ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ثبت اطلاعات جعلی موبایل منجر به قطع آنتن‌دهی گوشی خواهد شد

طرح رجیستری که از اوایل آبان ماه سال گذشته با هدف کوتاه شدن دست قاچاق چیان از بازار گوشی‌های تلفن همراه در ایران، اجرا شده بود؛ حالا پیچ و خم تخلفات گمرکی را طی می‌کند.طبق ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۶

طرح رجیستری که از اوایل آبان ماه سال گذشته با هدف کوتاه شدن دست قاچاق چیان از بازار گوشی‌های تلفن همراه در ایران، اجرا شده بود؛ حالا پیچ و خم تخلفات گمرکی را طی می‌کند.طبق خبری که امروز سامانه اطلاع‌رسانی طرح رجیستری اعلام کرد، قرار است در صورت اثبات ثبت اطلاعات نادرست 4000 دستگاه گوشی موبایل، در سامانه «ثبت گوشی‌های مسافری» این دستگاه‌ها تا 30 روز آینده قطع شوند.

سامانه اطلاع‌رسانی طرح رجیستری موبایل در گزارشی جدید به شفاف‌سازی زوایای جدیدی از تخلفات گمرکی در زمینه تلفن‌های همراه پرداخته است:

«با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، متاسفانه مشاهده شده است برخی از متقاضیان در اعلام برند و مدل تلفن همراه در سامانه ثبت گوشی‌های مسافری خلاف‌اظهاری داشته و حقوق و عوارض گمرکی متناسب با برند و مدل تلفن همراه خود را پرداخت نکرده‌اند. در صورت مسجل شدن خلاف‌اظهاری در سامانه ثبت گوشی‌های مسافری، از ثبت شناسه تلفن همراه مذکور ممانعت به عمل ‌آمده و هزینه پرداخت شده نیز تحت هیچ عنوانی به شخص عودت داده نخواهد شد. این اقدام (خلاف‌اظهاری) از مصادیق بارز تخلفات گمرکی محسوب شده و مطابق با قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران با آن برخورد خواهد شد.»

«حمیدرضادهقانی نیا»، مدیر فناوری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز در گفتگو با دیجیاتو با اشاره به آگهی‌های رجیستری کردن موبایل توسط برخی فروشگاه‌ها به خلاف بودن این جریان تاکید می‌کند و آن را این‌طور تشریح می‌کند:

«آنها گوشی رجیستری نشده را از مردم گرفته و آن را به عنوان گوشی مسافرتی ثبت می‌کنند. در این میان آنها IMEI گوشی آیفون 5 را برای آیفون 8 رد می‌کنند تا رقم کمتری را برای عوارض آن پرداخت کنند و مشتری از همه‌جا بی‌خبر هم تصور می‌کند که دستگاهش رجیستر شده است. ما بعد چک کردن این الگوریتم‌ها که طبیعتا در آن واحد شدنی نیست، پی به این خلاف‌اظهاری‌ها می‌بریم.»

او تاکید می‌کند که فروشنده‌ها باید IMEI گوشی را روی فاکتور فروش قید کنند و خریداران حتما به این مورد در هنگام تهیه موبایل نو توجه داشته باشند: «مهم‌ترین اقدامات در خرید موبایل بعد از طرح رجیستری استعلام IMEI و فعالسازی موبایل و سپس گرفتن همین فاکتور است.» دهقانی نیا در ادامه درباره موبایل‌های مشمول طرح رجیستری که به هر دلیلی نتوانسته‌اند در دوره پایش روشن شود می‌گوید:

«برای هر برندی که قرار است مشمول طرح رجیستری شود، مدت زمانی معین می‌شود تا دارندگان دستگاه‌های آن برند بتوانند گوشی‌شان را روشن کرده و در شبکه ثبت کنند، حال اگر به هر دلیلی یکی نتوانسته باشد موبایل خود را در این مدت روشن کرده باشد، می‌تواند از طریق لاگ موبایل و سیم‌کارت درون آن ثابت کند که این دستگاه متعلق به او بوده و در شبکه کار می‌کرده، این لاگ را فرد می‌تواند از اپراتور خود درخواست کند و سپس با مراجعه به مراجع قانونی مراحل ثبت کردن موبایل خود را طی کند که کمی زمان‌بر خواهد بود ولی در نهایت شدنیست.»

همان‌طور که گفته شد هفته گذشته خلاف اظهاری 4000 دستگاه تلفن همراه مسافری در سامانه گمرک شناسایی شد که درخواست ثبت این گوشی‌ها در سامانه همتا بلافاصله لغو شد. بنابراین طبق تصمیم مسئولان مربوطه این گوشی‌ها حداکثر تا 30 روز آینده قطع شده و تحت هیچ عنوانی امکان دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری را نخواهند داشت. لذا توصیه می‌شود که موبایل‌های مسافرتی را خود شهروندان شخصا ثبت اطلاعات کنند و از سپردن مراحل این کار به افراد دیگر خودداری کنند تا مبادا با خلاف‌اظهاری روبرو شوند و موبایلشان بعد از چند ماه در شبکه از کار بیفتد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • حامد
    حامد | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    مگه میشه ی IMEI دیگه رو برای ی گوشی دیگه رد کرد؟ همون لحظه ی روشن شدن IMEI روی شبکه میاد
    احتمالا عزیزان موبایلی تغییر IMEI هارو مجددا شروع کردند :D

  • حامد
    حامد | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    اَی خِدددا

مطالب پیشنهادی