ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسپیس اکس برای بازیابی کامل راکت فالکون 9 از بالون های غول پیکر استفاده می کند

پرهزینه بودن سفرهای فضایی اغلب شرکت های فعال در این زمینه را به سمت توسعه راهکارهایی برای تولید قطعات چندبار مصرف و بازیابی آنها سوق داده و اسپیس اکس به عنوان یکی از کمپانی پیشرو ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰

پرهزینه بودن سفرهای فضایی اغلب شرکت های فعال در این زمینه را به سمت توسعه راهکارهایی برای تولید قطعات چندبار مصرف و بازیابی آنها سوق داده و اسپیس اکس به عنوان یکی از کمپانی پیشرو در این زمینه به دنبال برداشتن گام های بزرگ دیگر در این راستا است.

این کمپانی پیش از این راکت های چندبار مصرف فالکون 9 و فالکون هوی را با موفقیت آزمایش کرده که عملکرد چند مرحله ای دارند و با گذر از فازهای مشخص هر یک از این مراحل فعال می شوند. این شرکت تاکنون موفق شده مرحله اول فالکون 9 را با موفقیت فرود آورد و حالا تصمیم دارد با استفاده از بالون های غول پیکر بخش نهایی آن را هم به سلامت به زمین بازگرداند.

ایلان ماسک، مدیرعامل این کمپانی اخیرا با انتشار یک پست در توییتر خود از برنامه های کمپانی متبوعش برای بازگردانی مراحل نهایی راکت خبر داده است:

اسپیس اکس سعی دارد با استفاده از بالون های غول پیکر سرعت مداری راکت مرحله نهایی را کاهش داده و آن را به زمین برگرداند.

برآوردهای این کمپانی نشان می دهد در سال جاری پرتاب هر راکت فالکون 9 بالغ بر 62 میلیون دلار هزینه به همراه خواهد داشت، آن هم در صورتی که مرحله اول آن با موفقیت بازیابی شود.فالکون 9با این حال اگر متخصصان این شرکت مرحله نهایی راکت را هم با استفاده از بالون های ارزان قیمت بازیابی کنند، این هزینه را تا حد زیادی کاهش داده و توان رقابت خود در سفرهای فضایی را افزایش می دهند. علاوه بر این با برگرداندن مرحله نهایی راکت به زمین به پاکسازی زباله های فضایی که به دغدغه ای جدی تبدیل شده، نیز کمک خواهد شد.

این کمپانی تا کنون انرژی و هزینه ی زیادی را صرف توسعه راکت های چند بار مصرف فالکون کرده و علاوه بر ناسا و بسیاری از شرکت های دیگر، علاقه مندان سفر به فضا هم امیدوارند این طرح هزینه سفرهای فضایی را بیش از پیش کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • فرشاد
    فرشاد | ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

    اینا همه اسباب بازی‌های کفاره .اهمیتی نداره. مهم اینه که بدونیم با پای راست باید بریم توی مستراح یا با پای چپ! ?

مطالب پیشنهادی