ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

سیستم ابری جدید مایکروسافت؛ آماده برای آینده‌ای فراتر از ایکس باکس

مایکروسافت اولین بازی خود را سال ۱۹۸۱، با نام مایکروسافت ادونچر عرضه کرد. یک بازی MS-DOS که به صورت مستقیم از فلاپی دیسک بوت می‌شد و آغاز ماجراجویی های مایکروسافت در دنیای بازی ها بود. ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

مایکروسافت اولین بازی خود را سال ۱۹۸۱، با نام مایکروسافت ادونچر عرضه کرد. یک بازی MS-DOS که به صورت مستقیم از فلاپی دیسک بوت می‌شد و آغاز ماجراجویی های مایکروسافت در دنیای بازی ها بود. در ۳۷ سال گذشته خیلی چیز ها تغییر کرده و به محض این که این روز ها به فعالیت های مایکروسافت در زمینه‌ی گیمینگ فکر می‌کنید، ایکس باکس به ذهنتان خطور می‌کند.

دروغ نیست اگر بگوییم در دهه‌های پیش رو، با تغییرات زیادی رو به رو خواهیم شد و مایکروسافت برای این تغییرات آماده است. روز ۱۵ مارچ امسال، مایکروسافت از بخش جدید ابری گیمینگ خود رونمایی کرد که برای آینده‌ی این صنعت آماده است. جایی که کنسول ها و دنیای بازی‌ها کاملا متفاوت از امروز خواهند بود.

مایکروسافت چند وقتی می‌شد که روی این اقدام کار می‌کرد. این کمپانی به طریق مرموزی کمپانی های مربوط به بازی های ویدیویی زیادی را استخدام کرده است. از هوک (Havok) در سال ۲۰۱۵، سیمپلیگان در سال ۲۰۱۷ تا پلی‌فب (PlayFab) در سال جاری. احتمالا هرگز از این کمپانی ها چیزی نشنیده باشید، اما نقش بسیار مهمی در تلاش های جسورانه‌ی مایکروسافت در زمینه‌ی کلاود گیمینگ ایفا می‌کنند.

در حالی که این استخدام ها در حال انجام است، مایکروسافت در حال سازماندهی مجدد تیم های بازی سازی خود است تا سرویس جدید ابری خودش را عرضه کند. فیل اسپنسر در حال حاضر نفر اول بخش گیمینگ مایکروسافت است و به طور مستقیم به ساتیا نادلا، رئیس مایکروسافت گزارش می‌دهد. سیستم ابری گیمینگ جدید مایکروسافت به رهبری کارمند پر سابقه‌ی مایکروسافت که ۲۰ سال است در این شرکت حضور دارد، یعنی کریم چاودری سپرده شده که سابقه کار روی اوتلوک (Outlook)، دایرکت ایکس و ایکس باکس را در کارنامه‌اش داشته.

چاودری در مصاحبه‌ای با The Verge می‌گوید:

فیل [اسپنسر] تیمی اختصاصی و متمرکز روی گیمینگ کلاود می‌خواست. این ها مکالماتی بودند که تابستان گذشته اتفاق افتادند و ما از انتهای سال گذشته به طور ویژه مشغول ایجاد ساختار این سازمان شدیم.

بخش جدید مایکروسافت برای جلب ناشران بازی ها و توسعه دهندگان به سمت سرویس های ابری مایکروسافت طراحی شده است. یوبی سافت اخیرا از مایکروسافت آژور، سرویس ابری معروف مایکروسافت برای Rainbow Six: Siege روی هر سه پلتفرم اصلی پی سی، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس استفاده می‌کند. حتی بازی موبایل Black Desert ماشین های مجازی و دیتابیس آژور را مورد استفاده قرار می‌دهد. مایکروسافت علاقمند است تا توسعه دهندگان بیشتری از سرویس های ابریش استفاده کنند، خصوصا زمانی که بازی ها برای تجربه‌های مولتی پلیر، با اتصال دستگاه‌های بیشتری به هم، انجام می‌پذیرد.

چاودری می‌گوید:

ما فکر می‌کنیم که حدودا دو میلیارد گیمر در دنیا وجود خواهد داشت، و هدف ما دستیابی به همه‌ی آن‌هاست.

بخشی از مسیری که مایکروسافت با سرویس ابری جدید خود روی آن تمرکز کرده، سرویس های اشتراکی است. گیم پس ایکس باکس در چند سال گذشته در دسترس بوده و اخیرا مایکروسافت تصمیم گرفت همه‌ی بازی های انحصاریش در زمان عرضه به سیستم اشتراکی مجهز شوند. Sea of Thieves اولین عنوان بزرگ است اما هیلو در آینده و سری بازی های گیرز آو وار هم سرنوشت مشابهی خواهند داشت. چاودری در این باره می‌گوید:

ما واقعا از موفقیت [با گیم پس] خوشحالیم. ما باور داشتن به انتخاب کاربران را ادامه می‌دهیم، و همچنین باور داریم که فضای اشتراکی در صنعت بازی سازی وجود دارد و این چیزی است که می‌خواهیم ایجاد کنیم.

یک نت فلیکس برای بازی های ویدیویی می‌تواند برای یک کمپانی با رویکرد های ابری در فضای گیمینگ مهم باشد. اما مایکروسافت برای تحمیل این فضای ابری به پلتفرم های رقیب مثل پلی استیشن ۴ و نینتندو سوییچ کار سختی پیش رو دارد. گذشته از این چالش، چاودری به این موضوع اشاره می‌کند که مایکروسافت می‌تواند با استریم کردن بازی ها روی هر دستگاهی از پس این چالش بر بیاید:

ما به دنبال راه هایی هستیم تا این محتوا را برای عموم در دسترس قرار دهیم. بدون توجه به دستگاهی که از آن استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد که هر چند سال یک بار سرویس جدیدی متولد می‌شود، استریم بازی هایی با پتانسیل بالا روی سرور های قدرتمند. سونی سرویس استریم بازی آن لایو را خریداری کرده بود و پس از مدتی آن را نابود کرد و اخیرا گایکای (Gaikai) را خریداری کرده که در واقع بخشی از سرویس استریم جدید سونی، یعنی PlayStation Now شده است. سونی استریم بازی ها روی پلی استیشن ۳، پی اس ویستا، پلی استیشن تی وی و تلوزیون های هوشمند و بلو ری پلیر ها را، سال گذشته لغو کرد و تصمیم گرفت تا روی پلی استیشن ۴ و پی سی تمرکز کند. استریم بازی ها سرویسی چالشی و جدید است که مورد توجه قرار گرفته و حتی انویدیا در تلاش است که برای بازی های پی سی وارد این عرصه شود.

مایکروسافت در سه سال گذشته روی استریم بازی های ایکس باکس دستکاری های زیادی انجام داده و واضح است که قرار است نقش عظیمی در دوره‌ی جدید کلاود گیمینگ داشته باشد. چاودری می‌گوید «بسیاری از چیز ها» باید با هم جمع شوند، که شامل مدل کسب و کاری جذاب برای جلب توجه توسعه دهندگان غیر انحصاری است:

ما مدت زمان زیادی را به فکر کردن به این فضا اختصاص دادیم. کاری که ما با گیم پس می‌کنیم و ساختن محصولات با رویکرد به اشتراک گذاری. جایی که بیشتر از نیمی از محتوای آن مربوط به کمپانی های غیر انحصاری است. من می‌گویم، ما با چشم انداز محصولات اشتراکی در آغاز مسیر هستیم.

سیستم جدید کلاود گیمینگ مایکروسافت با تلاش‌هایی که در بالا گفته شد تنها در اول راه قرار دارد، و آزمون اصلی این است که آیا توسعه دهندگان و ناشران بازی علاقه‌ای به ابزار این کمپانی، متد‌های توزیع و خصوصا سرویس استریم بازی های مایکروسافت نشان می‌دهند یا خیر. رسیدن به ۲ میلیارد گیمر هدف بلند پروازانه‌ای است. حتی برای مایکروسافت که به طور ویژه‌ روی سیستم های ابری تمرکز کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Mohammad Ebrahimi
    Mohammad Ebrahimi | ۲۴ فروردین ۱۳۹۷

    فک کنم اینجور لازم نباشه هرسال سخت افزار جدید تهیه کنیم اونم با این قیمتا فقط یه اینترنت پر سرعت لازم داری

    • VDIEX
      VDIEX | ۱۸ دی ۱۳۹۹

      بله. ولی اینترنت خیلی پر سرعت میخوادا.
      در کل چیز خوبیه

  • حسین زارع
    حسین زارع | ۲۴ فروردین ۱۳۹۷

    بشدت واسه این تحول خوشحالم،بابا بخدا به محمد به عیسی به موسی الان مسیری که این هنر و صنعت داره میره اشتباهه

    • VDIEX
      VDIEX | ۱۸ دی ۱۳۹۹

      چ‌اشتباهی؟
      دارن ی کاری میکنن ک همه بتونن گیم بزنن.
      فقط ی کنترلر باید بخری و ب ی مانیتوری ک بهش اینترنت وصل میشه، کنترلر رو وصل کنی و بازی میکنی اینترنتتم باید پر سرعت باشه

  • Alireza Abazari
    Alireza Abazari | ۲۴ فروردین ۱۳۹۷

    ببخشید شما تو قسمتی از پستتون نوشتین ps now دیگه تلوزیون های هوشمند و دیگر دستگاه ها رو ساپورت نمیکنه ! این واقعا درسته یعنی اگه قبلا میشد پی اس 4 رو رو لبتاب استریم کرد و با لبتاب (درصورت نبود tv) بازی کرد الان نمیشه؟

    • مانی میرجوادی
      مانی میرجوادی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۷

      سلام دوست عزیز. پشتیبانی از استریم پلی استیشن ۴ همچنان در دستور کار سونی هست. در مطلب هم ذکر شده.

  • agha
    agha | ۲۴ فروردین ۱۳۹۷

    اصن نقشه هاشون با سونی فرق داره، بیشتر به سمت همیشه انلاین میخوان برن.

    • امیر سادات شیرازی
      امیر سادات شیرازی | ۲۵ فروردین ۱۳۹۷

      فقط ps 3,4,5 در سال اینده بیشتر راجب ps5 خواهید شنید تنها قدرت ملاک برد نیست سرعت استراتزی علم ، تمرکز و پشتوانه قوی مایکروسافت در اوج ناامیدی اخرین تیرو ول کرد ایا بگیرد و نگیرد خوب مطمعن هستند اگر هم بگیره قطعا این کنسول بهترین نخواهد بود و نخواهد شد چون تنها زور بازو کافی نیست

      • VDIEX
        VDIEX | ۱۸ دی ۱۳۹۹

        اینو بدون پلی استیشن شکست میخوره از ایکس باکس.
        مردم دارن رو میارن ب سرویس های ابری و پیسی عزیزم

مطالب پیشنهادی