ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سایت‌های شرط‌بندی
تکنولوژی

طعنه مجلس به دولت در خصوص فعالیت گسترده سایت‌های شرط‌بندی

«امیر خجسته» رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تاسف از خدمات سایت‌های شرط‌بندی آنلاین در کشور از وزیر ارتباطات کشورمان خواست که پاسخگوی هدر رفت میلیاردها تومان در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

«امیر خجسته» رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تاسف از خدمات سایت‌های شرط‌بندی آنلاین در کشور از وزیر ارتباطات کشورمان خواست که پاسخگوی هدر رفت میلیاردها تومان در این سایت‌ها باشد. او اظهار داشته که گویی هیچ عزمی برای برخورد با «این پدیده ی شوم و انگل گونه» وجود ندارد و این عدم پیگیری را موضوعی عجیب عنوان کرده است. دیجیاتو طی گزارشی مفصل درباره این سایت‌های شرط‌بندی و عواقب فعالیتشان برای اقتصاد، امنیت کشور و خود کاربران آنها پیش‌تر گفته بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تاکید بر لزوم برخورد فوری و قاطعانه با فعالان این حوزه و از نگرانی خود درباره افزایش تعداد، مخاطبین و سرمایه های بیشتر گردانندگان این سایت‌ها گفت:

«افراد با فعالیت در این سایت ها می توانند ظرف مدت چند روز همه سرمایه خود را نابود کنند یا صاحب میلیون ها تومان سرمایه باد آورده شوند، این یکی از مصادیق بارز پولشویی است. آقایانی که ادعا دارند دست های شان بر روی دکمه ی فیلترینگ نمی رود لازم است در این موارد با جدیت برخورد کنند و مانع هدر رفت سرمایه این ملت باشند.»

سایت‌های شرط‌بندی

«مهدی بدری»، وکیل دادگستری در گفتگو با دیجیاتو راه‌اندازی چنین سایت‌هایی را شرعا حرام و از وجهه قانونی نیز آنها را رد می‌کند و از تعجب خود و بسیاری از افراد دیگر مبنی بر گستردگی این شبکه‌های پولشویی می‌گوید:

«درآمد این سایت‌ها حداقل روزی صد میلیون تومان است و نکته جالب اینکه تمامی درگاه‌های انتقال و تراکنشات از مجراهای رسمی صورت می‌گیرد. بسیاری از کارشناسان حوزه آی‌تی لیست‌های این درگاه‌ها را روزانه منتشر می‌کنند، آیا اعضای دولت، پلیس فتا و یا مرکز ماهر نمی‌توانند این مساله را ریشه‌کن کنند؟»

به گفته او اگر هم سایتی از درگاه رسمی نتواند استفاده کند، درگاه‌ها را با پرداخت حق‌الزحمه اجاره می‌کند. این موارد شاید علی‌الظاهر مشکل‌دار نباشد اما نفس کار این سایت‌ها و همچنین ترویج پولشویی را به همراه دارد: «متاسفانه با وجود اینکه شاپرک تاحدی به این موضوع وارد شده ولی با فیلترینگ هر سایت فوری با تغییر دامین آنها مواجه می‌شویم.»

سایت‌های شرط‌بندی

بر اساس گزارش‌های مندرج در سایت شاپرک عنوان شده که در سال گذشته بیش از 130 درگاه شناسایی و بسته شده است با این وجود سایت‌های بت یا همان شرط‌بندی کماکان رشد قارچ‌گونه‌ای دارند.

«ژوبین پارسا» پژوهشگر ارشد اقتصادی معتقد است که فیلترینگ این درگاه‌ها راهی برای درمان این معضل نیست. او به برگزاری همایش‌های رسمی و با حضور چندصد نفر توسط این سایت‌ها و یا راه بازاریابی اینفلونسر مارکتینگ اشاره می‌کند و به دیجیاتو می‌گوید:

«تبلیغات این سایت‌ها توسط سلبریتی‌ها و حتی بازیگران سینما و تلویزیون کشورمان با مبالغ بالا در اینستاگرام و تلگرام و سایر شبکه‌های مجازی در جریان است. رقم این تبلیغات به 30 الی 50 میلیون برای هر بار هم می‌رسد و این ارقام مشخص می‌کند که درآمدهای میلیاردی برای گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی وجود دارد.»

سایت‌های شرط‌بندی

پارسا اعطای درگاه‌های آنلاین را منوط به ثبت شدن قانونی شرکت‌ها می‌داند ولی از ضعف قانون در این باره گلایه می‌کند که با تغییر زمینه کاری شرکت‌های ثبت شده، قانونگذار پیگیر آنها نمی‌شود.

این کارشناس معتقد است که موجودی گرفتن کارت‌های عابربانک از طرق مختلف توسط خود بانک‌ها و یا از راه‌های مختص هکرها کاری بس آسان شده که بدون هیچ اطلاع‌رسانی به دارنده کارت می‌تواند بارها و بارها صورت پذیرد. او این مساله را یکی از مشکلات بزرگ و طعمه خوبی برای هکرها عنوان می‌کند که با فهمیدن موجودی کارت‌های حاضر در این سایت‌ها سعی در افشا کردن اطلاعات حساب آنها می‌کنند. او همچنین این سایت‌ها را راه خوبی برای واریز مبالغ کلاهبرداری و دزدی و استفاده از سود آنها می‌داند بدون آنکه فرد مذکور قابل پیگیری و ردیابی باشد.

سایت‌های شرط‌بندی
سودجویان از هر راهی برای دریافت موجودی گرفتن کارت‌های دست مردم استفاده می‌کنند و این امر هنوز هم از راه‌های بسیاری بدون دانستن خود صاحب کارت امکان‌پذیر است

فعالیت سایت‌های شرط بندی که این روزها بیشتر با نام «پیش‌بینی» یا نام خارجی «بت» مشهور شده‌اند آنها را روز به روز بیشتر تبدیل به فضاهایی خطرناک کرده و جلوگیری از گسترش و توسعه آنها بیش از پیش حس می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • amirhossein
    amirhossein | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

    همه‌چی برای دیگران بَده ، برای خودشون خوبه !!

    «شرطبندی» توی سایت ها حرومه ولی «پیش‌بینی» توی اپلیکیشنی که شبکه ۳ تبلیغ می‌کنه حلاله !!!

    پول «نزول» و «ربا» حرومه ولی «وام» با ۲۰ درصد بهره که بانک میده حلاله !!!

    و . . . .

  • mr.arash
    mr.arash | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

    وقتی خود شبکه سه شرطبندی گذاشته
    تو برنامه زنده میگه اگه یه هفته لیگ ایتالیا رو درست حدس بزنی یه میلیارد بدون قرعه کشی بهت میدن

مطالب پیشنهادی