ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با JPEG XS آشنا شوید؛ فرمت جدیدی که مخصوص استریم ویدیو و واقعیت مجازی است

همانطور که می‌دانید فایل‌های JPEG، فرمتی استاندارد برای ذخیره سازی تصاویر دیجیتالی فشرده شده به شمار می‌آیند. اکنون تیم طراح این فایل‌ها، قصد دارند فرمت جدیدی به نام JPEG XS عرضه کنند که مدلی جدید برای ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

همانطور که می‌دانید فایل‌های JPEG، فرمتی استاندارد برای ذخیره سازی تصاویر دیجیتالی فشرده شده به شمار می‌آیند. اکنون تیم طراح این فایل‌ها، قصد دارند فرمت جدیدی به نام JPEG XS عرضه کنند که مدلی جدید برای جایگزینی فرمت قبلی نبوده و کارآیی متفاوتی خواهد داشت. بدین صورت که فرمت جدید JPEG XS به طور مشخص برای استریم ویدیو و محتوای ویدیویی واقعیت مجازی طراحی شده، در حالی که فایل‌های JPEG تنها راهی برای ذخیره‌ی کم حجم تر تصاویر دیجیتالی بودند.

هفته‌ی گذشته‌ The Joint Photographic Experts Group اعلام نمود که فرمت جدید JPEG XS در نمایش محتوای ویدیوی واقعیت مجازی تاخیر کمتری خواهد داشت و به همین علت با مشاهده‌ی ویدیو‌هایی با این فرمت، کاربران کمتر حالت تهوع خواهند داشت.

اصولا برخی کاربران پس از کار کردن با عینک‌های واقعیت مجازی حتی به مدت کوتاه، حالت تهوع پیدا می‌کنند. این اتفاق بدین دلیل است که وقتی کاربر سر خود را می‌چرخاند، هدست‌های واقعیت مجازی قدری دیر‌تر عکس العمل نشان داده و تصاویر به نمایش درآمده در نمایشگر را با تاخیر تغییر می‌دهند.

حجم فرمت JPEG XS یک ششم فایل‌ اصلی است اما از لحاظ کیفیت با آن تفاوتی ندارد

فرمت جدید JPEG XS علاوه بر از بین بردن تاخیر میان حرکت سر و نمایش تصویر، انرژی کمتری مصرف می‌کند و در این مشخصه نیز از همتای قدیمی خود جلوتر است. بدین ترتیب پردازش ساده و سریعتر فایل‌های JPEG XS موجب می‌شود که آنها کیفیت و حجم بالاتری نسبت به مدل قبلی‌ داشته باشد. البته حجم بالای این فایل‌ها مشکلی به حساب نمی‌آید چرا که قرار نیست آنها را در یک تلفن هوشمند با حافظه‌ داخلی محدود ذخیره نمود بلکه این فرمت با در نظر گرفتن استریم آنلاین طراحی شده است.

برای مثال JPEG قادر است که حجم یک عکس را به یک دهم آن برساند اما فرمت جدید تنها می‌تواند حجم ویدیو‌ها را تا ۶ برابر کاهش دهد. با این حال ویدیو‌هایی با فرمت JPEG XS به ادعای سازندگانش، به قدری کیفیت بالایی خواهند داشت که نمی‌توان آنها را از فایل اصلی و فشرده نشده تشخیص داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی