ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حریم خصوصی
تکنولوژی

اطلاعات شخصی ۳۴۶ هزار شهروند روی دیوار موزه ای در چین

Deng Yufeng هنرمندی است که تلاش داشت برای آگاه ساختن مردم چین از ایمن نبودن اطلاعات شخصی شان آنها را به چالش بکشد و برای این منظور چه کاری بهتر از خرید اطلاعات شخصی بیش ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

Deng Yufeng هنرمندی است که تلاش داشت برای آگاه ساختن مردم چین از ایمن نبودن اطلاعات شخصی شان آنها را به چالش بکشد و برای این منظور چه کاری بهتر از خرید اطلاعات شخصی بیش از ۳۰۰ هزار چینی از اینترنت و نمایش آنها در یک نمایشگاه عمومی؟

البته پلیس چین ابدا ایده این هنرمند را دوست نداشت و به همین خاطر هفته گذشته به کار این نمایشگاه در یکی از موزه های محلی شهر Wuhan بعد از دو روز فعالیت خاتمه داد. جالب آنکه خود او نیز به خاطر سوء ظن مقامات پلیس مبنی بر استفاده نادرست از این اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفت.

اما این پروژه همزمان با بالا گرفتن نگرانی ها در مورد نبود حریم خصوصی اطلاعات در چین کلید خورد؛ کشوری که در آن مردم به خاطر نگرانی از استفاده شرکت های بزرگ حوزه تکنولوژی از اطلاعات شخصی شان مرتبا از سرویس های ارائه شده توسط آنها فاصله می گیرند.

در این کشور کارگزاران آنلاین مرتبا و به صورت غیرقانونی اطلاعات شخصی کاربران را خرید و فروش می کنند و مردم نیز عموما هدف تماس های صوتی و پیامک هایی قرار می گیرند که وعده وام های بانکی و خرید خانه های ارزان قیمت را به آنها می دهند و از آنجا که این پیامک ها بیش از اندازه شخصی سازی شده هستند امکان آنکه تصادفی برایشان ارسال شده باشند بسیار پایین است.

Deng که هنرمندی ۳۲ ساله ساکن پکن است ابراز امیدواری کرده که با برگزاری این نمایشگاه توجه چینی ها را به این سوال هر روزه در خصوص امنیت اطلاعات معطوف نماید.

امنیت اطلاعات

اما Deng برای عملیاتی کردن ایده خود فرایند خرید اطلاعات شخصی کاربران را از شش ماه پیش و با استفاده اپ پیام رسان چینی موسوم به QQ شروع کرد و از طریق آن با فروشندگان دیتا ارتباط برقرار نمود. خودش می گوید پیدا کردن این اطلاعات برایش کاری ساده بود و مجموعا ۸۰۰ دلار پرداخت کرد تا اطلاعاتی نظیر اسم، جنسیت، شماره موبایل، سوابق خرید آنلاین و شماره گواهینامه رانندگی افراد را دریافت کند.

او میگوید می دانسته که قوانین را زیر پا می گذارد اما تلاش داشته تا نکته ای را به همه ثابت کند. Deng ادامه می دهد:

هنرمندان صرفا خالقان زیبایی نیستند. بلکه در دنیای به شدت پیچیده امروزی باید مسئولیت های اجتماعی شان را هم عهده دار شوند.

وی در نمایشگاهش که با نام اسرار ۳۴۶ هزار شهروند Wuhan برپا شد با استفاده از نوعی محلول خاص بخش هایی از اطلاعات شخصی آنها را روی صفحاتی از کاغذ چاپ کرد و در ادامه صفحات را در قالب ردیف ها و ستون هایی روی یک دیوار آویزان کرد. جالب آنکه بازدیدکنندگان صرفا در صورتی می توانستند آن اطلاعات را مشاهده کنند که نور از منبع خاصی روی آنها تابیده شود و اطلاعات حساس و بسیار مهم نیز از دید آنها پنهان شده بود.

مشاهده اطلاعات تنها در صورت تابیده شدن نور از منبعی خاص ممکن است

در ادامه همانطور که پیشتر گفتیم دو روز بعد از برپایی نمایشگاه، پلیس چین او را به اتهام خریداری اطلاعات آنلاین شهروندان بازداشت کرد و برای مدت محدودی قرار منع خروج وی از شهر را صادر نمود.

گفتنی است براساس قوانین این کشور ممکن است تا هفت سال زندان در انتظار Deng باشد اما طبق گفته یکی از وکلای متخصص در این زمینه از آنجا که برگزاری این نمایشگاه پیامدی نداشته بعید به نظر می رسد چنین حکمی برای وی صادر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی