ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ّپتر گرونبرگ
تکنولوژی

پتر گرونبرگ بنیانگذار حافظه های مدرن و برنده جایزه «نوبل آیپاد» درگذشت

«پتر گرونبرگ» فیزیکدان آلمانی برنده جایزه نوبل که دستاوردهایش نقش مهمی در افزایش چشمگیر ظرفیت حافظه دستگاه های الکترونیکی داشت، در سن 78 سالگی درگذشت. از سال 1857 و انتشار مقاله «لرد کلوین» درباره خواص ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

«پتر گرونبرگ» فیزیکدان آلمانی برنده جایزه نوبل که دستاوردهایش نقش مهمی در افزایش چشمگیر ظرفیت حافظه دستگاه های الکترونیکی داشت، در سن 78 سالگی درگذشت.

از سال 1857 و انتشار مقاله «لرد کلوین» درباره خواص مغناطیسی، اثرات میدان مغناطیسی بر مقاومت الکتریکی موادی نظیر آهن ثابت شده بود؛ با این حال تا چند دهه قبل ابزارهای ذخیره سازی مغناطیسی آن چنان که باید و شاید توسعه پیدا نکرده بودند.

برخی از جایزه نوبل وی به عنوان «نوبل آیپاد» نام می برند

در سال 1988دکتر گرونبرگ و فیزیکدان دیگری به نام «آلبرت فرت» به صورت مستقل اثر موسوم به «مقاومت مغناطیسی بزرگ» را کشف کرده بودند که جایزه نوبل فیزیک را به صورت مشترک برای آنها به ارمغان آورد و منجر به ساخت و تکمیل ابزارهایی برای خواندن اطلاعات از روی دیسک سخت کامپیوترهای کوچک شد.پتر گرونبرگاین کشف چگونگی ذخیره مقادیر عظیم داده با تغییر میدان های الکتریکی و مغناطیسی لایه های باریک اتم ها را شرح می داد و به افزایش ظرفیت حافظه و کاهش سایز دستگاه های الکترونیکی نظیر تبلت ها، موبایل های هوشمند، MP4 پلیرها و غیره کمک زیادی کرده است. «بوری جانسون» از اعضای آکادمی نوبل معتقد است بدون این کشف توسعه ابزارهای نظیر آیپاد میسر نبود.

«مرکز پژوهشی یولیش» از بزرگ‌ترین مراکز پژوهشی بین‌ رشته‌ای در اروپا که خبر درگذشت این دانشمند را اعلام کرده نیز در بیانیه خود به اهمیت این دستاورد اشاره کرده است:

بدون اغراق پتر گرونبرگ و اثر مقاومت مغناطیسی بزرگ او زندگی ما را تغییر داد. بدون او کامپیوترهای مدرن و موبایل های هوشمند به آن شکلی که امروز می بینیم، وجود نداشت.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که این کشف یکی از نخستین قدم ها در زمینه توسعه فناوری نانو بود که امکان توسعه و تغییر گروه های اتم ها در مقیاس نانومتر را فراهم کرد.

دستاوردهای این فیزیکدان برجسته چنان تاثیری در توسعه گجت ها داشته که برخی از جایزه نوبل وی به عنوان «نوبل آیپاد» نام می برند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی