ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماسک‌هایتان را بردارید؛ گجت‌های جاسوسی آینده ذهن و احساستان را نیز اسکن می‌کنند

این روزها اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با کمپانی‌های آنلاین و حفظ حریم شخصی کاربران به مسئله بقرنجی بدل شده و مطالب زیادی راجع به حفاظت از این حریم منتشر می‌شود اما اخیراً یک دانشمند ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

این روزها اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با کمپانی‌های آنلاین و حفظ حریم شخصی کاربران به مسئله بقرنجی بدل شده و مطالب زیادی راجع به حفاظت از این حریم منتشر می‌شود اما اخیراً یک دانشمند عصب شناسی مدعی شده که گجت‌های جاسوسی آینده قادر خواهند بود تمامی مشخصات، رفتار، عملکرد حتی ذهن و احساسات کاربران را نیز بخوانند.

به گفته‌ی «پاپی کرام» سرپرست تحقیقاتی آزمایشگاه‌های دالبی، بدن انسان همواره در حال انتشار نشانه‌های مختلفی است که می توان آنها را با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری دریافت کرده و تحلیلشان نمود. با بررسی این علائم می توان از سلامت عمومی و حتی احوالات یک فرد نیز باخبر شد.

به گفته‌ی این عصب شناس، در آینده‌ای نزدیک گجت‌های هوشمندی ساخته و در اماکن عمومی نصب خواهند شد که می توانند در هر لحظه اطلاعات بیولوژیکی جدیدی از مردم به دست آورند. از آنجایی که این دوربین ها جزئی از محیط شهری پیرامون مردم خواهند بود دیگر هیچ راه گریزی نبوده و عملاً مفهوم حفظ حریم شخصی کاربران بی‌معنی خواهد شد.

به گفته‌ی کرام که  چند سال‌ گذشته را به مطالعه‌ی عکس العمل‌های مختلف مردم اختصاص داده، با استفاده از دوربین‌های حرارت سنج، کلاه‌هایی با قابلیت ضبط نوار مغزی، ابزار سنجش ضربان قلب و سنسور‌های پوستی می توان عکس العمل‌های بدن و ذهن کاربران را به درستی سنجید.

به گفته‌ی این دانشمند، در آینده‌ای نزدیک، گجت‌هایی ساخته خواهند شد که تمامی این ویژگی‌ها را در آنها تعبیه شده و قادر خواهند بود ذهن و احساس کاربران را بخوانند.

پرفسور کرام که از محققان دانشگاه استنفورد آمریکا نیز به شمار می‌رود، معتقد است با پیشرفت تکنولوژی‌های این چنینی، لازم است که تهمیدات و قوانین جدیدی در رابطه با حفظ حریم شخصی کاربران وضع گردند. بدین ترتیب کمپانی‌ها مجبور می‌شوند، محدودیت‌های جدیدی را لحاظ کرده تا دیگر از حالات، حس‌ها و افکار کاربران سو استفاده نشود. او در این‌باره می‌گوید:

«در آینده‌ای نزدیک گجت‌های کاربران اطلاعات بیشتری راجع به آنها کسب خواهند کرد و باید درباره اینکه کسی نتواند از آنها به نفع خود سو استفاده کند، راهکار‌های پیدا کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی