علاوه بر این امکان پخش تصاویر دوگانه 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و 5.7K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه یا هر ترکیب دوتایی دیگر با رزلوشن پایین تر نیز برای دستگاه های بهره مند از این چیپست ها فراهم خواهم بود.

QCS605 و QCS603 در کنار تمامی آنچه که گفته شد از وای فای دو بانده 802.11ac، بلوتوث ۵.۱ و مجموعه ای از تکنولوژی های صوتی کوالکام پشتیبانی می کنند و به همین خاطر می توان آنها را مغز قدرتمند دستگاه های اینترنت اشیاء آینده دانست. در انتها اشاره کنیم که 605 ظاهرا نسخه پرچمدار معرفی شده است چراکه ۸ هسته پردازشی دارد (دو هسته با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز و شش هسته با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز) در حالی که 603 تنها چهار هسته دارد (دو هسته با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز و دو هسته با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز).