ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ثروت اپل چند نفر از کارمندانش را میلیاردر کرد؟

ارزش جاری بازار اپل ۸۷۷ میلیارد دلار است (ارزش سهام ضربدر تعداد سهام) و با این اعداد و ارقام اپل ارزشمندترین شرکت جهان است. در ۱۲ دسامبر سال ۱۹۸۰، سهام این کمپانی عرضه عمومی و ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

ارزش جاری بازار اپل ۸۷۷ میلیارد دلار است (ارزش سهام ضربدر تعداد سهام) و با این اعداد و ارقام اپل ارزشمندترین شرکت جهان است. در ۱۲ دسامبر سال ۱۹۸۰، سهام این کمپانی عرضه عمومی و ۴.۶ میلیون سهم با قیمت ۲۲ دلار به فروش گذاشته شد. سهام شرکت در پایان روز عرضه عمومی با قیمت ۲۹ دلار بسته شد و در این روز ۳۰۰ نفر میلیونر شدند که ۴۰ نفر از آن‌ها کارمند اپل بودند. ارزش جاری بازار اپل در پایان آن روز ۱.۷۷۸ میلیارد دلار بود.

حالا ۱۳۶۳۴ روز گذشته و اپل ۱۴ درصد با رسیدن به ارزش جاری ۱ تریلیون دلاری فاصله دارد. این رقم یعنی اپل ارزش خود را طی ۳۷ سال و ۳ ماه و ۳۰ روز گذشته ۴۹۳ مرتبه ارتقا داده است. احتمالا فکر می‌کنید این اتفاق باعث شده تا بسیاری از کارمندان اپل میلیاردر شوند اما گزارش اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که چنین نیست. تنها یک نفر از اعضای اپل حالا عضو باشگاه میلیاردرها است و او آرت لوینسون (Art Levinson)، عضو هیئت مدیره اپل است.

حتی ثروت لوینسون هم لزوما به دلیل سرمایه‌گذاری‌اش در اپل نیست. عمده دارایی او به خاطر فعالیتش در شرکت خودش به نام Genetech است که عضو هیئت مدیره و مدیرعامل آنجا است. او حتی سهام گوگل را هم خریداری کرده.

۱۵ درصد سهم استیو جابز در اپل به معنای ثروت کنونی ۱۳۲ میلیاردی است اما بنا به کتاب زندگینامه او به نوشته والتر آیزاکسون وقتی جان اسکالی، جابز را در سال ۱۹۸۵ اخراج کرد، او همه سهامش به جز یک واحد را به بهای حدودی ۱۰۰ میلیون دلار فروخت.

اپل کمترین و مایکروسافت بیشترین پاداش را به کارکنانش پرداخت می‌کند.

جابز البته یک دهه بعد به اپل بازگشت و سرمایه بیشتری در شرکت خود به دست آورد. در نهایت و در سال ۲۰۱۱ او مغلوب سرطان پانکراس شد و همسرش ثروت ۱۸ میلیاردی را به دست آورد. اما باز هم لارن پاول جابز از کارمندان اپل نیست و ثروتش به خاطر سهامی است که در دیزنی دارد. وقتی House of Mouse پیکسار را در سال ۲۰۰۶ خرید، جابز صاحب این سهام در دیزنی شد.

خب استیو ووزنیاک، هم‌موسس اپل چطور؟ واز در یک دوره ۷.۹ درصد از اپل را در اختیار داشت که یعنی ۶۹ میلیارد دلار امروز. اما وازنیاک هم در سال ۱۹۸۵ اپل را ترک گفت و طی چند سال سهام خود را فروخت. ثروت او اکنون میلیون دلاری ارزیابی می‌شود. وازنیاک پیشتر هم گفته که مالکیت بر اپل را در نظر ندارد.

می‌رسیم به تیم کوک، مدیرعامل فعلی اپل که با دارایی ۶۰۰ میلیون دلاری، حتی نزدیک به میلیاردر شدن هم نیست. جانی آیو چطور؟ گفته شده که دارایی‌های او هم مشابه با دارایی تیم کوک است، تقریبا نیم میلیارد دلار.

میلیاردر نشدن کارمندان اپل نشان از آن دارد که این شرکت آمریکایی توسط افراد بیرونی کنترل می‌شود و نتیجه مدل پرداخت نامتناسب میان مدیران است. سرمایه‌داران نیز به تیم مدیریتی پایین‌ترین پرداخت را دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • S.O.N.Y
    S.O.N.Y | ۲۵ فروردین ۱۳۹۷

    اولا اینکه اپل دومه کجاش اوله !؟ (خار ترول بودن و فن بوی بازی بود) دوما 90 درصد اون 780 میلیارد سهام و درامد شخصیه که محاسبه شده ! که اکثرشم واسه استیو جابز بوده . و اینم باید بگم اپل همیشه به دزدی و خسیس بودن مشهور بوده و یک عده کند مغز در این سایت و سایت های دیگه همیشه تمجید میکنن ازش ! که جای تاسف داره

  • میثم ام آر
    میثم ام آر | ۲۴ فروردین ۱۳۹۷

    براشون متاسفم واقعا... الان یک مدیر میانی توی جادوغ آباد سفلی ایران خودمون به برکت #سفره_انقلاب درآمد بیشتری از مدیران اپل داره و این یعنی پیشرفت ما در برابر آمریکای جنایتکار

    • آریا
      آریا | ۲۴ فروردین ۱۳۹۷

      ? ?

مطالب پیشنهادی